Работата и ученето от дома удвоиха покупката на изплащане на все по-скъпи устройства

Работата и ученето от дома удвоиха покупката на изплащане на все по-скъпи устройства

Работата и ученето от дома удвоиха покупката на изплащане на все по-скъпи устройства
Хоум офисът, онлайн обучението и изолацията заради коронавируса са довели до значителен ръст на покупките на изплащане на лаптопи. Това показват данните на "БНП Париба Лични финанси" в България за 2020 г. Покупките са се увеличили с 18.3%, а средната им цена се удвоила до 900-950 лв.
От банката правят извода, че пандемията моделира потреблението на хората и те са купували на изплащане по-скъпи стоки, които им помагат да работят и учат дистанционно, да са свързани със света и да повишат комфорта в домовете си. Това е и причината осем от 10-те стоки в класацията "Топ 10 на изплащане" да са с по-високи средни цени в сравнение с 2019 г. Това са лаптопите, смартфоните, телевизорите, климатиците, хладилниците, диваните, обзавеждането за спалня и матраците.
През 2020 г., когато хората трябваше да останат вкъщи, те инвестираха повече пари и за повишаване на комфорта на домовете си. Затова и купуваха по-скъпи и мощни климатици, по-големи и по-модерни телевизори, по-скъпи дивани и по-големи хладилници, тъй като увеличиха покупките на храна заради затворените ресторанти, допълват от институцията.
През последните години лаптопите на изплащате бяха по-скоро нишово устройство за работа и гейминг, а сега са все по-важни, тъй като все повече хора ги използват за работа, учене и срещи. Затова и най-търсеният модел е с много по-добри характеристики в сравнение с победителя от 2019 г. Той е с по-мощен процесор, външна видеокарта и щадящ зрението екран, посочват от банката.
Според експертите хората купуват по-скъпи (средно с 64%) смартфони, тъй като разбират, че тези устройства не са само за комуникация или разглеждане на публикации в социалните мрежи. През последните години смартфонът се доказа като най-важния инструмент за българите и те използват мобилните си устройства за банкиране, за дигитални портфейли, за участие в конферентни зали за срещи с колеги, за влизане в класни стаи и за комуникация с приятели и роднини. Снабден е с голям екран с отлична резолюция, последно поколение процесор и може да се използва като станция и за работа, и за забавление.
Важна тенденция, обусловена от ковид кризата, е и ръстът на онлайн покупките на изплащане. През последната година броят на онлайн заявленията нараства с 14%. "Очевидно хората търсеха безопасни и в същото време удобни начини за покупка на стоките, от които се нуждаят, и затова избираха продукти и ги купуваха на вноски изцяло онлайн", коментират от банката.
Най-търсеният телевизор през последната година е по-скъп с 10% в сравнение с 2019 г. и достигна средна цена от 800-850 лева, сочат още данните. Победителят е с по-голям екран и предоставя много възможности за домашно забавление с Ultra HD резолюция, отличен звук, свързаност към интернет и стрийминг платформи и т.н.
Същото се отнася и за климатиците. Победителят в тази категория е на средна цена 1110-1150 лева, което е с 21% повече в сравнение с 2019 г. Най-търсеният модел осигурява комфорт, тъй като е мощен и в същото време тих. Топ моделът е пестящо енергия устройство, което е много важно във време, в което хората са у дома и използват климатиците си по-често.
С принудителния престой у дома се свързва и промяната в търсенето на хладилници, като през годината са купувани по-големи и с 43% по-скъпи. Обяснението за това е купуването на по-големи количества храна по време на изолацията и необходимостта от място за съхранението ѝ. Причините за това са, че, от една страна, ресторантите бяха затворени, а от друга, хората избягваха чести посещения в магазините, за да спазват социална дистанция, и купуваха по-големи количества при всяко отделно пазаруване.