Туроператори не виждат логика в искането на Ангелкова да поскъпнат застраховките им

На живо
Заседанието на Народното събрание

Туроператори не виждат логика в искането на Ангелкова да поскъпнат застраховките им

Ръководството на асоциацията отляво надясно - Байко Байков, председател, Ирина Найденова, член на УС, Даниела Стоева, член на УС, Димитър Попов, член на УС, Димитрина Горанова, член на УС
Ръководството на асоциацията отляво надясно - Байко Байков, председател, Ирина Найденова, член на УС, Даниела Стоева, член на УС, Димитър Попов, член на УС, Димитрина Горанова, член на УС
Лимитите, с които туристическите агенции и туроператорите се съобразяват при застраховката "професионална отговорност", напълно функционират като сума и няма нужда да се променят. Това обяви ръководството на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) по повод обявеното наскоро намерение на ресорния министър Николина Ангелкова да поиска повишаване на лимитите.
Повод за това стана фалитът на британския туроператор "Томас Кук". Тогава тя каза, че по данни на Министерството на туризма от общо около 3 хил. регистрирани туроператори и агенции 1154 са се застраховали на минималната сума, предвидена при тази застраховка.
Повечето от тези компании обаче работят в сегмента на входящия туризъм и с други компании, тоест те не водят туристи в страната, за да се налага да плащат високи застраховки, с които да покриват евентуален риск от фалит и покриването на разходите на тези туристи. А в същото време това са фирмите, които генерират входящ туризъм, с който министерството се хвали, обясни тезата си Даниела Стоева, председател на управителния съвет на организацията. Според нея повишение на лимитите ще е удар срещу тези компании.
От асоциацията обявиха, че българският потребител, когото защитават тези застраховки, е много добре защитен, като плащаните суми покриват около 50% от оборота от туристическите пакети, докато в Европа това покритие варира между 10 и 30%.
При тази застраховка по-скоро трябва да се обърне внимание върху контрола, тъй като размерът на застрахователните премии зависи от декларирания от фирмите оборот. И ако има съмнения за това, че оборотът не е реален, застрахователите трябва да правят проверки, обясни Стоева и посочи, че най-лесното е да се вдигнат лимитите по застраховката.
Ирина Найденова, също член на управителния съвет на асоциацията, обясни, че не праговете са проблем при тази застраховка, а моментът, в който тя се задейства, което не е уточнено в закона. В него не е посочено дали това става при фактическа неплатежоспособност или при обявяването на фалит.
Димитър Попов, също от управата на организацията, посочи, че от фалита на "Алматур" през 2011 г., след което бе въведена застраховката, агенциите и туроператорите са платили около 80 млн. лв. под формата на застрахователни премии при изплатени оттогава общо около 5-6 млн. лв. По думите му, вместо разликата в сумите да остава в полза на застрахователите, тя би могла да се използва за създаването на гаранционен фонд, който да поема плащането при фалити или неплатежоспособности да има 100% покритие на пакетите например. Той сравни настоящата ситуация с това да има застраховка за автомобилисти "Каско", която се задейства само при тотална щета.
Допълни, че ако се гледа детайлно европейското законодателство по темата, по-скоро такава застраховка ще трябва да плащат само тези компании, които работят директно с крайни клиенти.
От асоциацията посъветваха министерството по-скоро да се съсредоточи върху друг проблем, който се разисква в ЕС вместо върху вдигане на лимитите, който е свързан с това, че индивидуалните пътници не са защитени при фалит на превозвач и няма кой да им покрие разходите, ако имат купен билет и това се случи.