На опашка в онлайн магазина

"Пазаруват като луди", казва с пот на челото доставчика на хладилник, който имам възомжността да купя по спешност, благодарение на това, че онлайн търговията съществува. От разговора ни се разбира, че не се пазаруват само спешни неща, както човек би си помислил в ситуация на извънредно положение - като скъпички дезинфектанти, маски и храни, а и доста домакинска техника. Затова много от онлайн търговците последните дни са свръхнатоварени и едвам смогват на поръчките - особено на храни.
Заради явно свитото потребление на неспешни стоки - спортни, книги, за обзавеждане, за тях се появиха оферти за безплатна доставка до дома или спешни кампании с немалки намаления в опит на бизнеса да оцелее въпреки наложените ограничения. Други поддържат интереса чрез имели до потребителите със съвети за безопасност и насърчение на пазаруване в условията на епидемия.
Пълни виртуални кошници
Категориите със засилено търсене през последните дни, в сравнение със същия период миналата година, са основно IT - лаптопи, монитори, принтери. Много хора се адаптират към режим на работа от вкъщи, а и на забавления, което води до следващите популярни в момента продукти - телевизори, видео конзоли, слушалки, таблети и е-книги, казват пред "Дневник" от eMag. По техните данни спортните и фитнес артикули отбелязват 50% ръст в търсенето, тъй като потребителите се стараят да поддържат обичайния си начин на живот. При почистващите препарати също се наблюдава видим ръст в търсенето в сравнение със същия период на 2019г., както и при продуктите, свързани с поддръжка на хигиената, консумативи и бързооборотни стоки.
Като логичен от компанията определят известния спад в категориите "Мода" и "Автомобили".
Презапасяването, което върви по линия на храните и медикаментите без да има обобщена статистика, не се вижда при този онлайн търговец. "Повечето хора купуват отговорно и дори ако някои продукти са изчерпани на склад поради голямото търсене, ние работим близко с доставчици и производители, за да набавим необходимите количества", обясняват от там.
Отчитат, че поведението при пазаруването и интересът към онлайн търговията са се увеличили като през първите дни на извънредното положение трафикът към платформата е нараснал средно с 30% в сравнение със същия период миналата година и с над 10% в сравнение с предходните 2 седмици в началото на март. В момента има повече от 300 хил. посещения на ден като основното увеличение в сравнение с миналата година идва от мобилното приложение (+75% спрямо миналата година).
Специализираните доставчици на хранителни продукти и стоки за бита, които се продават в търговските вериги, не са много в България.
Наложилият се през последните години търговец ebag.bg изпитва огромен натиск от желаещи да пазаруват през него, като свободни часове за доставка няма за няколко дни напред, а появяващите се запълват в момента, в който се появяват. На въпрос на "Дневник" собственикът Иван Александров каза, че отчита над 100% ръст на поръчките след въвеждането на извънредното положение и смята твърдо, че хората се запасяват като купуват предимно основни стоки и консерви. "В момента се огъваме под големия натиск и нивото на услугата е по-ниско от обичайното", признава той в телеграфните отговори, които успява да даде в ситуацията, в която се намира под натиска на клиентите. Допълва, че дори не смогват да въведат информация в сайта за абсолютно всички стоки, които имат налични в склада си.

В настоящата ситуация подготвената кошница с продукти в очакване на свободен слот за доставка непрекъснато "олеква", защото междувременно се изчерпват различни стоки в очакване да дойде ред за твоята поръчка. Доставките обаче се правят навреме и на компанията не се е наложило нито да променя цените си за доставка, нито да се отказва от стоки или услуги.
Има ли натиск върху цените
Покрай заявките на главния прокурор, че започва да се следи за спекула и заканите на някои министри, че ако има, ще се налагат строги наказания, макар да не е ясно по кой закон и по каква логика (всичко по темата четете тук), е факт, че на доста завишени спрямо периода преди кризата цени се предлагат основно средства за защита. Това наложи и някои мерки от страна на търговци като eMag, които обявиха, че премахват комисионите върху продажба на такива продукти от страна на техни партньори в платформата маркетплейс, където се предлагат продукти на външни спрямо eMag търговци. Малко преди това пък платформата за търговия OLX спря офертите на потребители за маски и дезинфектанти заради предалагането им на силно завишени цени.
На въпрос има ли натиск от страна на производители или доставчици върху цените Иван Александров от ebag обяви, че не е свидетел на подобни опити и че към момента всичко е нормално.
Компанията ни има нулева толерантност към нелоялни търговски практики и упражняваме непрекъснат мониторинг по цялата логистична верига, вкл. следим продуктите, предлагани в маркетплейс на платформата в основни рискови категории за периода (като медицински продукти и устройства). Артикули със спекулативно завишени цени ще бъдат незабавно премахвани от портфолиото ни.
Как се плаща
Особеност на онлайн търговията в България е, че българите все още предпочитат наложения платеж пред плащането онлайн, за което има различни инструменти и възможности. Заради нуждата от завишена хигиена в момента, повечето търговци препоръчват тъкмо онлайн разплащанията, за да не се докосват техните служители до банкноти, а и да спестят това на клиентите си. (Всички компании още в началото на кризата обявиха за мерките, които взимат за хигиената в помещенията и сред служителите си - маски, ръкавици, невлизане в домовете. В същото време експертите предупреждават потребителите, че и тези доставки не са съвсем безопасни и трябва да се хигиенизира - за това четете тук).
