Търговските вериги заявиха по-голяма подкрепа за българските производители

Членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) Billa, Lidl, Kaufland, "Фантастико" и "ПроМаркет" подписаха меморандум за общи мерки в подкрепа на българските производители, съобщават от сдружението. Решението си компаниите обясняват като поредна стъпка на обединение на веригите в подкрепа на местните производители, която е била засилена в условията на епидемия. Меморандумът предвижда осем мерки, които компаниите се ангажират да прилагат и които включват вменени им задължения от постановление на правителството от миналата година, срещу някои текстове в което веригите възразиха при приемането му.
Всяка от компаниите ще осигури в своите магазини място за продажба на стоки с български произход и/или произведени от български производители, включително средни и малки регионални производители.
Ще бъде осигурено подходящо обозначаване на хранителните стоки с български произход, за да могат потребителите по-лесно да ги разпознават. Търговците се ангажират да инвестират в допълнително маркетингово позициониране на отделни продукти.
Предвижда се да се провеждат фермерски пазари и други събития, чрез които средни и малки български производители да могат да продават продукцията си, отговаряща на всички нормативни изисквания и при спазване на мерките за безопасност.
Петте вериги се ангажират да положат усилия за обучения на малки и средни регионални производители. Обученията ще включват запознаване с изискванията за организиране и планиране на производството, за съхранението и пакетажа, контрола на качеството на продукцията и логистиката на доставките, така че да отговарят на изискванията на големите търговски вериги. Специално внимание ще се обръща на възможностите за сертифициране, когато производителите имат желание и капацитет да развият бизнеса си. За провеждането на обученията членовете на сдружението обаче очакват съдействие от Министерството на земеделието и Агенцията по храните.
Подписалите меморандума търговци са готови да договарят по-кратки срокове за плащане на продукти, доставени от средни и малки регионални производители. Това е една от конфликтните точки между доставчиците и търговците от самата зора на развитието на веригите. Сега се посочва, че компаниите ще проведат индивидуални преговори за определяне на търговски условия - цени, количества, качество, срокове и др.
Веригите заявяват и че са готови да обсъждат с властите и производителите идеи, основани на опита им, за това производителите да развиват успешни бизнес модели като успяват да отговорят на изискванията на веригите за количества и сертификати на продукцията. Осигуряването на минимум количества е един от основните проблеми, които спират достъпа на малките производителите до рафтовете на веригите.
Подписалите споразумението твърдят, че ще спазват поетите ангажименти в него при "пълно запазване на икономическата си самостоятелност и независимост". Всеки търговец, страна по меморандума, определя изцяло автономно цялостната си политика по отношение на предлагането на продукти с български произход, обявяват още те.
Обединяването в условията на криза на водещите търговци на храни около конкретни доброволни мерки за подкрепа на българските производители е важно събитие за България. То е логично продължение на дългогодишната подкрепа, която членовете на СМТ предоставят на местните производители.
Срокът на действие на меморандума е до 31 декември 2021 г., като при необходимост може да бъде удължен, посочват от сдружението и напомнят, че инициативата е отворена за присъединяване на всеки търговец на храни.
За 8 месеца веригите са прибавили 368 доставчици
Междувременно от сдружението обявиха, че в периода март-октомври 2020 г. Billa, Kaufland, Lidl, T Market, "ПроМаркет" и "Фантастико" са сключили 368 нови договора с български доставчици на храни. За същото време в техните търговски обекти е реализирана българска продукция за повече от 1.1 млрд. лв. По данните на сдружението шестте компании са с общ пазарен дял от около 40% в сектора на търговията с бързооборотни стоки и имат почти 500 магазина в страната.
Данните от анкетата на сдружението сред членовете му показват, че почти 65% от асортимента в основните хранителни категории се състои от български продукти. Те се доставят от между 160 и 600 местни доставчици, с които работи всяка от шестте компании.