Кой контролира времето за почивка и актовете на шофьорите

Транспортните фирми не могат да контролират тахографските шайби на шофьорите, нито знаят дали служителите им са били глобявани за пътни нарушения. Това се разбра от обясненията на управителя на "Юнион Ивкони" Георги Атанасов, чийто автобус катастрофира на 30 октомври на път от София за Слънчев бряг, а 17 души бяха ранени.
На пресконференция след вътрешна проверка на фирмата той съобщи, че има съмнения, че при предишния курс - от Слънчев бряг към София същия ден сутринта, е имало самоволна смяна на шофьори и затова е възможно катастрофиралият шофьор да е карал повече от разрешените 9 часа на ден.
Едновременно с това Атанасов подчерта, че човекът е преминал медицински преглед преди злополучното пътуване, а автобусът - технически преглед.
От думите на управителя се разбра, че дружеството има 2 акта за нарушения, като единият все още не е влязъл в сила и се обжалва в съда. Останалите 26 акта, за които спомена ръководството на Министерството на транспорта, били персонално на шофьорите. Фирмата обаче не знаела за тези актове, защото автомобилната администрация не й предоставяла информация кого и за какво нарушение е глобила. Самите шофьори също не си признавали, защото щели да бъдат наказани дисциплинарно и от работодателя.
"Няма норматив, по който ние да разбираме дали шофьорът има акт или не. Когато сме разбрали, сме ги санкционирали за нарушение", каза Атанасов.
По повод публикациите в медиите, че автобусът бил със стара тахошайба - документ, който засича колко часа е пътувал шофьорът, шефът на компанията повтори разпоредбите в закона. Според тях шофьорът е отговорен за смяна на тахошайбите и е длъжен да ги съхранява 28 дни лично. След този срок те се предавали в компанията, която ги пазела още година. "Задължение на дружеството е да осигури автобуса с работещ тахограф и при годишния преглед без него не може да премине преглед, който е минат 10 дни преди инцидента. Задължение да попълни и постави тахошайбата - хартиения диск, е на шофьора. Дружествата нямат право да контролират и няма как да го правят, това го прави автомобилната администрация", каза шефът на компанията.
Управителят увери, че графиците на шофьорите за разстояние за пътуване и време за почивка винаги са съобразени с нормативната уредба. Контролът върху тях бил линеен - по точки от маршрута. В дружеството досега имало три случая на самоволни смени на шофьори, информация за които е стигнала до ръководството. Атанасов не можа да обясни какви биха били мотивите на катастрофиралия шофьор да поеме нерегламентирано и част от предходния курс. Дружеството нямало връзка с него от деня на инцидента въпреки усилията си да установи такава.