Караджов заяви събаряне на строежа при Алепу, ограничения в Кресна и начало на решение за пътя Русе-Бяла

Министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов намекна, че е възможно първата незаконна постройка, съборена от държавата, да е подпорната стена-хотел на плажа Алепу. Пред БНР той обяви, че през миналата година ДНСК дори не е имала пари да плати за експертно становище каква част да бъде премахната, но сега това ще е възможно, тъй като в проектобюджета за тази година са заложени 500 млн. лв. само за премахване от държавата на незаконни постройки.
Обяви, че възнамерява да внесе промени в Закона за устройството на територията, с които да се върне контролът на държавата върху всички строителни обекти, включително преместваемите, а не надзорът върху изграждането на различните сгради да е на различни институции и общините да действат като местни феодали в тези и други случаи.
Той все пак посочи, че ще даде шанс на строителя само да отстрани строежа. Допълни, че експертното мнение е важно, тъй като част от изграденото ще бъде засипано, тъй като трябва да остане.
Върховният административен съд потвърди нищожността на разрешителното за cтpoитeлcтвoтo нa ĸypoртен комплекс в зaщитeнaтa мecтнocт Aлeпy. Върховните магистрати са приели изцяло изводите на Бургаския административен съд, че в нарушение на Закона за устройство на територията инвестиционните проекти, въз основа на които е разрешението за строеж, са издадени на "ГБС-Турс" ЕАД, а не на титуляра "Алепу Вилидж" АД. Тезата на строителя е, че става дума за подпорна стена, не за хотел.
Караджов заяви, че трябва да се върне статутът на ДНСК на държавен контрольор, тъй като в момента в тази роля били местните феодали, за чието самоуправство получавал множество сигнали от граждани.
Това е много ясен знак към всички, които се канят да строят незаконно.
Предстои да се премахне "варварска несправедливост"
Обяви и че до месец възнамерява да се справи с "варварската несправедливост" да се разреши въпросът с т. нар. компенсаторни такси, които плащат собствениците на автомобили, които не са купили винетка, а са регистрирани да шофират по пътищата, изискващи това. Сега често те получавали информация, че са санкционирани дори с месеци закъснение е дължимите суми можело да набъбнат до няколкостотин лева вместо до стойността на винетката, ако получат известие още на другия ден. Такива такси дължат и хората, които са сбъркали регистрационния номер на автомобила си, докато са купували винетка.
Работи се по справедлив механизъм за тези компенсаторни такси, които са прикрити глоби, държавата дължи тази елементарна справедливост и аз ще гледам до месец да я свърша, обяви той.
Инхаус поръчките като фойерверк от бившите управляващи
По адрес на коментарите от събота на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, че макар още служебното правителство да атакува инхаус договорите, подписани при неговото управление, да продължават да плащат по тях Караджов обяви, че друго на този етап е невъзможно и обяви тези коментари за фойерверки.
Каза, че след разговор с министъра на финансите и с премиера по темата, е взето решение и е поръчано на правна кантора да оцени рисковете за държавата в случай, че тя оспори в съда подписаните в мандата на ГЕРБ договори, възложени на принципа инхаус, но в нарушение на закона. Напомни, че става дума за 4 млрд. лв. за строителството на "Хемус", за 1 млрд. лв. за пътя Ботевград-Видин и 500 млн. лв. за укрепване свлачища. Атакуването на тези договори в съда може да доведе до решение, че са нищожни или унищожаеми, но всичко това ще е с последствия за държавата, изразяващи се в забавяне или щети. Така той мотивира, че в момента, освен да плаща за свършената и актувана работа по тези договори, няма какво друго да направи. След като се получи правното становище, тогава щяло да се вземе решение. Допълни, че дори държавата да обжалва в съда договорите, до произнасянето на съда тя трябва да си изпълнява ангажиментите, в противен случай фирмите имат право да прекратят едностранно контрактите, а държавата да им дължи и неустойка.
Изпреварването в Кресненското дефиле ще се ограничи
В отговор на въпрос за две трасета с много инциденти - Кресненското дефиле и пътя Русе-Бяла, Караджов обяви, че през пролетта ще се въведат ограничения за изпреварване в района на дефилето, тъй като това е най-рисковият фактор, заради който често има инциденти.
За отсечката Русе-Бяла, която е част от планирания скоростен път Велико Търново-Русе, Караджов обяви, че е отхвърлена работа от предишните управляващи - има готов подробен идеен проект и е проведена обществена поръчка за инженеринг. Проблем да се започне реална работа обаче има, защото не е определен нулевият километър. Там, където по идея започва трасето, трябва да има нов мост на Дунав при Русе, но това не е обсъдено и потвърдено с Румъния, обясни Караджов. Макар да има меморандум от 2019 г. оттогава въпросът не е придвижен, което се потвърдило и при скорошни разговори.
За да се завърши тази процедура, някой трябва да забоде пръста на картата, за да определи къде е километър нула, обяви министърът. Оцени, че е въпрос на месеци, да се задвижи въпросът.
Потвърди, че з проектобюджета за годината са заложени 2.4 млрд. лв., които обяви, че ще отидат за ремонти на пътищата.