Иновационният живот на цигарите

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Иновационният живот на цигарите

Иновационният живот на цигарите
"Филип Морис България"
Един от гигантите в тютюневата индустрия - "Филип Морис Интернешънъл", до края на годината ще предлага на 35 пазара своята алтернатива на традиционните цигари - IQOS. В момента вече над 3 млн. потребители използват устройството. Това обяви Пьотр Козаревич, регионален директор на компанията за Европа, отговарящ за научно-изследователската дейност.
Какво е IQOS
За пръв път устройството бе представено преди две години, а в края на 2016 г. от ръководството на компанията обявиха, че може да спрат да продават цигари.
Устройството позволява поставеният в него пресован тютюн да се нагрява, а не да гори. При този процес от него не се отделя дим, няма пепел, а пара, която съдържа вода, глицерин, никотин, вкусове. Компанията е инвестирала 3 млрд. долара в разработки от 2008 г., проведени са и продължават да се провеждат научни изследвания за ефекта от употребата на продукта. "Не казваме, че е безвреден, а че е по-нискорисква алтернатива за пушачите", каза Козаревич. Допълва, че целта е да се убедят настоящите пушачи в това, но не и да се привлича интереса на отказалите цигарите и на тези, които в момента не пушат.
В България продуктът ще се продава в специализирани магазини на компанията.
Подобни електронни продукти са разработени и се предлагат и от другите гиганти в сектора - Glo и Vype на "Бритиш Америкън Табако", Blu на "Импириъл табако".
Какъв проблем се решава
По данни на Световната здравна организация и през 2025 г. броят на пушачите по света ще е голям - 1.1 млрд. души, което е едва със 100 млн. по-малко от настоящия им брой. Тъкмо това кара тютюневите гиганти да търсят алтернативи на традиционните цигари, които да са по-безвредни както за пушачите, така и за хората около тях.
При стандартната цигара горенето става при 600 градуса, при предлаганата алтернатива температурата е сведена до 400 и няма горене. Това означава, че не се формират стотина токсични вещества, които да се отделят навън и които се смятат за отговорни за различни заболявания.
При разработването на тези продукти компаниите залагат на практиката в други сфери. Като например въвеждането на задължение да се слагат предпазни колани при шофиране, ограничаване на скоростта и др. мерки, които доказано са намалили броя на жертвите по пътищата. В хранителната индустрия сходни резултати дават ограничаването на солта и захарта, които се влагат в продуктите. С други думи, приема се, че ограниченията дават по-добри резултати от забраните.
В страната на пушачите
По данни на Евробарометър в България се пуши най-много от всички страни в ЕС. Ако средно в общността пушачите са 26% от населението като 20% е делът на бившите, то в България 36% пушат, а отказали цигарите са 13%.
От "Филип Морис" не са правили специално проучване за това какъв би бил интересът към електронната алтернатива на цигарите, но се смята, че обикновено резултатите са сравними с тези от другите европейски страни при подобни изследвания.
По официални данни през 2016 г. в България легално са продадени 14 млрд. къса цигари като годишният ръст е с 5%. В същото време в сравнение с 2015 г. с 211% се е увеличила употребата на вносни тютюневи продукти. Рязкото вдигане на цените през акциза пък със сигурност води до ръст в контрабандата. Това ясно се вижда от данните за 2010 г., когато в изпълнение на европейски ангажименти акцизите бяха повишени значително. Така, например, през второто тримесечие на 2010 г. потреблението на нелегални цигари е стигнало 34.5% при 17.6% през предходната година, показват данни от проучване на "Нилсен". Това е на практика пазар, на който хора, които не са престъпници се срещат с престъпници, чиято единствена дейност не е продажбата на нелегални цигари, коментира Петър Ганев от Института за пазарна икономика. През 2016 г. делът на нелегалните цигари е около 8%, което е и в рамките на обичайното в световен мащаб - между 5 и 10%.
В момента легалните продажби на цигари в България са са около 3.3 млрд. лв. Делът на акциза и ДДС в тази сума е 84.7%.
С отглеждане на тютюн в България се занимават около 73 хил. души, а приходите от тази дейност са 160 млн. лв. От производство на тютюневи изделия приходите са 140 млн. лв., а от продажбата на дребно – 154 млн. лв. С търговия с тютюневи изделия са заети 70 хил. души в магазини, хотели, ресторанти, бензиностанции, заведения и др.