Шведската MTG продава бизнеса си в България, твърди местно издание

Шведската медийна компания "Модерн таймс груп" (Modern Times Group или MTG) продава бизнеса си в България, с което ще приключи операциите си в Източна Европа и ще се съсредоточи върху работата на националния си пазар като се опита да премине от традиционна телевизия към дигитална платформа за видео съдържание.
Това твърди шведското делово издание "Дагенс индустри", което не посочва купувача, но смята, че сделка ще има до няколко седмици и я оценява на около 1 млрд. крони (близо 100 млн. евро).
Сделки за милиони
Най-голямото вложение на скандинавската медийна група в България е придобиването през лятото на 2008г. на "Нова телевизия", кабелния канал "Нова+" и 80% от списание "Ева", собственост на гръцката "Антена груп", за 620 млн. евро. По-късно групата придоби и мажоритарния дял в дигиталната медийна компания "Нет инфо".
"Дагенс индустри" твърди още, че раздялата с бизнеса в България идва след поредица от оттегляния от балтийските републики и Чехия. Това ще сложи край на присъствието на шведите в Централна и Източна Европа с цената на няколко милиарда крони загуби.
Потърсени от "Дневник" за коментар, от "Нова броудкастинг груп" препратиха за информация към централата на MTG.
През март MTG обяви, че има сделка с "Провидънс икуити партнърс" (Providence Equity Partners е собственик на мобилния оператор Bite в Литва и Латвия) за бизнеса в трите балтийски републики срещу 115 млн. евро (1.094 млрд. шведски крони). В сделката влиза цялото портфолио на MTG в Литва, Латвия и Естония. Това са три телевизионни канала в Естония, пет в Латвия и още три в Литва. Общо те държат 48.6% от търговския дял на гледаемост в аудиторията от 15- до 49-годишна възраст, сочат данните за последното тримесечие от доклада на MTG.
През януари MTG продаде дела си от чешката медийна група FTV Prima Holding. Компанията е подписала споразумение да се раздели с 50% от оценената на 237.4 млн. евро FTV Prima, които държи, и ги продава на друг местен играч - Denemo Media.
България, Чехия и балтийските републики са в една група в отчетите на MTG и от "Дагенс индустри" посочва, че петте страни заедно са постигнали през 2016г. приходи от 3.2 млрд. крони (около 333 млн. евро) от общо 17.3 млрд. крони за цялата група MTG.
Делът на продажбите в България е изчислен от изданието на около 900 милиона крони (близо 94 млн. евро). В началото на февруари в отчета за последното тримесечие и за цялата 2016г. от MTG показаха, че българските им операции са се представили най-добре сред групата от петте източноевропейски държави.
България е и страната, в която MTG има и най-много служители извън Швеция, което може да е индикация за по-ниска доходност и цена, допълва изданието.
Ефектът
"Дагенс индустри" пише още, че първите коментари за евентуалната сделка са положителни. Щефан Вард от "Суедбанк" казва, че след оттеглянето от Източна Европа ще последва преструктуриране на групата по-далеч от традиционната телевизия, фокусиране върху скандинавския дигитален пазар и развиване на платформата Viaplay в посока, очертана от успешния модел на американската Netflix.
Когато през 2008г. MTG най-после влезе на българския тв пазар (групата участваше още в конкурса за първа частна национална телевизия) това стана в момент, когато по данни на TNS - TV plan "Нова телевизия" е контролирала 17.8% от телевизионната аудитория през 2007 г. През 2015г. изпълнителният директор Дидие Щосел каза за "Капитал", че делът им в различните възрастови групи зрители се движи между 22 и 26 процента.
"Това е най-голямото придобиване в историята ни", обяви тогава главният изпълнителен директор Ханс-Холгер Албрехт.
Преди това MTG беше съсобственик на каналите "Диема" и ММ. След купуването на "Нова телевизия" бизнесът се разрастна до няколко нови тв канала, участие в интернет компанията "Нет инфо", издаване на някои от ембелематичните световни списания и управление на рекламни продажби за България на големи телевизионни и кино производители като "Фокс", "Дискавъри", "Дисни" и "Сони". През миналата година "Нова Броудкастинг Груп" навлезе и в кино разпространението през BS Films, ребрандирана като "Лента".