Държавата остава на летище "София" и след концесионирането му, каза министър Желязков

Държавата ще остане на летище "София" и след неговото концесиониране, чрез граничния, митническия, санитарния и ветеринарния контрол, каза днес пред БНТ министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков. Той отбеляза, че аеропорта остава държавен през целия период и всичко изградено там ще бъде държавно.
Както е известно напред в конкурса продължават всички петима кандидати. Те предлагат между почти 20 млн. евро и 32.8 млн. евро годишно концесионно възнаграждение на държавата
Желязков посочи също, че международният мениджър, който ще управлява летището, има ангажимент пред държавата да осигури всички дейности, които представляват държавния суверенитет.
Министърът на транспорта допълни, че петте кандидати са международни световноизвестни оператори и всеки от тях има шанс да спечели надпреварата за определяне на концесионер. Желязков припомни, че съотношението на критериите за оценяване е 55% за концесионното възнаграждение, а 45 на сто се формират от бизнес планът и предложенията за развитието на летището
Той не се ангажира със срок кога ще стане ясен концесионерът, като поясни, че се касае за сложен процес, тъй като всяко едно предложение, което представлява инвестиционен план за развитие на летището през следващите 35 години, всъщност е бизнес модел за този период. Росен Желязков коментира, че международната практика е летищата и всички дейности, "неприсъщи на държавата" да бъдат отдавани на концесия.
Желязков определи аргумента, че летището не трябва да бъде отдавано на концесия, тъй като е обект от стратегическо значение за страната, като несериозен, защото летищата във Варна и Бургас, както "Лукойл", мобилните оператори и др. също за обекти от стратегическо значение, но са притежание на чужди компании.
Желязков потвърди, че концесионните такси от летище "София" ще влизат в Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система. Първоначалната концесионна такса, в размер на 550 млн. лв, ще влезе в бюджета и може да се използва за изплащане на дълговете на БДЖ и НКЖИ към държавата. Според министъра железниците са в стабилно състояние и вървят към развитие.