Нинова се закани да забрани увеличаването на цената на мобилните услуги

Нинова се закани да забрани увеличаването на цената на мобилните услуги

Нинова се закани да забрани увеличаването на цената на мобилните услуги
"Мобилните оператори искат да си вдигнат цената двойно накуп през януари. За нас това е нелоялно и от днес още ще има акт на органа (Комисията за защита на потребителите - бел. авт.), с който я забраняваме", каза днес министърът на икономиката и индустрията Корнелия Нинова. Регулаторният орган е на подчинение на министерството.
През седмицата почти едновременно и трите мобилни оператора - А1, "Теленор" и "Виваком", обявиха, че заради инфлацията повишават месечните абонаментни такси от 2022 г. Конкретен процент не беше назован, като колко ще е поскъпването ще се уточни, когато се обяви средногодишният индекс на потребителските цени за 2021 г. Към него ще се добави и този за 2020 г. - 1.7%.
По-рано през деня председателят на КЗП Димитър Маргаритов обясни, че комисията има право да глоби компаниите за нелоялни практики, но не и да повлияе на ценообразуването. След среща с представители на КЗП и неправителствени потребителски организации Корнелия Нинова поясни, че ако въпреки становището на комисията цената бъде повишена, ще се наложат всички регулаторни мерки.
"Ще се налага глоба в размер от 1000 до 30 000 лева", поясни Нинова. Тя подчерта, че ако нейната заповед бъде обжалвана, ще се обърне към съда и ще поиска да се приложи предварително изпълнение.
Ще се търси мнението на още два регулаторни органа
В свое решение по казуса от днес от КЗП посочват, че е нелоялна търговска практика, да се извършва индексация на база инфлацията за две години. "Използването на средногодишния индекс за потребителските цени за 2020 г. е следвало да се отрази най-късно в сметките през декември 2021 г.", посочват от регулаторния орган.
От КЗП допълват, че ще сигнализира другите компетентни органи - Комисията за регулиране на съобщенията и Комисията за защита на конкуренцията, за произнасяне по казуса съобразно техните правомощия.
За бъдеще от КЗП препоръчват на всички мобилни оператори в клаузите, предвиждащи възможност за индексиране на цените на месечните абонаментни такси, да бъде определен конкретен срок - но не по-дълъг от 3 месеца от обявяването от НСИ на средногодишния индекс на потребителските цени, в който могат да упражнят правото си за индексиране на цените, с оглед предвидимост и яснота за потребителите.
Ще се променят закони, за да се защитят потребителите
"Защитата на българския потребител ни става абсолютен приоритет", каза министърът на икономиката и допълни, че ще бъде възстановен националният съвет за защита на потребителите, който не се е събирал повече от 2 години.
Нинова посочи, че само тази година в КЗП са постъпили 21 000 жалби по различни казуси. Най-много от тях са срещу енергоразпределителни дружества, топлофикации, ВиК дружества и за некачествени стоки. "Това е симптом - колко много хора имат проблем по отношение на потребителските си права", каза още министърът.
Според нея ще се работи и в посока на промени на закони, за да се гарантира защитата на потребителите. Нинова не изключва да се приеме и специален закон за колекторските фирми.
За реакцията на мобилните оператори четете тук.