Производството на бира в България става все по-екологично

По-малко пластмасови бутилки, по-малък разход на вода и ток при повече продажби и по-разнообразен асортимент отчита Съюзът на пивоварите през 2018 г. Намаляването на екологичния отпечатък на пивоварните беше обсъдено по време на годишното Общо събрание на сдружението, обединяващо седем големи пивоварни с общ дял на пазара от около 98%.
Делът на продажбите на бира в пластмасови РЕТ бутилки намалява с 10% през последните три години до 53%, съобщи Съюзът на пивоварите. Делът на стъклените бутилки е 24%, на кеновете - 17% и на кеговете – 6%.
Компаниите - членове на съюза, отчитат, че благодарение на модернизацията за последните 20 г. средният разход на вода за производството на хектолитър (100 литра) готово пиво е намалял близо 5 пъти, тоест от 15 - 20 хектолитра на 3 – 5 хектолитра/1 хектолитър бира. В сравнение с 2014 г. пивоварните средно отчитат намаляване на употребата на вода с 4-6%, като целта е тази тенденция да става все по-устойчива.
За 4 години средното потребление на електроенергия за производството на 1 хектолитър бира също е намаляло с 8%.
В същото време големите пивоварни се стремят да постигнат 100-процентно биологично третиране на отпадните води. В експлоатация вече са пуснати инсталации за био-анаеробно пречистване на отпадните води, с които се постига над 80% пречистване на използваната промишлена вода. Инвестицията в анаеробните реактори позволява и производството на биогаз като субпродукт, който може да се използва като алтернативно гориво за поддържане на производствените нужди на пивоварните, се казва в съобщение на съюза.
За 2018 г. капиталовите инвестиции общо на всички членове на съюза са 46 млн. лв., а за периода 2016-
2018 г. вложенията им в дълготрайни материални активи надхвърлят 130 млн. лева. От тях между 25 –
30% са насочени към "зелени" проекти, мощности и сгради, както и към повишаване на енергийната ефективност.
Постъпленията към бюджета от акциз за бира през 2018 г. са 81 млн. лв., което е с 2% повече от акцизните постъпления през 2017 г., сочат данни на митниците, цитирани от производителите. През 2018 г. членовете на СПБ
общо са продали 5 256 000 hl бира, което е с 2,4% повече от продажбите им за 2017 г. Новите продукти, пуснати на пазара, са 23, между които бутикови и безалкохолни бири.
През 2018 г. членове на Съюза са пивоварните компании: ,,Болярка ВТ" АД, "Бритос" ЕООД, ,,Загорка"
АД, ,,Каменица" АД, ,,Карлсберг България" АД, ,,Ломско пиво" АД, ,,Доровски инвест" ООД.