Ликвидацията на държавни земеделски фирми отнема до 23 г., установи одит

Държавните фирми в системата на Министерството на земеделието са функционирали без зададени бизнеспланове и цели, които да постигат, а в някои от изпадналите в ликвидация процесът е продължавал години наред, при което и техните разходи са продължавали да растат. Това показват някои от изводите в одит на Сметната палата, с който "Дневник" разполага. Той е част от годишната одитна програма на институцията и обхваща периода 2018-2019 г. Одитирана е дейността на държавните предприятия, създадени по Закона за горите, на шуменското "Кабиюк", на 25 еднолични търговски дружества, 1, в което държавата е мажоритарен акционер и 19, в които е миноритарен.
В проверявания период за 13 от едноличните търговски дружества е открито производство по ликвидация, а 3 са обявени в несъстоятелност.
Ликвидация без край
Одиторите са установили, че търговските дружества в периода 2018-2019 г. работят без министърът на земеделието да e утвърдил техните бизнес програми и без да имат поставени цели. Това е "в несъответствие с правната рамка и договорите за възлагане на управлението на дружествата", се посочва в одита.
През двете проверявани години Сметната палата установява, че от 52 дружества около 30 са в процедура по ликвидация или несъстоятелност. А освен това тези процедури продължават между 14 и 23 години.
При дейностите по ликвидация са установени случаи на назначаване и освобождаване на ликвидатори, при които действията на министъра на земеделието не са в съответствие с нормите, показва одитът. Той е установил, че са назначавани ликвидатори в дружество, обявено в несъстоятелност; не са определяни срокове за завършване на ликвидацията. Последното е причина някои хора години наред да са работели ликвидатори, други пък са били освобождавани в от това си качество без да са спазени клаузите за прекратяване на договора.
В същото време в 4 от проверяваните дружества изобщо не са назначени ликвидатори, въпреки че са били в производство по ликвидация.
Причината за тези разтеглени срокове, при което е възможно някой цяло десетилетие да получава заплата, за да е ликвидатор, е, че няма контрол върху дейността на ликвидатора. А в заповедите, с които започват процедурите по ликвидация не се посочва срок - нито точен, нито приблизителен, в който трябва да приключат.
В разглеждания период все още не е действал приетият по-късно Закона за публичните предприятия, заради което и никой не е изисквал от държавните фирми да има бизнес програми със заложени цели. същевременно одитите на Сметната палата нямат непосредствени последствия, тъй като институцията няма право да налага санкции, а само да даде препоръки на одитираните и да разчита, че Народното събрание може да вземе мерки, ако ресорният министър не направи нищо.
Дейност, оставена на самотек
Повече от две години след дадено съгласие от Агенцията за приватизация за преобразуване на две дружества в ликвидация, чрез вливане в действащо дружество от системата на земеделското министерство не са предприети действия по започване на това преобразуването или други за приключване на ликвидацията.
Във Вътрешните правила на дирекцията "Търговски дружества и държавни предприятия" в Министерството на земеделието, действащи към края на 2019 г., както и утвърдените през август 2020 г., липсва детайлен регламент за процедурите по ликвидация, включително и за това как да се упражнява мониторинг върху дейността на ликвидаторите, продължава да няма условия и критерии за определяне и продължаване срока за завършване на ликвидацията, регламент за установяване на причините и обстоятелствата при неспазване на този срок и довели до неговото продължаване. |
При откриването на конкурси за предоставяне на стопанисването и ползването на дивеча в съответните дружества са установени различни нередности: съставът на оценителната комисия е обявен в деня преди да се отворят офертите, в други класирането не е било в законовия срок от 14 дни, а някои договори за стопанисване за сключени след изтичането на едномесечния законов срок за това.