Спестените пари от почивки и заведения са отишли за по-голям комфорт у дома

По време на ограниченията заради пандемията хората преструктурираха семейните си бюджети и парите, спестени от ресторанти или почивки, са инвестирани в по-скъпи и по-висок клас стоки за повишаване на комфорта у дома. Например през първата половина на 2021 г. най-търсеното обзавеждане за спалня струваше 800 - 850 лева, което е с 30% повече в сравнение с периода януари - юни 2020 г. Най-популярният телевизор е по-скъп с 23% и достигна средна цена от 750 - 800 лева, докато година по-рано струваше 600 - 650 лева. Това показва новото издание на популярната класация "Топ 10 на изплащане" за периода януари - юни 2021 г. от един от основните играчи на пазара на потребителско кредитиране - "БНП Париба Лични финанси".
Анализът показва и че в категория, в която търговията по традиция е основно офлайн, броят на заявките за покупки на
стоки на изплащане с потребителски кредит изцяло онлайн
остава стабилно висок. Тази тенденция се обяснява, от една страна, със социалната дистанция, а от друга - с навлизането на удобни и сигурни инструменти за пазаруване и отпускане на потребителски заеми.
Бъдещето на прехода от офлайн към онлайн пазаруване на изплащане се потвърждава и от обзора "Търговията: Презареждане 2021" на L'Echangeur - центърът за технологични и маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance. Според експертите, само за няколко месеца кризата с коронавируса е изстреляла с години напред процеса на дигитализация на търговията на дребно и на потреблението.
През първата половина на 2021 г.
хората инвестираха повече пари в повишаване на жизнения си комфорт
В същото време подходът към някои покупки става доста по-прагматичен и така стоки, в които българите инвестираха повече преди година, сега заемат по-скромно място в семейния бюджет. Това се доказва от факта, че в новото издание на класацията "Топ 10 на изплащане" пет от десетте най-търсени стоки са с по-високи средни цени. Това са телевизорите, лаптопите, обзавеждането за спалня, матраците и климатиците.
Например
средната цена на комплект от обзавеждане за спалня
и матрак нарасна с 29% до 1250 лева. Очевидно българите искат повече удобство при спане и харчиха повече пари за по-висок клас обзавеждане. Хората повишаваха комфорта си и с по-модерни климатици. С това се обяснява и ръстът на средната цена на тези уреди с 12% до 1050 - 1100 лева и изкачването им в класацията от 10-а на 7-а позиция.
Средната цена на телевизорите също отбеляза впечатляващ ръст от 23% до 750 - 800 лева. Според експертите на БНП в България двигатели на този ръст са два основни фактора. Първият е технологичното развитие на тези устройства и промяната в използването им. Това не са вече само телевизори, а центрове за забавление, които позволяват да се гледат предавания и филми онлайн през стрийминг платформи, да се слуша музика от YouTube, да се играят игри с HD качество и т.н. Вторият фактор е Европейското първенство по футбол, което стимулира феновете да купуват телевизори с по-големи екрани с високо качество на картината.
Най-значителен ръст в средните цени
е отбелязан в категория "Преносими компютри". Обяснението за това е в дългия период на хоум офис и дистанционно обучение - хората се нуждаеха от по-мощни машини, с които да изпълняват ежедневните си задачи и да останат свързани с колегите си. Затова и средната цена на лаптопите нарасна с 35.7% и достигна 900-950 лева, докато година по-рано беше 650-700 лева, посочват от институцията.
В новото издание на класацията "Топ 10 на изплащане" се отчита спад на средните цени на стоки като смартфони - с 60% спрямо януари - юни 2020 г., перални - спад от 22%, и готварски печки, където понижението е от 13%. При смартфоните през последните години се наблюдава отчетлива тенденция да се редуват флагмани от премиум брандове с бюджетни модели.
Освен това заради кризата българите подхождат по-разумно към покупки на стоки, които ще ползват година-две и затова пренасочват бюджетите си към покупка на по-висок клас продукти за дълготрайна употреба.
L'Echangeur прогнозира и
две големи промени
Очаква към 2030 г. роботизираните доставки да бъдат пазар на стойност 33 млрд. евро, което ще отговори на търсенето на хората за бърза доставка до входната им врата. Според проучване на "Евромонитор" за 55% от потребителите роботизираната доставка не би трябвало да отнема повече от 2 часа, докато към момента само 19% от ритейлърите могат да доставят стоките за по-малко от 48 часа.
Друга очаквана промяна ще бъде движена от усилията за по-отговорно потребление. Това ще засегне дизайна на опаковките и веригите на доставка. Стартъп, наречен Repack, вече предлага отстъпки при еднократна употреба на опаковките на онлайн поръчки. След като пратката е достигнала крайната си дестинация, куриерът може да вземе опаковката и безплатно да я върне към онлайн търговеца за рециклиране.