Автоиндустрията в Германия се договори как да спаси дизела

Автоиндустрията в Германия се договори как да спаси дизела

Автоиндустрията в Германия се договори как да спаси дизела
Reuters
"Срещата на върха" между германски политици и ръководителите на компаниите произдовители на автомобили продължи в Берлин часове наред без новина за споразумение как да се избегне криза в сектор, фундаментален за германската икономика. След като тя бе разделена на работни групи, продължи търсенето на решение, което "да спаси дизела".
Привечер се стигна до споразумение, подробностите за което тепърва ще излизат. Дитер Цетче, ръководителят на Daimler, обяви, че компанията му ще намали емисии от азотен оксид на 3 милиона коли Mercedes-Benz в Европа, от които 1 милион са само в Германия. Сдружението на автоиндустрията (VDA) предварително обеща да съкрати вредните емисии като модернизира програмното осигуряване на 5.3 милиона дизелови автомобила.
Новият софтуер за управление на двигателя трябва да направи по-ефективни филтриращите системи и да намали емисиите от азотен оксид с 25-30%. Но министърът на околната среда Барбара Хендрикс коментира, че тези планове могат да са само първа крачка, защото е необходимо по-цялостна техническа променя на колите.
Както тя, така и колегата ѝ от транспортното министерство Александер Добринд, заявиха, че федералното правителство ще стори всичко възможно да не се налага забрана за дизелови коли в германските градове. Добринд добави, че автоиндустрията ще предостави финансирани от нея стимули собствениците на дизелови коли на възраст над 10 години да ги сменят с нови модели с по-ниски вредни емисии.
Автоиндустрията в Германия се договори как да спаси дизела
Reuters
Според агенция ДПА обсъжданите мерки са:
- създаване на специален фонд от 500 млн. евро, отпуснати от компаниите и правителството, за справяне с проблема с емисиите
- нова програма за субсидии за развитие на други форми на градски транспорт като велосипеден, релсов и обществен превоз с повече електроавтобуси и коли.
- подмяната на софтуер излиза около 100 евро на кола, но ако трябва да се сменят и елементи от колата, цената бързо достига 1500 евро.
Дял на дизеловите коли сред новорегистрираните пътнически автомобили на Запад.
Дял на дизеловите коли сред новорегистрираните пътнически автомобили на Запад.
Част от участниците в срещата: Матиас Висман, президент на Сдружението германската автоиндустрия, Харалд Крюгер - ръководител на BMW, колегата му Дитер Цетче от Daimler AG и Матиас Мюлер, главен изпълнителен директор на Volkswagen.
Reuters
Част от участниците в срещата: Матиас Висман, президент на Сдружението германската автоиндустрия, Харалд Крюгер - ръководител на BMW, колегата му Дитер Цетче от Daimler AG и Матиас Мюлер, главен изпълнителен директор на Volkswagen.
Кой участва
На Националния дизелов форум присъстваха ръководителите на Volkswagen, Audi, Porsche, BMW, Daimler, на германските операции на Ford и на Opel. С тях разговаряха премиерите на провинции, където има големи автозаводи - Баден-Вюртемберг, Бавария, Хесен, Долна Саксония и Северен Рейн-Вестфалия.
Правителството иска проблемът да не се превръща в част от предизборната кампания по-малко от два месеца преди парламентарните избори. Консерваторите на канцлера Ангела Меркел все по-често са критикувани за прекалено близки отношения с мощните автоконцерни, както и за начина, по който подхождат към кризата с вредните емисии на колите. Събирането цели да върне доверието към автопроизводителите в момент, когато медии като сп."Шпигел" твърдят, че германските гиганти участват в картел от 90-те години насам.
Министрите обаче не искат да печелят врагове в лицето на 15 милиона собственици на дизелови коли, както и на автоиндустрията - най-големият износител е работодател за около 800 000 души. "Все още се нуждаем от силна автоиндустрия. Искаме производителите ни да продължат да успяват по света и да правят най-добрите коли. Трябва да спасим дизела, но и е нужно ново усилие за навлизане в епохата на електромобилите", каза Аримн Ласхет премиер на Северен Рейн - Вестфалия. В провинцията му са около една трета от доставчиците на германски коли, както и европейската централа на Ford.
Автоиндустрията в Германия се договори как да спаси дизела
Reuters
Доверието се топи
Реакцията идва броени дни, след като социологическата агенция Emnid публикува в популярния седмичник Bild am Sonntag проучване, според което германците започват да губят доверие в автокомпаниите си. В сряда Die Welt публикува друго проучване ,според което 73% от германците искат политиците им да се държат по-твърдя спрямо автоиндустрията по проблема със замърсяването на въздуха особено в градовете. През юли продажбите на дизелови коли са намалели в Германия с почти 13% на годишна база и делът им в най-големия автомобилен пазар в европа е намалял от 46% в края на 2016г. на 40.5% в средата на 2017г.
Расте и недоволството на природозащитниците, които прокарват през съда предложенията си за забрана на замърсяващи коли в градовете. В сряда Greenpeace успяха да пуснат протестен транспарант от покрива на Транспортното министерство и се наложи в последния момент срещата да бъде преместене във вътрешното министерство.
Автоиндустрията в Германия се договори как да спаси дизела
Reuters
Недоволни градове
В момента почти всеки трети пътнически автомобил в Германия е дизелов и от VDA и провинциалните правителства искат федералната власт в Берлин да отпусне финансови стимули, за да се разделят комерсиалните превозвачи от старите дизелови модели. Натискът расте и след решение на съд в Щутгарт, който преди седмица позволи от рамките на града в определени дни да бъдат отстранени дизелови коли, които не покриват стандартите за емисии.
Подобна крачка може да предприемат и други градове. "Политическият натиск е толкова голям, че германската автоиндустрия може да изгуби много повече от няколко дизелови коли", каза Герд Ландсберг, ръководител на Асоциацията на градовете и общините. Транспортният министър Александер Добринд каза преди срещата, че очаква "приемлива оферта от автоиндустрията" за намаляване на замърсяването в градовете, "но е очевидно, че цената за модернизирането трябва да се поеме от производителите - клиентите не може да бъдат товарени с нови разходи".
Автоиндустрията в Германия се договори как да спаси дизела
Reuters
Индустрия под обсада
Германските автопроизводители, които опитват да се измъкнат от скандала за манипулиране на данните за вредни емисии, избухнал през есента на 2015г., се изправени пред нови разследвания и обществен натиск.
В същото време автоиндустрията е ключова за машиностроенето и износа. През миналата година в сектора е имало 1327 компании с 20 и повече служители, сочи федералната статистическа служба Destatis.
През 2016г. производителите на коли и части за тях са направили продажби за 407 милиарда евро, от които 63% са реализирани зад граница, допълват от Destatis.
В сектора работят около 828 000 души, което е 14% от заетите в германската промишленост.