За железопътна връзка със Западните Балкани ще трябват 4.320 млрд. евро

За железопътна връзка със Западните Балкани ще трябват 4.320 млрд. евро

За железопътна връзка със Западните Балкани ще трябват 4.320 млрд. евро
За да изгради България всички приоритетни железопътни направления до 2030 г. са необходими инвестиции на стойност 4.320 млрд. евро. Това обяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, цитиран от пресцентъра на министерството, на дискусия за транспортните проекти в Западни Балкани.
Събитието се организира по инициатива на Ивайло Московски и е част от днешната Среща на върха Западни Балкани – Европейски съюз. Участие взеха още транспортните министри на Македония и Косово, държавният секретар на Черна гора, както и представители на Световната банка, Европейската инвестиционна банка, Съвета за регионално сътрудничество. От българска страна в срещата участваха Николай Нанков, президентът Росен Плевнелиев, Симеон Сакскобургготски и др.
Московски каза още и, че 4.147 млрд. евро от парите ще са нужни за проектите по "основната" TEN-T мрежа, а останалите 173 млн. евро ще се използват за модернизация на жп направлението Карнобат – Синдел, което е 123 км. и е част от "широкообхватната" жп мрежа. По думите му това трасе има съществено значение, тъй като свързва двете най-големи морски пристанища Варна и Бургас.
Ивайло Московски посочи, че най-сложният за изпълнение участък и поради тази причина най-скъп, е жп линията Видин – София, като индикативната стойност на инвестициите там са 2.31 млрд. евро. Министърът добави, че друга важна жп линия, която е част от коридора Ориент/Източно-Средиземноморски, е София – Кулата, като нейната стойност е 1.22 млрд. евро.
По направлението към Сърбия Ивайло Московски представи проекта за модернизация на жп линията Волуяк – Драгоман – сръбска граница, който също е част от "основната" TEN-T мрежа и е идентифициран от Съвета на ЕС като приоритетен трансграничен участък. Той изтъкна, че за реализацията на проекта са необходими инвестиции от 132 млн. евро.
За осъществяването на жп свързаността с Македония министърът обяви, че вече се работи по проект Техническа помощ за модернизация на жп линията София – Перник – Радомир – Гюешево – македонска граница, като за изграждането на жп линията Радомир – Гюешево – Македонска граница цената е 477 млн. евро.