Прокуратурата се сети да поиска проверка за съборения жп завод

Прокуратурата се сети да поиска проверка за съборения жп завод

Прокуратурата се сети да поиска проверка за съборения жп завод
Върховна административна прокуратура (ВАП) сезира министъра на транспорта, информационните технологии и съобщения (МТИТС) за финансово-икономическото положение на "БДЖ-Трансимпекс" АД и кмета на София за състоянието на Локомотивно-вагонния завод в столицата, по-известен като жп завода зад Централна гара, съобщиха днес от институцията.
Преписката е образувана след самосезиране въз основа на информации в медиите за разрушаване на сградата, които обаче са още от ноември миналата година. По казуса "Дневник" писа още през ноември 2019 година.
В "БДЖ-Трансимпекс" АД акционери са БДЖ АД с 35% и "Трансимпекс" ЕАД с 65%. Държавното дружество участва със застроен терен с площ 49 217 кв.м и 33 сгради с обща застроена площ 28 616 кв.м, както и машини, оборудване, транспортни, средства, стопански инвентар и програмни продукти.
Прокуратурата иска от министерство на транспорта да провери дали отчетите за финансовото и икономическото състояние на дружеството отговарят на законовите изисквания. На инспекция подлежи и бизнес програма на "БДЖ-Трансимпекс" АД.
От кмета на София пък се иска да предостави информация какви действия е предприела Столичната община за съхраняване на целостта на Локомотивно-вагонния завод в София.
Резултатите от проверките трябва да бъдат обобщени в доклади и да се предоставят на ВАП в най-кратък срок.
Активизирането на прокуратурата едва сега може да се обясни с факта, че основният акционер на смесеното дружество - "Трансимпекс" е собственост на обвиненият в редица престъпления бизнесмен Васил Божков. В последните дни той периодично атакува премиерът Бойко Борисов и финансовият министър Владислав Горанов.
ЖП-заводът е работил до началото на 90-те години, когато персоналът е наброявал близо 7000 души. През 2003 г. окончателно и започват да се търсят варианти за бъдещето му. Първо територията на завода е разделена на две. В едната част е по-голямата площ от терена на завода. Тя е предложена за продажба на търг, организиран от министерството на транспорта.
Тайният търг е спечелен от фирмата "ТЦ-ИМЕ", която се свързва с Цветан Василев и КТБ. За сумата от 9.1 милиона лева са купени 241.26 дка. Сделката още тогава е определяна като много изгодна за купувача. Три години по-късно "ТЦ-ИМЕ" препродава 120 дка от имота за 27 пъти по-висока цена - за 60 милиона евро, на испанска компания за недвижими имоти, която иска да строи мол и висока офис сграда, но започналата финансовата криза ги отказва от намеренията им.
През 2004 г. министърът на транспорта Николай Василев дава разрешение БДЖ да влезе с апортна вноска в смесено дружество с частната фирма "Трансимпекс". Тя е собственост на "Адлер БГ", която е на "Транс Нове", а тя - на "Вато 2002". Последната пък е притежание на "Нове интернал", собственост на Васил Божков.
Идеята е халетата да се оборудват с модерни съоръжения за извършване на основен ремонт на електрически локомотиви на БДЖ. Това обаче така и не става, а към момента инвестиционни намерения, свързани с железопътния транспорт на мястото на стария ЖП-завод, не са известни.