Какво замества "Човекът с пушката" в авиацията

На живо
Заседанието на Народното събрание

Какво замества "Човекът с пушката" в авиацията

Какво замества "Човекът с пушката" в авиацията
Волаком
Авиоизложенията по традиция събират голям интерес не само от професионалистите, а и от хората, които се интересуват от най-новото в индустрията. За широката публика, която няма досег "на живо" с изложенията, остават кадрите от най-новите модели самолети за различни цели и новините за сключени сделки за милиарди долари.
На изложението в Дубай тази година се представи и българска фирма, която предлага решения на авиокомпании и летища, свързани със сигурността. Като например това как да се прогонят птиците, които са честа причина за инциденти.
Какво показва компанията в Дубай
Волаком АД е част от група високотехнологични български компании, които разработват и произвеждат специализирана електроника, включително системи за предотвратяване на сблъсъци между самолети и птици, комуникационно оборудване, роботи за обезвреждане на взривове, системи за периметрова охрана, специализирани акустични системи и др.
На изложението в Дубай компанията показа системата BCAS както и безпилотен летателен апарат за професионални приложения и лазерен модул за безшумно прогонване на птици.
Какво замества "Човекът с пушката" в авиацията
Волаком
Патентованата в САЩ, Европа и Русия технология за превенция на инциденти с птици (BCAS 7.2.) се базира на изцяло нов подход, включващ откриване, разпознаване (отделяне на птиците от другите движещи се обекти) и отклоняване на птиците от зоната на защита, разказва Богдан Богданов, мениджър "Бизнес развитие" в компанията.
Допълнително, системата предоставя възможност за постоянно наблюдение на определената територия, съхранявайки цялата информация в база данни, която може да бъде използвана според нуждите на крайния клиент.
Какво замества "Човекът с пушката" в авиацията
Волаком
Методът за прогонване на птици е базиран на акустична рефлексна реакция (ASR – Acoustic Startle Reflex), която осигурява прогонване на всякакви видове птици, без възможност за привикване и без това да им причинява допълнителен стрес или тормоз.
Без птици в двигателя
Системата се състои от четири основни модула. Панорамни термални камери, използвани като основен инструмент за детекция на птици. Дневни камери, осигуряващи мониторинг на определена зона и детайлна информация за специфичния хабитат.
Специализиран акустичен модул, проектиран да предизвиква акустична рефлексна реакция (ASR) и контролен модул, осигуряващ обработка и съхранение на данните от отделните устройства. Специализиран софтуер предоставя различни възможности за контрол на отделните параметри на системата.
Какво се прави по света
В момента се използват различни системи и методи, за въздействие върху птиците в зоната на летището. Основно, биха могли да се разделят на методи за детекция и методи за отклонение на птици.
Какво замества "Човекът с пушката" в авиацията
Волаком
Широко разпространени са системите, излъчващи различни електронни звуци, както и звуци на хищници. Целта е да се прогонят птиците от зоните на защита. Поради факта обаче, че птиците са изключително адаптивни към околната среда, те бързо разбират, че тези сигнали не носят реална опасност, което води до изключително ниска, а много често и нулева ефективност, обяснява Богданов.
Други подход е използването на пиротехнически средства и лазерни лъчи, което също е с доста ограничено въздействие.
Радарите за откриване на птици са използвани за наблюдение в реално време на популацията на птици, прелитащи в районите около летищата. Тези видове радари обаче, не са ефективни на територията на летището, където се случват повече от 90% от инцидентите.
Човекът с пушката
Може би най-разпространения метод е "Човекът с пушка". След инцидента в Ню Йорк, при който самолет се наложи да се приземи в река Хъдзън след като ято птици повредиха двигателите му , официално се разрешава отстрелването на птици, което води до над 70 хил. убити птици, без това да покаже резултати за намаляването на риска от инциденти, посочва Богданов.
Това налага фирмите, работещи в сектора, да вървят към внедряването на специализирани автоматизирани системи, разполагащи със софтуер за детекция и разпознаване на птици и предлагащи съответно специализиран метод за прогонване, към който птиците да не привикват.
Какво замества "Човекът с пушката" в авиацията
Волаком
Съответно конкуренцията в сектора не е малка. На българската фирма се налага да се конкурира с големи международни компании основно от Съединените щати, Великобритания, Япония и Германия. Очаквано и по-голямата част от продуктите на компанията - 95%, се продават зад граница. По данни на компанията - в над 100 страни.
През 2013 г. на Летище "София" е инсталирана първата система BCAS (Bird Collision Avoidance System). Там са и първите първите независими тестове на новата технология. През следващата година системата е представена на пазара и купена от летища и търговски вериги. От този месец е договор за доставка на летището в Минск. Проект ще бъде осъществен и в Саудитска Арабия.
Авиационната индустрия е доста консервативен пазар и навлизането на нови технологии, изисква значителен ресурс, време и инвестиция. Съществуват различни национални и международни стандарти и сертификации, на които всяка една технология трябва да отговаря, за да бъде инсталирана на летище. За Волаком, този път е доста по предизвикателен, защото ние внедряваме не само една нова технология, но и изцяло нов стандарт за предпазване на летищата от птици.