Донеси ми вечерята с рецепта

Все повече българи през последните години експериментират повече в кухнята и са любопитни към нови вкусове, продукти, места за хранене. На този фон няколко компании се опитват да развиват нова услуга - доставка на кашон с рецепта с указания и точното количество от всеки продукт, нужен за приготвянето й. През последните месеци няколко платформи започнаха да предлагат тази възможност и разказват, че към нея има интерес.
Той не е толкова голям, че да се превърне бързо в печеливш и това прави този прохождащ бизнес инвестиция с потенциал в дългосрочен план. Това се потвърждава и от започналия само преди два месеца "Вечеря.бг", който вече не работи. Собствениците му обясниха пред "Дневник", че платформата има голям потенциал, но той е дългосрочен, а междувременно те са приели възможност за работа в чужбина.
В момента услугата предлагат http://kashonharmonica.bg/ и https://gastronomy.bg/, а един по-стар в бранша (http://koshnitsata.com/) вече е избрал друга посока за развитие.
Създателите на действащите платформи искат да бъдат полезни на потребители. От "Хармоника" искат да отговорят на желанието на хората в града да имат достъп до чиста и вкусна храна, която освен това да се набавя лесно и удобно. В "Гастрономи" също са водени от идеята да помогнат на семействата в ангажираното ежедневие.
Кой ги предлага
Иван Начев от "Хармоника" разказва, че компанията "като пионер в биологично произведените храни в България" е събрала някои от най-отговорните производители на устойчива и чиста храна, с които са се срещали през годините. "Така, "Кашон" е гарантът и връзката между храната от добрите производители и градския човек".
Отдавна имахме идеята за "Кашон с рецепта", след като много от нас са опитвали подобни услуги в Западна Европа и САЩ, но го предлагат от около два месеца. Идеята сама по себе си е много проста – човек получава вкъщи всички необходими продукти и рецепта, с която стъпка по стъпка да сготви страхотна вечеря, разказва той.
Олга Ковган (създател на "Програмата") и Невена Маркова (работеща в продуцентска компания, а и майка на 3 деца) харесали услугата в чужбина и "без да откриват топлата вода", се заели да я осъществят и в България. С ангажиментите си за 3 деца и куче Невена дала начален тласък на проекта - когато свърши уморителен ден да не започваш тепърва да обикаляш магазините.

Какво влиза в менюто
В кашона на "Хармоника" засега влизат 14 рецепти, които ще се обогатяват в бъдеще. Поравно са разпределени между хората, които консумират месо и вегетарианците, има традиционни български и също "екзотични".
"Идеята е да тестваме на малък мащаб и да намерим правилния за нас и нашите клиенти фокус на услугата", разказва Иван.
Менюто се определя от това на кои продукти може да се разчита за постоянна наличност. Това изключва био храните, сезонните продукти и стоките на малките производители. "Има много неща, които не можеш да предвидиш", казва Иван и допълва, че голям супермаркет не би имал такъв проблем. В същото време тъй като това са първите рецепти, компанията иска да пробва с разнообразни ястия, които в същото време да са впечатляващи, за което пък се разчита на качествените продукти.
"Гастрономи" предлага месни, вегетариански и по-разнообразни рецепти от азиатската кухня. Идеята е всяка седмица да има по три нови. Стремежът ни е да се използват максимално сезонни продукти, обяснява Олга Ковган. Важно за двете с Невена е и да не е необходимо твърде много време за приготвянето, както и не да се задоволят вкусовете на сериозните готвачи и гурме преследвачите, а по-скоро да се улесни животът на потребителите с интересни храни, които да не са съвсем традиционни, като кисело зеле със свинско например.
Рецептите, които нямат за цел "да плашат с новаторство", са подготвени са от професионалния готвач Дико Томчев.
Удоволствието от готвенето остава в твоите ръце от домашно приготвена храна. За мен лично това е голямо удоволствие, то е и вид медитация, казва Олга. Още повече че услугата спестява чуденето какво да се готви, мъкненето на торби, изхвърлянето след няколко дни на неизползвания напълно продукт, влизащ в състава на рецептата. "Само слагаш престилката и започваш без да мериш, и други подготовки. И след не повече от час имаш интересна и вкусна и топла храна", допълва тя.

