За 10 години приходите от нелегална продажба на цигари достигат 3.5 млрд. лв., сочи анализ

На живо
Заседанието на Народното събрание

За 10 години приходите от нелегална продажба на цигари достигат 3.5 млрд. лв., сочи анализ

За 10 години приходите от нелегална продажба на цигари достигат 3.5 млрд. лв., сочи анализ
Общо за целия 10-годишен период (2007 - 2016 г.) незаконната търговия на цигари в България е донесла приходи за криминалния свят между 2.5 млрд. лв. и 3.5 млрд. лв. Това показват оценки на Института за пазарна икономика. Те са част от проекта "По правилата", чиято основна цел е да проучи възможностите за подобряване на водените политики и преодоляване на онези институционални слабости, които дават почва за незаконна търговия с тютюневи изделия в страната.
Незаконната търговия се свива
Големият бум на нелегалната търговия е през 2010 г., когато криминалните приходи са между 450 и 640 млн. лв. за годината, но и към момента, въпреки свиването на незаконната търговия, те не са за пренебрегване, като се оценяват между 120 и 170 млн. лв. за 2016 г.
Това е ресурс, който в голямата си част се влива в организираната престъпност и създава възможности за корумпиране по високите и ниските етажи на властта, се посочва в анализа.
Данните, базирани на данъчните приходи от Агенция "Митници" и данни за незаконната търговия от KPMG, показват, че през 2007 г. делът на незаконната търговия с цигари от целия пазар е 11.1%, а през 2016 г. спада до 6.8%.
Въпреки спада на незаконната търговия негативните ефекти остават сериозни, посочват авторите на анализа. За 2016 г. този дял се е равнявал на близо 1 млрд. къса незаконни цигари, които са ощетили бюджета на страната с 200 млн. лв. Това биха били приходите за хазната от акцизи и ДДС, ако тези цигари бяха потребени легално. В пиковия момент за незаконната търговия – през 2010 г., потенциално пропуснатите приходи за бюджета са надвишавали 800 млн. лв.
За 10 години приходите от нелегална продажба на цигари достигат 3.5 млрд. лв., сочи анализ
Институт за пазарна икономика
Данните сочат, че немалка част от незаконната търговия всъщност е с източник вътре в страната. За това говорят брандовете на намерените кутии, непредназначени за местния пазар (особено т.нар. illicit whites – марки, който са създадени само и единствено за незаконен пазар), ефектите от проведените кампании в страната (например в първата половина на 2015 г.) и видимото преливане на количества между нелегалния и легалния пазар на цигари през последните няколко години. Това означава, че борбата с незаконната търговия не следва да се насочва само и единствено към опазване на границите, а и към по-ефективен контрол спрямо производството на цигари в страната, посочва институтът.
75 процента сиво
Незаконната търговия при тютюна за пушене достига над 75% от общия пазар, което се равнява на около 646 тона насипен тютюн - нарязан тютюн, който се продава на килограм, опакован в пликове без етикет и извън законните канали за продажба.
Въпросните 646 тона насипен тютюн са равносилни на 861 млн. къса еквивалент на класическа цигара (0.75 грама на цигара). Цели 86% от незаконния насипен тютюн на пазара е с местен произход, тоест произведен в България, се посочва в анализа.
За 10 години приходите от нелегална продажба на цигари достигат 3.5 млрд. лв., сочи анализ
Институт за пазарна икономика
Прегледът на акцизната политика спрямо тютюневите изделия в България през последните 10 години води до няколко много ясни извода. На първо място се потвърждава теоретичната постановка, че недалновидната акцизна политика може да има много тежки негативни последици и да подкопае постигането на двете основни политически цели – здравната (намаляване на тютюнопушенето) и данъчната (стабилни приходи в бюджета от облагане на тютюневи изделия), се посочва в анализа.
Прекомерното и рязкото покачване на акцизната тежест неизменно води до ръст на незаконния пазар, който не може да бъде овладян само с контролни механизми. През 2010 г. тютюневият пазар в страната беше буквално залят от незаконни цигари, които достигнаха 1/3 от пазара и генерираха огромни приходи за организираната престъпност.
Прегледът на развитието и ефектите от акцизната политика в България дава и някои поуки за общоевропейските политики. В процеса на хармонизиране трябва да се отчитат разликите в социално-икономическите фактори и особено разликите в платежоспособността, допълват авторите на проекта. Според тях огромният ръст на незаконната търговия в България и други страни от Източна Европа в първите години на членството можеше да бъде избегнат при по-внимателно поставяне на целите и далновидна политика по догонване.
Към 2018 г. страните - членки на ЕС, достигнаха новите минимални нива (в т.ч. и България) от 90 евро акциз на хиляда къса цигари, с което ЕС се утвърди като икономическия блок с най-тежко облагане на най-разпространените тютюневи продукти.
Експертите на института препоръчват в средносрочен план запазване на тези нива на облагане и фокус върху борбата с незаконната търговия. България има силен интерес всички бъдещи промени на ниво ЕС да бъдат съобразени с различната покупателна възможност в страните-членки.