През 2019 г. българите са купували на изплащане по-евтини стоки

През 2019 година най-търсеният смартфон за покупка на изплащане е по-евтин с 40%, или 370 лева в сравнение с победителя през 2018 г. в популярната класация "Топ 10 на изплащане" от БНП "Париба Лични Финанси". През последната година, както и преди това, българите най-често са търсели финансиране за покупката на смартфони. Този път обаче средната цена е по-ниска и е в диапазона 530-580 лева. Независимо от по-ниската си цена устройството притежава всички характеристики, които са важни за модерния потребител – голям 6.4 инча екран, впечатляваща тройна камера и батерия с голям капацитет.
В новото издание на класацията 7 от 10 стоки са с по-ниски средни цени в сравнение с 2018 г. Това са смартфоните, телевизорите, пералните, матраците, хладилниците, матраците и готварските печки. Според експертите на БНП "Париба Лични Финанси" това е знак, че българите са по-внимателни при покупките си и предпочитат да не харчат много пари, особено, когато разполагат с разумни алтернативи на по-скъпи стоки.
Класацията отчита значителен ръст на онлайн заявленията за финансиране на покупки на изплащане - с 31%, което според авторите на класацията говори, че българите ползват все по-уверено алтернативни канали за кредит.
Класацията подрежда най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа стоки, според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от БНП "Париба Лични Финанси" за покупка на стоки на изплащане. Новото издание е базирано на стоките, за които клиентите кандидатстват за покупка на изплащане в периода 01 октомври 2018 г. – 30 септември 2019 г. Около 52% от тях са за 10-те най-търсени стоки.
Анкета
Класацията може да се смята за показателна за пазара, тъй като компанията е сред лидерите в сектора на потребителско кредитиране с пазарен дял от над 1/3 при финансирането на покупки на изплащане и предлага най-голямото портфолио от специализирани потребителски кредити, посочват от институцията. През последните 18 години над 1.5 милиона души са ползвали финансовите продукти на компанията.
По-малки телевизори и хладилници на по-ниска средна цена
В новото издание на класацията седем от десетте най-търсени стоки са по-евтини в сравнение с победителите от 2018 г. и са с по-ниски характеристики. Например победителят в категория "Смартфони" е по-евтин с 40% в сравнение с най-търсения модел в предишния годишен рейтинг. В същото време той разполага с голям екран и мощна камера, което е много важно за хората, тъй като те използват смартфоните си основно за снимане и забавление.
Същото се отнася и за телевизорите. Най-търсеният модел през последните 12 месеца е 43 инча Ultra HD LED телевизор на средна цена 720-770 лева. Миналогодишният победител беше по-голям с 6 инча и струваше 1 050 – 1 100 лева.
През последната година хората търсеха финансиране за покупка на изплащане и на по-евтина бяла техника. Най-търсеният хладилник през 2019 година струваше 440-490 лева и беше с обем 251 литра. За сравнение, през 2018 година победителят беше на средна цена 550-600 лева и с обем от 292 литра.
Други стоки от топ 10, които са на по-ниски средни цени са пералните, лаптопите и готварските печки. Освен това лаптопите изпадат от топ 5 до 6-а позиция, изместени от климатиците.
Ръст на цените има само в "Обзавеждане за спалня"
Единствената категория, която отчита ръст на цените през 2019 г. е "Обзавеждане за спалня". Победителят е спален комплект на средна цена 900-950 лева. Година по-рано най-търсеният модел струваше 750-800 лева. Победителите през 2019 и 2018 година са със сходни характеристики – трикрилен гардероб, легло 160/200 см., нощни шкафчета и така нататък, но новият топ модел е изпълнен с по-скъпи материали като кожа и по-луксозни платове.
Останалите два продукта в сектора на обзавеждането, диваните и матраците са на близки цени до тези от 2018 г. Най-търсеният диван през 2019 г. струва 1000 - 1050 лева, докато година по-рано цената му беше 1070 - 1120 лева. Матракът победител в новото издание на класацията е на цена 150-200 лева, а в изданието за 2018 г. струваше 200-250 лева.
Онлайн заявките за покупка на изплащане нарастват с една трета
През последната година броят на онлайн заявленията за покупка на стоки на изплащане нарасна с 31%, отчита компанията. Експертите на компанията обясняват тази тенденция със стартирането на иновативни и удобни финансови решения, които пестят времето и позволяват на потребителите да пазаруват онлайн на изплащане толкова бързо, колкото и когато правят стандартна покупка от интернет магазин.