Депутатите отхвърлиха искането на БСП за спиране на концесията на "Летище София"

Депутатите отхвърлиха искането на БСП за спиране на концесията на "Летище София"

Депутатите отхвърлиха искането на БСП за спиране на концесията на "Летище София"
Депутатите отхвърлиха днес искането на БСП за спиране на процедурата за концесия на "Летище София". Срещу решението се обявиха 95 депутати, 59 го одобриха, а 7 се въздържаха.
Споровете около бъдещата концесия продължиха повече от два часа. Дебатите по темата започнаха с информацията, че Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения е отхвърлила искането на левицата с 8 гласа "за", 12 "против" и един "въздържал се" .
Мотивите на БСП за спиране на концесията са свързани с това, че се продава печелившо дружество, което всяка година подобрява финансовите си резултати. Освен това се посочва, че в него вече са инвестирани 900 млн. лева.
От левицата имат притеснения дали ще бъде запазен броят на работещите на летището, размерът на техните заплати и социалните им придобивки. От БСП се опасяват също, че концесионерът получава достъп до обект, свързан с националната сигурност. Като пълен абсурд от опозицията определиха идеята парите от концесията на "Летище София" да се дадат за финансиране на БДЖ.
По 15 млн. лева на година и 6.2 млрд. лева инвестиции
В подкрепа на концесията държавата в лицето на министъра на транспорта Ивайло Московски посочи, че това ще е най-голямата сделка, осъществявана в България. От нея страната ще получава годишно поне 15 млн. лв., както такса и 550 млн. лева при подписване на договора. Освен това за срока на концесията ще бъдат инвестирани 6.2 млрд. лева, като ще се изгради нов терминал, ще се ремонтират съществуващите, а при нужда ще се направи и нова писта.
Министърът уточни, че става въпрос за цивилно летище, а по всички военни въпроси за неговото ползване последната дума ще остане на Министерството на отбраната. Московски не вижда и нищо лошо парите от концесията да отидат за изплащане на дълговете на БДЖ и покупка на нови влакове.
Московски, като не може да управлява, да напусне
В рамките на дискусията депутатът от БСП Георги Свиленски се оплака, че депутатите така и нямат достъп до анализа на консултанта по концесията - Световната банка. В отговор Московски каза, че ще получат анализа, но без финансовата и икономическата част.
Анализирайки аргументите за стартиране на процедурата, Свиленски се спря специално на твърдението, че държавата не управлява добре своите дружества. "При това твърдение, ако днес не спрем концесията на "Летище София", единственото вярно решение на Ивайло Московски е да отиде в Министерския съвет и да си депозира оставката като министър", посочи Свиленски.
"Казах, че исторически държавата е доказала, че не е добър стопанин", репликира транспортният министър.
Георги Свиленски извади и данни, с които показа, че за летището в Белград е сключен по-добър договор за концесия като финансови показатели, въпреки че то е по-малко и по-малко натоварено. "Некоректно е да се сравняват финалните данни за Белград и стартовите за "Летище София", каза обаче Московски.
Депутатът от БСП направи и сложни сметки, от които направи извода, че ако летището не се даде на концесия, държавата ще получи 167 млн. лева повечe. "Не знам откъде и какво смятате, а съм завършил математическа гимназия и съм учил финанси. За последните 20 години от летището държавата е получила 173 млн. от дивиденти", каза в отговор Ивайло Московски.
Има ли лоши и добри концесии на летища
В свои изказвания депутатите от ГЕРБ изразиха учудване защо за БСП концесиите на летищата във Варна и Бургас, дадени от кабинета на Сергей Станишев, са добри, а тази за "Летище София" е лоша.
В рамките на дебата Данаил Кирилов от ГЕРБ припомни и как БСП си променя мнението към един или друг концесионен договор в зависимост от политическата ситуация, като визира скандала с идеята за концесия на магистрала "Тракия".
Хората го искали
В изказването си пред парламента министърът на транспорта Ивайло Масковски посочи, че след като ГЕРБ са заложили концесията на летището в своята предизборна програма и хората са ги избрали, значи те подкрепят този подход. Той обвини депутатите от БСП, че отричат една нормална икономическа практика.
"Ползваме този икономически инструмент, защото е правилен и разумен, и гарантира устойчиво развитие на летището за години напред, като е защитен и националният интерес", обобщи министърът преди гласуването.