Какви са проблемите
Изискванията на Агенцията по храните са доста тежки за подобен вид дейност, разказва Иван от "Кашон". Допълва, че агенцията разглежда кашона като вид производство, тъй като в него се пакетират различни продукти. Това предполага сериозна материална база, персонал и доставчици, отговарящи на съответните изисквания, а при стартираща ниша това води до сериозен капиталов риск, посочва той.
Към особеностите на услугата добавя това, че трябва да разчиташ на наличността на всички продукти едновременно, да реагираш бързо, защото никой няма да чака за доставка седмица. Освен това е важно непрекъснато да гледаш напред и да можеш да променяш, да добавяш...
Какъв е интересът
За създателите на "Гастрономи" е още рано да оценят колко голям е интересът към услугата и смятат, че е нормално да има "първоначална резистентност" към новото. Според Олга това, че вече има конкуренция в тази нова за България ниша, помага да се разчупи възприятието на клиента към нея, повече започва да се говори, а и конкуренцията може само да подтиква създаването на по-добра услуга.
За разлика от по-рано тръгналите други платформи за доставката на рецепта "Гастрономи" има и магазин, от който към рецептата да се добави вино, десерт или аксесоар за трапезата.
Кой поръчва
Отговорът на въпроса защо да поръчам продукти на цена, на която ще взема ястие от ресторанта, готово за консумация, е същият като този на въпроса кой е потребител на доставяните у дома рецепти. Хора с добре платена работа, които същевременно са и с доста уплътнено от ангажименти всекидневие.
Има хора, които казват, че е по-добре да отидат на ресторант за тези пари, но тук изживяването е напълно различно. То дава възможност всички да участват в приготвянето на вечерята като се разчупят създадените в конкретното семейство стереотипи за това кой готви и кой чисти. Услугата дава възможност и на хората, които нямат опит в кухнята, да се справят със семейната вечеря.
С тази теза се съгласява и Олга Ковган като допълва, че рецептите на "Гастрономи" ценово са по средата между сумата от касовите бележки и готовото ястие от ресторант.
Иван разказва, че потребителите на "Кашон" са хора, които нямат много време за готвене, но пък държат на качествената храна и не искат да наблягат на сандвичите. "Има хора, на които наистина им е важно да се хранят добре и да седнат вечер заедно със семейството си, а в кухнята да мирише на нещо вкусно. Затова и си поръчват такива кашони, а не храна от ресторант", смята той. Според него в крайна сметка това е по-евтино, а качеството - несравнимо по-добро.
Оценката му е, че в тази ниша конкуренцията е съвсем малка - от 2-3 играчи, а търсенето тепърва ще расте.
В "Гастрономи" очакват аудиторията да бъде сред добре образованите, хора, които са на средно мениджърско ниво - с много забързан ритъм. Залагат на екодоставката - в кашон до дома, доставен с електромобил.
По друг път
Стела Куртева от няма и година е собственик на "Кошницата" и макар че и в момента, ако някой си поръча, ще получи доставката, тя е решила да развива сайта по друг път. Работи в ИТ сектора, но все по-интересна й е сферата с доставка на качествени и свежи продукти. Смята обаче, че по-перспективна е не доставката до дома, защото вижда, че по-големи клиенти имат интерес от такива доставки.
Целта й е да свързва производителите на качествени храни с ресторанти и други бизнеси. Така, според нея, който поръчва, ще може да си планира доставките за месеци напред, разчитайки на постоянство в качеството.
Иска и да превърне сайта в платформа за здравословно хранене, където се споделят практики и идеи.