Пети мол във Варна беше открит след "замразяване", продължило девет години

Най-новият от общо пет търговски центъра във Варна - Delta Planet Mall, бе открит днес, след като проектът бе замразен в продължение на девет години.
Молът е собственост на българската компания "АП Инвест", Ангел Ангелов от групата "Градус" и Петър Дудоленски. Тя е партньор на сръбската Delta Real Estate, част от Delta Holding на Мирослав Мишкович. Проектът е на стойност 120 млн. евро, а общата площ на търговския център е 111 хил. кв.м. Търговските площи заемат около 40 хил. кв.м от тях.
Наематели в Delta Planet Mall при откриването му са
чуждестранни и български марки,
сред които Pinko, Desigual, Ralph Lauren, Marco Polo, Cropp, Sinsay, Mango, Sport Depot, "Билла", Cinema City, Domino's и др. Те ще бъдат разположени на четири търговски нива, две от които са партерни. В мола ще е и най-големият кинокомплекс от веригата Cinema City извън София, който ще е с 12 зали и единствената във Варна 4DX кинозала. Сред основните наематели е и полската група LPP, чиито брандове Reserved и Mohito ще са с най-големите си обекти във Варна. Магазинът на "Билла" пък ще е първият за веригата, разположен в мол в града.

"Смятаме, че във Варна
определено има място за нов търговски център",
коментира преди време за "Капитал" изпълнителният директор на Delta Real Estate Зорана Ждрале Бурлич. "За разлика от София, където пазарът е пренаселен, данните за Варна показват, че по отношение на квадратните метри площи в търговски центрове спрямо броя на населението има недостатъчно предлагане", каза още тя.
Според мениджъра на мола Алекс Линчев първоначално определената за май 2018 г. дата за откриване на мола е била отложена, за да се осъвремени интериорът, така че сградата да включва повече площи за забавления. Това е част от концепцията на мола, който ще заложи на т.нар. ритейлтейнмънт – комбинация от пазаруване, интерактивен модерен интериор и просторни интегрирани развлекателни зони. Една от тях ще бъде разположеният на 1500 кв.м галактически център с 3D и графичен мапинг, стена за катерене, малък амфитеатър и други активности. В сградата ще бъде изградена и най-голямата батут зона във Варна.

Молът ще разполага и с около
2 хил. кв.м покривна тераса,
като на част от нея също ще има разположени търговски площи. Дебюта си в търговски център в града ще направят и кафе веригите Starbucks и Costa.
Delta Planet Mall ще има и три подземни паркинг нива с общо 1300 паркоместа, като разположението на терена позволява всяко от тях да има директен излаз на прилежащата улица.
Последния варненски мол беше изграден до акт 15 от полската GTC (Globe Trade Center), която инвестира в сградата 90 млн. евро. През 2010 г. обаче проектът беше замразен заради кризата и насищането на пазара във Варна с търговски площи в молове. Малко по-късно GTC бе принудена да се раздели с част от активите си. Така през 2015 г. проектът за промотирания тогава като мол Galleria Varna беше продаден на инвестиционното дружество "АП инвестмънтс" на Ангел Ангелов, Александър Минов от "Бисер олива" и Петър Дудоленски. През лятото на 2017 г. сръбският бизнесмен Мирослав Мишкович купи половината от акциите в "Галерия Варна" чрез своя Delta Holding.
При излизането на GTC от проекта, който трябваше да носи наименованието Galleria Varna, плановете на новите собственици бяха половината от
недостроения търговски център да бъде превърнат в болница.
За останалата част се обмисляха различни варианти, включително и търговска част. Растящото потребление обаче, както и съживяването на пазара в сегмента на моловете явно са върнали на дневен ред идеята обектът все пак да бъде мол. Преименуването на проекта в Delta Planet Varna стана, след като в него влезе Мирослав Мишкович, познатият у нас като временен собственик на някогашната верига супермаркети "Пикадили".
Сегашните собственици на търговския център са изтеглили за завършването му 22 млн. евро заем от Уникредит Булбанк. Това става ясно от документи, публикувани в Търговския регистър. От тях се вижда също, че като обезпечение по кредита е заложен самият мол.

Това ще е
третият работещ мол във Варна
след Grand Mall на израелската Orchid Developments Group и "Мол Варна", който през 2017 г. бе продаден от Raiffeisen на германската Kronberg International.
Съдбата на другите два варненски мола бе по-различна.
Вече няколко години собствениците на "Варна тауърс" Мартин Згурев и Антонио Бухтияров търсят безуспешно клиент за него. По тяхна информация в проекта, който освен търговска площ включва и две офис кули, са инвестирани над 50 млн. евро.
Свързваната с бившия зам.-кмет на Варна Венелин Жечев "Люк" АДСИЦ, собственик на "Пфое мол", потърси друго,
изненадващо и спорно решение
за реализацията му. През 2011 г. след решение на общинския съвет във Варна, често определяно като скандално, няколко етажа в сградата бяха заменени за четири терена плюс доплащане от близо 2.6 млн. лв. На тази цена общинската администрация във Варна трябваше да пренесе в придобитите бивши търговски площи администрацията на районното си кметство "Младост". Средства за реконструкцията на помещенията обаче не бяха осигурени и така единственият печеливш от сделката се оказа "Люк" АДСИЦ.