Семеен бизнес с "горчив" привкус
Горчив привкус - това е изборът на екипа, задвижил малката великотърновска пивоварна "Бритос". За шест години съществуване днес малкото семейно предприятие може да се похвали с 6 медала от международни изложения, външни пазари и ценители в страната.
Предприятието, в което работят общо 36 души, смятаме за семейно, разказва собственикът Христо Попов. Започват като по учебник. През 2012 г. съседът на тъста - дългогодишен експерт в пивопроизводството, остава без работа и двамата възрастни мъже започват да мечтаят за собствен бизнес. Включва се младото поколение - зетят е инвестиционен банкер и помага за финансовата част.

Купуват старо хале на машиностроително предприятие. До стената му се е извил саморасъл стрък хмел. Приемат го за поличба.
Фабриката е изградена само за осем месеца, а инвестицията е над 20 млн. лв. За беда зимата на 2012 г. се случва сурова, Дунава замръзва, оборудването, поръчано от Германия, не може да пристигне. А на това отгоре в семейство Попови се ражда дъщеря. От този момент нещата тръгват по-гладко и само за 8 месеца производството е пуснато.
Разположена на 13 декара, инсталацията на "Бритос" е едно от най-модерните и високотехнологични съоръжения на Балканския полуостров. Днес само 36 човека произвеждат годишно около 190 000 хектолитра бира, което е почти двойно по-високо от средната производителност на пиво в Европа. Повечето работници са роднини, работят заедно съпрузи, бащи, синове и дъщери.

В просторния цех не се виждат хора, всичко е автоматизирано. В средата му има "аквариум", в който от големи монитори трима души следят какво се случва - през смилане на малца, майшуване, изцеждане и варене, ферментация и отлежаване, филтрация, успокояване на пивото и накрая бутилиране, разказва главният оперативен директор Антон Ненов, който има рекорден 40 годишен опит в пивоварната индустрия. На екраните данните се визуализират под формата на анимация и дори за неспециалиста процесите са разбираеми.
Уникално за производството в "Бритос" е, че всичко е под един покрив - и производството, и бутилирането, и складирането. Така се намаляват разходите, а контролът е пълен.
Семейна пивоварна работи по договор с Берлинския институт по пивото – VLB, който отговаря за контрола на качеството. Измислят рецептите си сами като залагат на леката горчивина - привкус, който смятат, че ги прави различни на българския пазар.
На двора е паркирала кола на агенция "Митници". На въпрос често ли са тук митничарите, Попов отговаря: "Хората просто си вършат работата". Разказва, че добре работи с общината, компанията участва в социални инициативи без да се афишира заради спецификата на продукта, който не бива да се рекламира пред непълнолетни. Най-неприятното в производството са бюрократичните процедури и множеството документи, които трябва да се попълват.
