Подкрепа за "България ер" и презокеански полети обещава бъдещият концесионер на летище "София"

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Подкрепа за "България ер" и презокеански полети обещава бъдещият концесионер на летище "София"

IMG_20191105_101749.jpg
Летище "София" ще се превърне в отражение на града и околностите му, а пътниците ще се почувстват потопени в българската култура. Първото нещо, което хората ще виждат, когато влизат в летището, ще бъде България. С тази заявка френско-германският консорциум "Соф кънект", който спечели концесията на столичната аерогара в средата на юли, представи своите планове за развитието на летището пред журналисти в Мюнхен.
Изборът на "Соф кънект", в който акционери са френският фонд Meridiam и строителната компания "Щрабаг", а консултант е летище "Мюнхен", беше определен за изненадващ. Офертата на победителя предвижда да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане). Офертата беше третата по сила на база годишното плащане към държавата. Предимството, което осигури избора на "Соф кънект", е техническата оферта.
Подкрепа за "България ер" и презокеански полети обещава бъдещият концесионер на летище "София"
На 26 юли, в последния възможен ден за обжалване на избора на "Соф кънект" за концесионер, процедурата беше атакувана пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от всички загубили търга компании. Антимонополният орган обаче отхвърли жалбите вчера.
Meridiam за първи път ще развива бизнес в България. Френският фонд, който участва с 99% в "Соф кънект" е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. За консултант не случайно е избран летищният оператор на аерогарата в Мюнхен. Свършеното там през последните години е убедило Meridiam, че може да разчита на същите хора, за да реализира идеите си и на българска почва.
Силен национален превозвач е гръбнакът на едно летище
Ако КЗК одобри "Соф кънект" за концесионер на столичното летище, първата задача ще бъде да се увеличи трафикът, което от своя страна ще доведе и до по-големи приходи. Засилването на позициите на националния превозвач "България Ер" е друг приоритет.
"Това е много важно. Един силен национален превозвач е гръбнакът на летището. Когато това се случи, ще се мисли и за директни презокеански полети от България", обясни пред "Дневник" зам.-директорът по "Продажби и маркетинг" на летище "Мюнхен" Лоренцо Ди Лорето.
Той показа и добри познания за България, като уточни, че знае колко голяма е българската диаспора в Чикаго. Именно американският град може да се окаже първата подобна линия.
Но за да се случи всичко това е нужна и добра инфраструктура. За целта двата терминала на летището ще бъдат преустроени, за да се подобри тяхната оперативна ефективност, а фокусът ще бъде върху повишаване на удовлетвореността на пътниците. Предвидено е реновиране на първия терминал и модернизиране на втория. Проверката за сигурност и паспортният контрол за международните полети ще бъдат засилени с допълнителни филтри.
Как ще се променят двата терминала и ще има ли нов
Терминал 2 не само ще увеличи капацитета си, но планът за развитието му ще включва нови локации на атрактивни търговски площи, подобрявайки по този начин преживяването на пътниците. Освен модернизацията на съоръженията за обслужване на пътниците, търговската зона също ще бъде разширена с нови магазини, предназначени за заминаващите пътници, както и обособени места за хранене.
Подкрепа за "България ер" и презокеански полети обещава бъдещият концесионер на летище "София"
До 2022 г. ключовите инвестиции ще са за новото конфигуриране на двата терминала. Предвидени са промени в ръкавите за качване в самолета, както и нов паркинг за автомобили. Ще се направят инвестиции във водоснабдителното съоръжение, пречиствателната станция за отпадни води, система за наблюдение на диги по бреговете на река Искър. Ще бъдат направени инвестиции в летищното оборудване и инфраструктура, които ще подобрят значително оперативната ефективност на летището.
До 2030 г. пък ще бъде изграден новият Терминал 3. Това ще стане с извеждането от експлоатация на Терминал 1, който най-вероятно ще се използва само за пренасянето на товари.
Рекламите на летището стават табу
Едно от нещата, които операторът на летище "Мюнхен" иска да приложи в София при изграждането на новия терминал е той да бъде почти изцяло от стъкло. По този начин ще бъдат намалени до минимум разходите за електричество през деня. Друг любопитен детайл е видът на стените на летището.
"Не искахме на летището да има каквито и да е реклами. Преценихме, че с бели стени пътниците няма да се натоварват от постоянно атакуващите ги реклами. Масово летищата по света, особено в Азия, са изцяло брандирани с реклами. Ние обаче си зададохме въпроса дали искаме да печелим пари или да печелим повече пари. Решихме просто да печелим пари и да не натоварваме зрението на пътниците с позиционирането на реклами по стените", обясни още Лоренцо Ди Лорето.
Подкрепа за "България ер" и презокеански полети обещава бъдещият концесионер на летище "София"
Ще бъде поставена и максимална цена на продуктите, които се продават на територията на летището. Те трябва да са максимум с 50% по-скъпи от средната им цена на пазара.
Как летище "Мюнхен" успява да постигне печалби от близо 700 млн. евро на година от неавиационна дейност, което е близо половината от общия му приход, четете в "Дневник" в понеделник.