"Национална лотария": Предоговаряме отношенията си с "Нова телевизия"

Дружествата "Национална лотария" и "Нова броудкастинг груп" са започнали преговори за промяна на договореностите помежду им. Това потвърди пред "Дневник" изпълнителният директор на "Национална лотария" Димитър Ганев.
"Имаме известни проблеми с "Нова телевизия", но отношенията ни продължават на този етап. Работим повече от 6 години и много неща са свършени коректно от двете страни. Сега имаме проблеми, защото ние бихме желали да настъпят промени във връзка с новата ситуация, която се случва политически, и очакваме да видим как ще реагират нашите партньори на това наше желание. Търсим форма, по която можем да продължим отношенията си по малко по-различен начин", каза Ганев, но отказа коментар и подробности какви промени искат, как са свързани със случващото се и какви условия са поставили. Той уточни, че в момента двете страни са в кореспонденция.
Рекламният джакпот, или отношенията между "Нова тв" и "Национална лотария"
Ако двете страни не се разберат, предаването "Национална лотария" (излъчвано всяка събота и водено от актьора Захари Бахаров) и другите телевизионни форми, които представят всеки ден игри от лотарията, вероятно ще преминат в друга телевизия - БНТ или Би Ти Ви (в двете медии в момента се излъчват предавания на държавния тотализатор). "Съществува и вариант само предаването да се премести, а реклами да продължат да се излъчват по "Нова тв", каза още Ганев.
Той отказа да отговори на въпросите какви са общите маркетинг инвестиции в медиите на "Нова броудкастинг груп" за 2017 г. и от началото на тази година, обвързани ли са договореностите за реклама и предаванията, какво би загубила лотарията от прекратяването им с думите: "Отношенията ни са частни и не би трябвало да ги коментираме през медиите."
По данни на системата за измерване на зрителски интерес Nielsen AdMosphere "Национална лотария" е най-големият рекламодател в телевизиите през 2017 г. Въпреки че липсват официални данни, най-големият бюджет в медии на лотарията вероятно отива в "Нова тв", където освен класическа телевизионна реклама тя излъчва предаване и други тв форми за представяне на игрите и победителите. Към това се прибавя и реклама в другите тв канали на групата, както и в онлайн медиите й. Компанията рекламира не само игрите с лотарийните билети, но и спортни онлайн залози.
Вероятно и за "Нова тв" това е най-големият й рекламодател и загубата му би оказала сериозно влияние върху приходите на групата.
Потърсени от "Дневник", от медията засега отказват всякакъв коментар по темата.
Ситуацията - промени в Закона за хазарта, сделка за "Нова тв"
Проблемите в отношенията между двете компании идват (или стават публични) около месец след като по инициатива на вицепремиера Валери Симеонов депутати от партията му "Национален фронт за спасение на България" (НФСБ) внесоха в парламента предложение за промяна в Закона за хазарта. То предвижда забрана за реклама на хазартните игри, включително и допустимите сега обявяване на тиража, джакпот и печалби и показване на печелившите. Подкрепа за законопроекта изразиха от ГЕРБ и БСП. В проекта има и ограничения за местата за разпространението на лотарийните билети.
Срещу промените реагираха от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), Асоциацията на радио- и телевизионните оператори (АБРО), "Интерактив адвъртайзинг бюро България" ("IAB България") с обяснения какъв ще бъде ефектът им. Поправките в проекта ще засегнат и спонсорството в спорта и с декларации излязоха от Българския футболен съюз (БФС), клубовете "Левски" и ЦСКА, волейболната федерация. Много от клубовете са спонсорирани от компаниите за спортни залози, а "Национална лотария" стана спонсор на волейболната федерация. От лотарията започнаха и кампания с подписка срещу поправките. След тези реакции Симеонов обяви, че ще помисли и за увеличаване на данъците за хазарта.
Засега промените на Симеонов не са внесени за разглеждане в парламентарните комисии, защото се съгласуват с Министерството на финансите.
В същото време "Нова броудкастинг груп" е в процес на придобиване от PPF Group - холдинг, контролиран от чешкия бизнесмен Петр Келнер, и не е ясно дали подобни ограничения за реклама, които влияят върху приходите, ще се отразят на финализирането на сделката. Както и дали промени в договора с "Национална лотария" също може да имат ефект върху това. Комисията за защита на конкуренция обяви, че ще направи задълбочена проверка на сделката, която ще приключи в края на тази година.
Кой кой е
"Национална лотария" е акционерно дружество, коeто заедно с "Ню геймс" АД организира лотарийните игри със същото име. Основни акционери и в двете през свои дружества са братята Димитър и Милен Ганеви, Васил Божков (който има сериозни инвестиции в хазарта) и Георги Попов. За 2017 г. "Ню геймс" АД и "Национална лотария" АД са обявили оборот от 88.5 млн. евро и 15.3 млн. евро, като след облагане с данъци печалбата им е около 77 млн. евро, показва системата Amadeus на Moody's в България.
Последният финансов отчет на "Нова броудкастинг груп" в Търговския регистър е от 2016 г., като от него се вижда, че приходите на телевизията са се повишили с 18% спрямо 2015 г. Повишението идва от ръста на приходите от рекламата - 13%, плащания от кабелни оператори и нови интерактивни проекти. Печалбата на "Нова броудкастинг" за 2016 г. е 29.3 млн. лева, като натрупаните загуби са за 19.7 млн. лева. Освен "Нова телевизия" част от "Нова броудкастинг груп" са телевизиите "Кино нова", "Нова спорт", спортните и филмови канали на "Диема".