Прокуратурата се сети да поиска проверка за съборения жп завод
Върховна административна прокуратура (ВАП) сезира министъра на транспорта, информационните технологии и съобщения (МТИТС) за финансово-икономическото положение на "БДЖ-Трансимпекс" АД и кмета на София за състоянието на Локомотивно-вагонния завод в столицата, по-известен като жп завода зад Централна гара, съобщиха днес от институцията.
Преписката е образувана след самосезиране въз основа на информации в медиите за разрушаване на сградата, които обаче са още от ноември миналата година. По казуса "Дневник" писа още през ноември 2019 година.
В "БДЖ-Трансимпекс" АД акционери са БДЖ АД с 35% и "Трансимпекс" ЕАД с 65%. Държавното дружество участва със застроен терен с площ 49 217 кв.м и 33 сгради с обща застроена площ 28 616 кв.м, както и машини, оборудване, транспортни, средства, стопански инвентар и програмни продукти.
Прокуратурата иска от министерство на транспорта да провери дали отчетите за финансовото и икономическото състояние на дружеството отговарят на законовите изисквания. На инспекция подлежи и бизнес програма на "БДЖ-Трансимпекс" АД.
От кмета на София пък се иска да предостави информация какви действия е предприела Столичната община за съхраняване на целостта на Локомотивно-вагонния завод в София.
Резултатите от проверките трябва да бъдат обобщени в доклади и да се предоставят на ВАП в най-кратък срок.
Активизирането на прокуратурата едва сега може да се обясни с факта, че основният акционер на смесеното дружество - "Трансимпекс" е собственост на обвиненият в редица престъпления бизнесмен Васил Божков. В последните дни той периодично атакува премиерът Бойко Борисов и финансовият министър Владислав Горанов.
ЖП-заводът е работил до началото на 90-те години, когато персоналът е наброявал близо 7000 души. През 2003 г. окончателно и започват да се търсят варианти за бъдещето му. Първо територията на завода е разделена на две. В едната част е по-голямата площ от терена на завода. Тя е предложена за продажба на търг, организиран от министерството на транспорта.
Тайният търг е спечелен от фирмата "ТЦ-ИМЕ", която се свързва с Цветан Василев и КТБ. За сумата от 9.1 милиона лева са купени 241.26 дка. Сделката още тогава е определяна като много изгодна за купувача. Три години по-късно "ТЦ-ИМЕ" препродава 120 дка от имота за 27 пъти по-висока цена - за 60 милиона евро, на испанска компания за недвижими имоти, която иска да строи мол и висока офис сграда, но започналата финансовата криза ги отказва от намеренията им.
През 2004 г. министърът на транспорта Николай Василев дава разрешение БДЖ да влезе с апортна вноска в смесено дружество с частната фирма "Трансимпекс". Тя е собственост на "Адлер БГ", която е на "Транс Нове", а тя - на "Вато 2002". Последната пък е притежание на "Нове интернал", собственост на Васил Божков.
Идеята е халетата да се оборудват с модерни съоръжения за извършване на основен ремонт на електрически локомотиви на БДЖ. Това обаче така и не става, а към момента инвестиционни намерения, свързани с железопътния транспорт на мястото на стария ЖП-завод, не са известни.