Намаляването на бежанския поток може да се окаже рисково за черния пазар на цигари

На живо
Заседанието на Народното събрание

Намаляването на бежанския поток може да се окаже рисково за черния пазар на цигари

Намаляването на бежанския поток може да се окаже рисково за черния пазар на цигари
Непрозрачните коалиционни договорки при управлението на страната, в резултат на които контролиращите институции намаляват усилията си, са един от рисковете, който може да позволи разширяване на нелегалния пазар на цигари. Друга опасност е намаляването на бежанския поток, което оставя каналджиите без препитание.
Това се казва в доклада "Тенденции и рискове пред пазара на тютюневи изделия в България", изготвен от експерти на Центъра за изследване на демокрацията, който изследва развитието на този незаконен пазар през призмата на икономическите рискове, политическата обстановка в страната и региона, както и промени в структурите на престъпните мрежи.
В документа се описва "гръцки модел", работещ в България до 2015 г., по който с негласно споразумение между правителството и частни производители се осигурява малък незаконен пазар на цигари, изгоден и за двете страни. Държавата събира без затруднение планираните приходи от акцизи, ДДС и др. такси, а частните национални компании продават планираните обеми законни тютюневи изделия плюс значими печалби от незаконния пазар.
Според авторите на доклада тази схема започва да се развива около 2011 г., когато обемът на нелегалния пазар е 18 - 20% като достига до около 77% три години по-късно, а българският производител осигурява 2/3 от пазара на незаконни цигари. На това се слага край през 2015 г., когато е предприета безпрецедентна стъпка с поставяне под физически контрол на всички български фабрики за производство на тютюневи изделия. Причината е в необходимостта от повече приходи от акцизи и ДДС в бюджета, голям дял от които се пада именно на цигарите.
Паралелно на правителствените усилия през 2014 г. значителен брой участници на пазара на контрабандни цигари се пренасочват към по-доходоносното и по-малко рисково по това време каналджийство, а броят на престъпните групи и участниците в тях намалява. Ако в периода 2011 – 2015 г. престъпните мрежи на най-високо ниво са в порядъка на 5-8, то след 2016 г. се твърди, че са останали 1-2. Съответно на по-ниското, средно ниво, е последвало масово из- лизане от незаконната дистрибуция на тютюневи изделия, достигащо до 2/3 от участващите преди криминални структури, се казва в доклада.
Според авторите ограничаването на търговията с незаконни тютюневи изделия може да се смята за значителен успех, особено като се имат предвид ограничените ресурси, с които разполагат контролните органи в сравнение с тези на добре организираните и финансирани престъпни мрежи. В резултат на институционалните усилия се прекратява откритата продажба на незаконни тютюневи изделия на обществени места и в магазини, а престъпните групи се пренасочват към реализирането на малки количества. В много райони на страната властите регистрират много ниски нива на наличност на незаконни тютюневи изделия.
От друга страна обаче, по-нататъшното ограничаване на незаконния пазар е предизвикателство за институциите, особено проследяването и контролът върху продажбата на нарязан тютюн. В същото време, поддържането на досегашните ниски нива на незаконния пазар изисква постоянно противодействие, тъй като всяко изместване на вниманието на институциите от проблема бързо води до възобновяване на незаконната търговия.
Събраните данни показват, че през последните две години незаконния пазар в България се е свил до най-ниските наблюдавани нива от началото на 90-те. Въпреки че България граничи с няколко страни, които не са членки на ЕС, както и със страни с висок риск от незаконни тютюневи изделия, полицейските и митническите органи успяват да ограничат незаконната търговия в страната, достигайки най-ниските нива сред всички страни-членки на ЕС, се казва в доклада.
Авторите му отбелязват, че приходите от тютюневи изделия са от особено политическо значение, тъй като техният размер се равнява на бюджетите на Министерството на вътрешните работи и на Министерството на отбраната взети заедно. Именно поради тази причина основен риск за пазар на тютюневи изделия е политическият. Това твърдение се подкрепя от наблюдавания спад в събираемостта на тези приходи по време на извънредните парламентарни избори през първото четиримесечие на 2017г.
Анализът е извършен в рамките на проект "Незаконната търговия с тютюневи изделия и балканският маршрут: преодоляване на институционалните слабости и корупцията", финансиран от PMI-IMPACT, глобална инициатива за борба с незаконната търговия и свързани престъпления.
Данъчни приходи от облагането на тютюневи изделия (в милиони левове)