КЗК отказа на най-богатия чех да купи "Нова телевизия" (допълнена)

КЗК отказа на най-богатия чех да купи "Нова телевизия" (допълнена)

Студиото на Нова телевизия.
Студиото на Нова телевизия.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) забрани придобиването на контрол от страна на ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В., Нидерландия върху дейността на "Нова Броудкастинг Груп" АД, и непряко върху нейните дъщерни дружества "Нет Инфо" АД и "Агенция Ева" ООД, се казва в съобщение на антимонополния регулатор.
Кандидат купувач на медиите е най-богатия бизнесмен в Чехия – Петр Келнер. От ППФ коментират пред "Капитал", че все още не са запознати с решението на регулатора. Решението може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от получаването му от кандидата.
При анализа си комисията е отчела водещите позиции на придобиваното предприятие в областта на медийните услуги, което повдига у нея опасения за ефекта от сделката върху конкурентната среда на този пазар, както и за хоризонтално припокриване на дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия.
КЗК е установила, че придобиваната група разполага със значителен финансов и организационен ресурс, възможност за реализиране на икономии от мащаба и обхвата, и утвърден имидж.
Според антимонополната комисия значителният брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, ще й даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги. Този извод се прави, въпреки че
кандидат-купувачът няма свои дружества в тази сфера
в България и в този смисъл няма как пазарният му дял да се увеличи от сегашното положение. Единственото изключение е www.pazaruvaj.com.
Комисията посочва, че е поканила всички заинтересовани страни да изпратят свои становища за заявената концентранция, но такива не са получени.
В допълнение се отчита, че кандидатът в България оперира чрез Online Comparison Shopping Kft., Унгария, което осъществява дейност чрез www.pazaruvaj.com, платформа за сравнение на цени и продукти за онлайн пазаруване, подпомагащ магазините с онлайн асортимент и клиентите им при правене на покупки. Изрично се посочва, че делът на компанията е между 0 и 5%. Най-общо сайтовете със сходна дейност, които са част от "Нова" са grabo.bg, ebag.bg, trendo.bg.
За "Нова броудкастинг груп" АД се посочва, че има 35-40% от телевизионния аудитория по данни на "Нилсен" и 40-50% от пазара на реклама.
Общият пазарен дял на всички издания на "Нова Броудкастинг Груп" АД (Grazia, Eva, Joy, Playboy, OK!, Esquire и Forbes) по данни на GARB за 2016 г. е приблизително 7%. Пазарният дял, който включва и дела на "Нет Инфо" АД е 10-20 % за 2016 г., получен на база стойност. Делът на групата в пазар на електронна търговия е под 5% по данни на Euromonitor International.
При анализа комисията установила, че е налице хоризонтално припокриване между дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия, тъй като "ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В" оперира в България чрез унгарското дружество Online Comparison Shopping Kft., а придобиваното предприятие чрез "Кънвиниънс" АД и "Трендо БГ" АД. "В конкретния случай следва да се отчетат водещите позиции на придобиваното предприятие в областта на медийните услуги, което от своя страна повдига основателни опасения за ефекта от сделка върху конкурентна среда на горепосочените пазари", се посочва в решението.
Какви ще са ефектите за пазара според регулатора
Участниците в концентрацията биха имали стимул и реална възможност да променят своята търговска политика под различни форми, изразяващи се в ограничаване на достъпа, повишаване на цените или промяна в условията по сключените договори, се казва в съобщението на регулатора.
Като се има предвид това, както и значителният опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения, се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари, е мнението на КЗК.
Такова поведение би ограничило и нарушило не само конкуренцията на пазара, но и интересите на крайните потребители заради обществената значимост на медиите, е становището на антимонополната комисия
В регулатора са убедени и че пазарното присъствие на предоставянето на медийни услуги пряко влияе и върху пазара на рекламата. Данните за дела на "Нова" на този пазар не са оповестени, защото се смятат за търговска тайна.
Същата компания, собственост на Петр Келнер, иска да придобие и мобилния оператор "Теленор". Тази сделка обаче не подлежи на обсъждане от Комисията за защита на конкуренцията, а от Европейската комисия, тъй като включва поделения на норвежкия телеком и в други страни членки.