Доставчикът ebag дори в един момент стигна до решението да приема само онлайн плащания, но се наложи да се откаже заради протеста на потребители. Но по принцип повечето плащания към търговеца са онлайн, а в момента те и са се увеличили с около 20 на сто.
Още в началото на кризисната ситуация, с оглед повишаване на безопасността, препоръчахме на клиентите си да се възползват от възможностите за онлайн плащане. Потребителите реагираха позитивно и бързо на това напомняне и очакваме в следващия период да има повече поръчки, платени онлайн, в сравнение с тези с наложен платеж. В момента делът на предплатените поръчки е 45% от всички; над 3 пъти повече спрямо януари (15% дял), показват данните на eMag.
Промоции в действие
"Весел четвъртък", "Крейзи дейс", "Сделки на седмицата", "Намаление на мебели до 50%", ваучери за допълнителна отстъпка на имейлите на клиентите, придружени с #останиудома. Това са само част от усилията на бизнеса да задържи вниманието на потребителите като тази част от него, която има и физически магазини, сега остава само да работи онлайн с потенциалните си клиенти.
Търговецът на спортни стоки "Спорт депо" предлага безплатна доставка до дома на стоки над 30 лв. като преди тази криза безплатната доставка важеше за суми над 100 лв. От "Декатлон" предлагат същата услуга като доставките са до цялата страна и не са посочени прагове за сумата.
Продължават промоциите и в офлайн магазините на веригите, което се вижда от имейли, изпратени до потребителите, брошури и телевизионни реклами. Тази практика в условия на силно търсене на основни и не толкова основни храни е обект на критики както от страна на потребители, така вече и на производители. В четвъртък (19 март) председателят на националния браншови съюз на пекарите и сладкарите и председател на щаба "Храни и напитки" Мариана Кукушева обяви в телевизионно интервю, че производителите на храни и напитки обмислят да поискат пълна забрана на промоциите в търговските обекти до края на извънредното положение.
В същото време тъкмо офлайн магазините за храни, които на практика са единствените отворени заедно с аптеките няма данни да обмислят онлайн пренастройване. Поради голямата им заетост представителите на веригите не бяха в състояние да отговарят на въпроси.
Кризата възможност ли е
Дори и за неикономистите е очевидно, че в това време големи приходи отчитат компаниите за храни и медикаменти и търговците им. За самите компании обаче, особено работeщите онлайн, нещата не са толкова прости.
"В момента мислим само как да изпълним колкото се може повече поръчки. Мениджмънт екипът дава нощни смени в склада, за да можем да зарадваме повече хора. Най-важното е всички да сме здрави!", така отговаря Иван Александров на въпроса вижда ли в тази ситуация възможност за разрастването на бизнеса с доставки на продукти до дома.
Електронната търговия и цялата свързана с нея инфраструктура се превръщат в изключително важен стълб на икономиката в такива времена и се надяваме да не последват негативи, коментират от eMag. Търговецът смята, че в следващия период предстои много дейности да бъдат дигитализирани и че това ще бъде от полза за редица аспекти от живота. Засега компанията не смята да разширява портфолиото си с храни. Засега няма големи увеличения на разходите на компанията, посочват от търговеца, но допълват, че е възможно заради снабдяването на продукти с ограничено предлагане и предизвикателства при производството цените да се увеличат.
И двете компании не са увеличавали цените за доставката след започването на епидемията, а от eMag дори отбелязват, че те поемат над половината от стойноста й.
Не мислим за разходи в момента. Опитваме се да изпълним колкото може поръчки защото хората имат нужда от нас. Не сме променяли и няма да променяме цени, обяви Иван Александров. Допълва, че регулярните клиенти на търговеца в момента страдат от това, че не могат да си поръчат и обмисля какво може да се направи за тях. Все пак прогнозата му е, че след отминаването на кризата ще има повече клиенти, които ще станат редовни.
Очакването му е, че след тази криза много повече компании от сектора на храните и стоките за бита ще помислят за онлайн доставки, защото това е бъдещето. Самият той допреди около две години работеше съвместно с търговската верига "Фантастико", но после пое по свой път. Наскоро в интервю за "Капитал" обяси, че бизнесът е сложен, поради което и конкуренция сериозна няма в неговия сегмент. Дори и в световен мащаб, ако се изключат САЩ, са много малко търговските вериги, които имат собствени доставки. Причината за това е, че този бизнес е напълно различен от стандартния за веригите. Това спира фирмите да навлизат в него. Дали това ще се пормени след тази криза предстои да се види.
За мениджмънта на eMag процесът по трансформиране на офлайн бизнеса в дигитален е естествен за по-голяма част от съвременния бизнес. "Разбира се, традиционната търговия и магазини няма да отмрат, но търговците неминуемо ще търсят възможност за разширяване на своята клиентска база и на каналите си за продажби", смятат в компанията.
В същото време на фона на очаквани съкращения на персонал в редица бизнеси заради ситуацията в момента, Иван Александров търси да наеме десетки хора. И в момента увеличаваме човешкия ресурс в складовата ни база, при засилени изисквания за безопасност. С нарастване обема на работата логично идва и нуждата от допълнителен персонал, допълват и от eMag.