Търси се прясна риба

Търси се прясна риба

Повечето риба, която се продава в София, идва от Гърция. Освен че може да го забележите по табелите в специализираните магазини, това потвърждават и собствениците им. Една от причините е, че потребителите търсят все повече прясна риба, при това по възможност от див улов, а не отглеждана при изкуствени условия. Освен това уловът в Черно море не предлага това разнообразие, което може да осигури този от южната съседка на България.
Появата на специализирани магазини за риба и рибни продукти е видимо (някои от тях ще се представят и на първия Fish fest, който списание "Бакхус" организира тази събота (13 октомври). В тях освен пресни или замразени риби се предлагат и бланширани морски дарове - скариди, октопод, филе от акула, които се приготвят по-лесно - ключово при избора според продавачите.
Много хора се интересуват от здравословен живот и търсят вече преди всичко качеството, разказва Владимир Ангелов, собственик на "Гръцка риба" в "Лозенец".
Търси се прясна риба
Собственик на друг магазин - Димитър Янев от "Балкан фиш", който продава в "Дианабад", казва, че преобладаващият интерес на потребителите не може да се сведе до един или друг вид риба, но все пак най-търсено си остава триото
лаврак, ципура, сьомга
С това обаче съвсем не се изчерпва асортиментът на новите магазини за риба, които в допълнение се стремят да имат и българска - в общия случай пъстърва, сафрид, чернокоп - според сезона.
"Още сутринта свършва ципурата", казва Владимир Ангелов, който получава пресни доставки всеки ден, а може да отговаря и на конкретни поръчки.
Общото в търсенето на софийските купувачи е рибата по възможност да е див улов, а не отглеждана при изкуствени условия, да е наистина прясна, за някои видове - да е на филета и почистена, да е разнообразна, а не една и съща всеки ден или седмица.
"За мен
рибата е прясна до 5 дни след улова й,
по закон за големите риби прясна се смята и до две седмици", обяснява Ангелов. Казва обаче, че никоя риба не се задържа толкова дни, а в неговия магазин стремежът е доставката да бъде разпродадена до 2 дни.
Неговата преценка е, че хората все повече консумират риба. В общия случай - веднъж-два пъти седмично, а тези, които спазват определени режими - и всеки ден. Според Димитър Янев, който е от 15 г. в бизнеса, през цялото време консумацията на риба и рибни продукти е вървяла непрекъснато нагоре, но не може да се ангажира с конкретни количества.
Търси се основно гръцка риба, която да е прясна, казва и той. Според него за всеки вид си има клиенти и затова залага на голямо разнообразие в магазина си.
Търговците казват и че има хора, които си купуват повече риба от един вид, ако я харесват много, и си я замразяват, ако не, всяка седмица има доставки. Това не ги прави привърженици на замразената фабрично риба, за която повечето имат съмнения дали наистина е прясно замразена.
В тази посока - да се възпитат потребителите да консумират прясна риба от няколко години работи и "Метро", който през март обяви значително разширение на рибния асортимент. "През 2002 г. основните предизвикателства бяха как да преодолеем недоверието, което имаше тогава към свежата риба и как да наложим този асортимент на пазара в България. През 2018 г. предизвикателствата бяха - как след като извървяхме некратък път, да надградим това ниво, което вече бяхме развили", обясни при откриването на щанда през март Георги Илиев, директор "Продажби" на компанията.
Търси се прясна риба
Разширението включва прясна риба от водите зад полярния кръг – от Исландия и европейския дял на Атлантическия океан до Аляска, както и допълнение на гамата от сурови и бланширани скариди.
"През всички тези години вложихме големи усилия
да променим културата и разбирането на българина,
че има разлика между рибата, която е прясна, и тази, която се срещаше преди години - замразената", обяснява Диана Бонева.
Явно и при други търговци тези усилия са дали резултат, тъй като споделят, че дължат продажбите си основно на клиенти, които са се уверили, че стоката е прясна и качествена.
В така развилите се вкусове през последните години - скумрията и шаранът остават далеч на заден план поне за софийския пазар, а шаранът конкретно е стока, която се търси на практика само по Никулден.
Риба, рибни деликатеси, ястия с риба и подходящите напитки за тях може да опитате или да си купите на първия Fish fest на "Бакхус" тази събота - 13 октомври - в София. Всичко за събитието и за билети - тук.