Министърът на транспорта ще иска утре обяснения от концесионера на "Летище София"

Новият министър на транспорта Николай Събев ще има среща утре с представители на концесионера на "Летище София". Ще им зададем въпроси, а ние знаем какво да питаме", коментира той днес в предаването "Въпросите" на TV1.
Събев допълни, че първият въпрос ще бъде какви кредити са взети във връзка с концесията и какви инвестиции са направени. "Утре стартираме един разговор, който ще е много по-дълъг. Крайната цел е да се изпълнява по най-добрия начин концесионният договор, за да получават пътниците добро обслужване, като на летището в Мюнхен", уточни министърът.
Той изрази мнение, че в момента концесионният договор не защитава добре обществения интерес, но възможност за промяна в него ще има чак след пет години. "Въпреки това държавата не е безсилна и може да предприеме няколко хода, които да защитят обществения интерес, вече имам идея какво да се направи", каза още Събев.
Един от спорните момент в договора за концесия е решението концесионерът да не плаща концесионните такси в първите 10 години заради кризата в авиацията, предизвика от пандемията от COVID-19. Концесионер на "Летище София" е "Соф кънект". Компанията подписа договора с държавата през юли миналата година. Участници в "Соф кънект" са фондът "Меридиам" (Meridiam) и строителят "Щрабаг" (Strabag) с 1%.
Изборът на победителя в процедурата за избор на концесионер не беше приет единодушно поради факта, че това беше единственият кандидат, в чиято структура няма летищен оператор. В допълнение процедурата по избора беше обжалвана от всички останали участници и реално управлението на летището беше поето преди малко повече от три месеца.
Ще се проверяват договори, свързани с ТЕЦ-а на Доган
В отговор на въпрос министърът уточни, че ще се започне и проверка на целесъобразността на договора за удълбочаване на каналите на Варненското езеро, от което най-голяма полза има познатият като ТЕЦ-а на Доган ТЕЦ "Варна". "На първо четене виждаме, че са дадени през 2018 г. 480 млн. лева на държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". То няма възможност да изпълни поръчката и я възлага на друга държавна фирма - "Транспортни строежи и възстановяване". Това държавно предприятие пък превъзлага работата на руска фирма.
Одитите на Държавната финансова инспекция казват, че договорът и изпълненията отговарят на закона. Затова ние започваме проверка по целесъобразност", поясни Николай Събев.
Той съобщи, че в момента почти половината от железните пътища в страната не позволяват развиване на максималната им проектна скорост. "Това значи, че те просто не са поддържани. По-лесно е да ремонтираме тях, отколкото да строим нови", каза министърът.
Той посочи, че като предприемач се е научил да вижда в критични точки възможности, а в областта на транспорта има много такива.