Знак за възстановяване от пандемията: заетите търговски площи растат

През втората година на пандемията пазарът на модерни търговски площи започва да се стабилизира, показват данните на "Колиърс" (Colliers) за София, Пловдив, Варна и Бургас.
Предлагането на модерни търговски площи в търговски центрове в четирите града остава стабилно. Усвоените площи в София са 9 500 кв.м., а за цялата 2021 г. - почти 20 хил. кв.м., което е 30% ръст на годишна база и дава сигнал за възстановяване на търговските центрове.
Общият обем площи в търговски паркове в края на 2021 г. достигна 237 хил. кв.м., концентрирано в 25 проекта. На годишната база се регистрира ръст от 24%.
Главните търговските улици в четирите големи града отчитат стабилни нива на заетост.
Промени се наблюдават по бул. "Витоша", където движението на наематели от 8% в края на 2020 г. спада до едва 1% в края на 2021 г. За първи път категориите "Мода" и "Заведения" изравняват своя дял като присъствие на бул. "Витоша" (по 28%). За същият период свободните площи по булеварда отбелязват лек ръст и достигат 10%. |
Наемните нива на първокласни локации в търговските центрове, така и на главните търговски улици в четирите големи града остават непроменени.
"Колиърс" прогнозира, че 2022 г. ще мине под знака на развитието на търговските паркове в страната. Планирани за осъществяване в следващите 2 години има над 20 проекта, което означава, че за инвеститорите ще бъде важно да прецизират избора си на локации за развитие и анализ на потенциала им.
Оператори от сектора на забавленията за свободното време ще навлязат по-активно в сегмента на търговските паркове. Най-активни по отношение на експанзията ще са дискаунт веригите, дрогериите, спортните магазини, супермаркетите и специализираните магазини за обзавеждане и стоки за дома, които търсят възможности за разрастване извън големите градове. |
Започналата трансформация в ритейл сектора ще продължи, големите биг бокс оператори ще продължават адаптирането на формата си към актуалните пазарни характеристики и потребителски нужди - все повече хибридни магазини от типа click & collect се очакват на главните търговски улици и в търговските центрове.