Министърът на транспорта ще иска утре обяснения от концесионера на "Летище София"

Министърът на транспорта ще иска утре обяснения от концесионера на "Летище София"

Министърът на транспорта ще иска утре обяснения от концесионера на "Летище София"
Новият министър на транспорта Николай Събев ще има среща утре с представители на концесионера на "Летище София". Ще им зададем въпроси, а ние знаем какво да питаме", коментира той днес в предаването "Въпросите" на TV1.
Събев допълни, че първият въпрос ще бъде какви кредити са взети във връзка с концесията и какви инвестиции са направени. "Утре стартираме един разговор, който ще е много по-дълъг. Крайната цел е да се изпълнява по най-добрия начин концесионният договор, за да получават пътниците добро обслужване, като на летището в Мюнхен", уточни министърът.
Той изрази мнение, че в момента концесионният договор не защитава добре обществения интерес, но възможност за промяна в него ще има чак след пет години. "Въпреки това държавата не е безсилна и може да предприеме няколко хода, които да защитят обществения интерес, вече имам идея какво да се направи", каза още Събев.
Един от спорните момент в договора за концесия е решението концесионерът да не плаща концесионните такси в първите 10 години заради кризата в авиацията, предизвика от пандемията от COVID-19. Концесионер на "Летище София" е "Соф кънект". Компанията подписа договора с държавата през юли миналата година. Участници в "Соф кънект" са фондът "Меридиам" (Meridiam) и строителят "Щрабаг" (Strabag) с 1%.
Изборът на победителя в процедурата за избор на концесионер не беше приет единодушно поради факта, че това беше единственият кандидат, в чиято структура няма летищен оператор. В допълнение процедурата по избора беше обжалвана от всички останали участници и реално управлението на летището беше поето преди малко повече от три месеца.
Ще се проверяват договори, свързани с ТЕЦ-а на Доган
В отговор на въпрос министърът уточни, че ще се започне и проверка на целесъобразността на договора за удълбочаване на каналите на Варненското езеро, от което най-голяма полза има познатият като ТЕЦ-а на Доган ТЕЦ "Варна". "На първо четене виждаме, че са дадени през 2018 г. 480 млн. лева на държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". То няма възможност да изпълни поръчката и я възлага на друга държавна фирма - "Транспортни строежи и възстановяване". Това държавно предприятие пък превъзлага работата на руска фирма.
Одитите на Държавната финансова инспекция казват, че договорът и изпълненията отговарят на закона. Затова ние започваме проверка по целесъобразност", поясни Николай Събев.
Той съобщи, че в момента почти половината от железните пътища в страната не позволяват развиване на максималната им проектна скорост. "Това значи, че те просто не са поддържани. По-лесно е да ремонтираме тях, отколкото да строим нови", каза министърът.
Той посочи, че като предприемач се е научил да вижда в критични точки възможности, а в областта на транспорта има много такива.