Превозвачи от ЕС получават достъп до жп инфраструктурата, решиха депутатите

Железопътните превозвачи от страните-членки на ЕС получават достъп до железопътната инфраструктура в България и до обслужващите съоръжения при справедливи и прозрачни условия. Това е записано в промени на Закона за железопътния транспорт, приети днес на първо четене от Народното събрание.
Вносител е Министерският съвет. Целта на измененията е да бъде доизградено и подобрено функционирането на единното европейско железопътно пространство чрез общото законодателството на ЕС, прието с Четвъртия железопътен пакет през 2016 г.
Законопроектът предвижда изпълнителната агенция "Железопътна администрация" да има право да ограничи достъпа за превоз на пътници между железопътни гари в страната, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие.
Сред измененията, предложени от правителството е забраната националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да предоставя заеми на железопътни предприятия както и да бъде кредитирана от тях.
Други изменения предвиждат хората, които замърсяват чакалните и пероните да бъдат глобявани с между 20 и 50 лв., а не с 10 лв., както е сега. Със същите суми ще бъдат глобявани и хората, които преминават през коловозите и стрелките извън разрешените места.