Само една четвърт от българите пазаруват онлайн, сочи изследване

Само 9% от компаниите в България продават продуктите си онлайн при една пета от фирмите средно за ЕС. Около една четвърт от потребителите пък пазаруват електронно. Това показват данните на Евростат, обобщени в доклада "Дигиталната икономика и общество в ЕС", цитиран от "Капитал Daily" в днешния му брой.
Според данните само 27% от българите са пазарували онлайн в последната година преди изследването. За сметка на това страната е начело в ЕС по пазаруване на дрехи и спортна екипировка - 78% от хората в страната, които са купували нещо онлайн през последните 12 месеца, са поръчвали именно такъв тип стоки. При онлайн банкирането българите са на опашката в ЕС с едва 7%, а само 1% са купували онлайн съдържание.
Едва 25% от пазаруващите онлайн българи са купували по този начин стоки за дома, пътувания и почивки (23%), хранителни продукти (22%), електронни устройства (15%), билети за събития (15%) или книги и списания (12%).
Другите данни за страната също показват изоставане на България от ЕС, но все пак отчитат силен ръст през годините. Например данните на Nielsen за българския онлайн пазар сочат, че едва 1.1 млн. са интернет купувачите в България през 2016 г., което е по-малко от 20% от общото население, докато в ЕС средният процент е 46. А според представители от пазара онлайн търговията е между 600 и 700 млн. лв. за миналата година.
През 2016 г. 85% от домакинствата в ЕС са имали достъп до интернет в сравнение със 70% за 2010 г. В България малко над половината от домакинствата в страната (57%) имат широколентов интернет достъп. Все повече потребители влизат онлайн през мобилни телефони – в България делът им е 71% при средно за ЕС 79%, макар че най-често целта е комуникация.
Индивидуалните потребители най-често използват интернет за изпращане и получаване на имейли (86%), търсене на информация (80%), четене на новини (70%) и участие в социални мрежи (63%). Онлайн телефонните и видеоразговори например са най-популярни в България (80%), а участието в социални мрежи – в Унгария (83%) и Малта (82%).
В България интернет като канал за продажби използват едва 9% от компаниите, като по-слабо е представянето единствено на бизнеса в Румъния (7%).
В България през 2016 г. електронните продажби са формирали 4% от общия оборот на местните компании.
През 2016 г. почти една трета (32%) от интернет потребителите в ЕС използват облачни услуги, за да съхраняват данни, което е ръст от 5 процентни пункта спрямо 2014 г.