В рекордна сделка Amazon купува бакалиите Whole Foods за $13.7 млрд.

Компанията Amazon.com Inc обяви в петък най-голямата си покупка досега - срещу почти 14 млрд. долара тя ще придобие веригата магазини Whole Foods Market Inc, предлагащи основно био- и органични храни и стоки.
Предложената цена е 42 долара на акция на Whole Foods Market Inc, или премия от 27% спрямо нивото, на което приключи търговията с акциите ѝ в четвъртък. Днес акциите на Whole Foods Market Inc бяха спрени от търговия преди началото на борсовата сесия на ниво от 32.77 долара, а тези на Amazon лек поскъпнаха с 0.5%.
Обявеният размер на сделката, която се очаква да бъде приключена през есента на 2017г., е 13.39 млрд. долара без задълженията, а с тях - 13.7 млрд. долара.
Магазините ще запазят името си, а Джон Маккей ще остане главен изпълнителен директор на Whole Foods в сегашната централа в Остин, щата Тексас.
Най-голямата покупка на Amazon досега бе несравнимо по-малка - през 2014г. компанията на Джеф Безос придоби срещу 970 милиона долара в брой услугата за видео игри Twitch Interactive Inc.
Сделката за Whole Foods не би трябвало да е проблем за базираният в Сиатъл гигант, тъй като в края на март разполагаше с около 21.5 милиарда долара в брой, изчислява "Блумбърг".
"Няма предел във вариентите на това, което Amazon може да направи с Whole Foods", коментира за "Ройтерс" Фил Бак, ръководител на ACSI Funds. "Отново и отново те демонстрират, че знаят как да свържат пазаруването с това, което вълнува купувачите, както и кое харесват и защо искат да се върнат да пазаруват отново. Отново Amazon води, а супермаркетите следват."

"Изненадващо е, защото новината идва като гръм от ясно небе. Но в сделката има логика и за двете страни", казва Нийл Сондърс, управляващ директор на Globaldata Retail. "За Amazon тя предоставя реална платформа на пазара за прани, каквато те търсеха отдавна и каквато за тях е трудно да изградят самостоятелно. За Whole Foods се отваря възможност да подобрят оперативната си дисциплина, наистина да опитат да дигитализират предлагането на стоки и да вкарат технологии в магазините, за да повишат ефективността им. Мисля, че Amazon спасиха една търговска верига, изпаднала в затруднение."
"Пипалата на Amazon са навсякъде, така че това е просто още едно място. Amazon виждат, че тази индустрия сепроменя значително и че хората вече не е задължително да ходят лично в магазина", добява Брус Битлс, инвестиционен стратег в базираната във Флорида R.W. Baird & Cо.
"Имаше слухове за нещо такова и аз напълно ги пренебрегнах. Уау! Amazon може да изсипва пари в каквато си иска инвестиция без да е нужно да печели от нея. Инвеститорите свикнаха, че те не бързат да печелят", коментира Тим Гриски, старши инвеститор в нюйоркската Sfldrid Dsset Management.
"Може да изглежда малко странно, че купуват реални магазини, но от друга страна те им предоставят места, от които много бързо да доставят стоки. Ако ви доставят нетрайни продукти и храни с FedEx, това не винаги е добро решение. Сега Whole Foods може да бъдат разширени и към други стоки, дори ако магазините са само място, където хората могат да видят нещата от интернет каталога. Това може да е част от стратегията им - взимаш част от Whole Foods и добавяш Echo и всичките останали стоки на Amazon. Вероятно ще виждаме все повече продукти на Amazon, докато компанията изгражда собствен бранд в търговията на дребно."
