Застрахователите обясняват защо трябва да има лимити при обезщетенията

Застрахователите обясняват защо трябва да има лимити при обезщетенията

Застрахователите обясняват защо трябва да има лимити при обезщетенията
Настъпил е моментът за промяна на модела на обезщетяване на пострадалите и техните близки с поставяне на лимити за компенсацията за неимуществени щети и прехвърляне на тежестта към имуществените при катастрофи на пътя. Това се посочва в позиция на Асоциацията на българските застрахователи, изпратена до редица институции и до медиите, в отговор на разразилите се политически и обществени спорове за цената на застраховката "Гражданска отговорност" в бъдеще и предложените от ГЕРБ лимити за обезщетение в случай на смърт на пътя.
Те се предлагат, след като в началото на лятото със свое тълкувателно решение Върховният касационен съд разшири кръга на хората, които имат право на обезщетение при загинал близък в катастрофа.
"Прави ни впечатление, че в общественото съзнание битува убеждението, че дискутираните в момента обезщетения за морални болки и страдания са едва ли не единственото обезщетение, което биха получили пострадалите от ПТП или техните близки по застраховка "Гражданска отговорност", пишат в позицията си компаниите.
Допълват, че обичайно на повечето места в Европа това е едно символично обезщетение от порядъка на 1500 до 30 хил. евро в различните страни, а акцентът се поставя върху компенсиране на икономическите последствия от катастрофата - например влошеното финансово състояние в резултат на загубата на член на домакинството – загуба на доход, издръжка на малолетни деца, медицински разходи, разходи за преустройство на жилищно пространство и т.н.
Посочва се още, че и в България Кодексът за застраховане предвижда изплащане на тези имуществени обезщетения. "Друг е въпросът, че поради различни причини се е наложила практиката за преобладаващо търсене на неимуществени такива от семействата на загиналите. Това създава почва за некоректни практики в ущърб на пострадалите лица, като фактически само част от средствата стигат до тях", се допълва в позицията, без да се правят уточнения.
Застрахователите подчертават, че наред с лавинообразно нарастващия брой на хората, претендиращи за обезщетения в резултат на тълкувателното решение на съда, самият среден размер на компонентната от обезщетенията за "болки и страдания" е изключително висок (средно 118 хил. лв. за един наследник за 2017 г.), в сравнение с присъжданите обичайно в Европа и в сравнение с присъжданите в България при други случаи, например при смърт вследствие на медицинска грешка, където се изплащат между 30 хил. и 90 хил. на всички наследници както за имуществени, така и за неимуществени щети.
Компаниите допълват, че България е сред водещите страни в Европа по смъртни случаи при катастрофи - 96 са на 1 млн. население за България за 2017, при 46 за средно за Европа. В същото време цената на "Гражданска отговорност" по данни на застрахователите е сред най-ниските.
Всички тези негативни фактори в съчетание ще доведат до "чувствителен стрес" в тарифите по застраховката, които трябва да позволят изплащане на обезщетения за разширен кръг близки на загиналите през последните 5 години (за които важи тълкувателното решение на ВКС) и да предвидят изплащане и за в бъдеще на този разширен кръг, посочват застрахователите. Подчертават, че тази цена ще бъде непосилна за домакинствата.
"На практика ще бъдат засегнати всички домакинства в страната, като се има предвид, че броят на полиците в момента е 3 053 317, от които 600 хил. са на пенсионери. По тази причина тази цена е неприемлива за застрахователите", обясняват те.
Допускат, че е възможно с поскъпването на застраховката някои автомобилисти да спрат да се застраховат, а опитът да се поддържат сегашните нива в новата ситуация ще доведе до "тежка дестабилизация на сектора на застраховането". Която според застрахователите е елемент от националната сигурност и е в основата на пригодността на страната ни за влизане в механизма ERM2.