Събев и концесионерът на летище София са се разбрали за по-големи от договорените инвестиции

На живо
Заседанието на Народното събрание

Събев и концесионерът на летище София са се разбрали за по-големи от договорените инвестиции

Събев и концесионерът на летище София са се разбрали за по-големи от договорените инвестиции
Концесионерът на летище София "СОФ Кънект" АД е регистрирал около 60 млн. лв. загуби през 2021 г. и очаква подобни загуби и през 2022 г. - очевидната причина за тези финансови показатели била COVID кризата и драстичния спад на пътниците, които в сравнение с предпандемичната 2019 г. са спаднали с повече от два пъти - над 7 млн. пътници е обслужило летище "София" тогава срещу 3,3 млн. души през 2021 г. Това беше обявено от представители на концесионера на летище "София" на изслушване в парламентарната комисия по транспорт по повод забавянето на инвестиционната програма на "СОФ Кънект".
Изпълнителният директор на фирмата концесионер Хесус Кабайеро Пинто увери, че главната им цел била да защитят обществения интерес независимо от трудностите и икономическите последици от COVID-19. "В това отношение не увеличихме летищните такси и не освободихме служители", посочи Пинто.
По думите му три са най-общо областите, в които концесионерът се стреми да развива летище София - реконструирането на Терминал 2, строителство на Терминал 3, развитие на търговски зони, агресивна работа с авиокомпаниите, така че те да отварят нови дестинации от и към България.
По отношение на инвестициите - концесионният договор предвижда "СОФ Кънект" да инвестира 43 млн. евро в периода между 2021 и 2025 г., но те са се договорили с транспортния министър Николай Събев да инвестират по-голяма сума, като до края на април Пинто обеща, че ще обявят точния размер на тези инвестиции.
"Всички знаем плачевното състояние на паркинга на Терминал 2, но е имало административни пречки да започне ремонта му, които вече са преодолени и той започва", обяви той и допълни, че следващите месеци предстоят сериозни инвестиции в багажната система и значително увеличаване на чекинг гишетата.
Пинто подчерта, че операторът на летището в Мюнхен е техният партньор, използвали техния опит и експертиза, "искаме да направим летище София като това в Мюнхен - петзвездно" за региона. "Част от нашия екип са хора, които идват директно от Мюнхен. В началото за нас беше важно да имаме експертизата на Мюнхен, а 12-годишният договор с мюнхенския летищен оператор е въпрос на договаряне и когато наближи да изтече, ще бъде удължен", увери той.
От своя страна председателят на парламентарната група на БСП Георги Свиленски констатира по повод концесията, договорът за която беше сключен в края на третото правителство на Бойко Борисов: "Знаете нашето мнение като БСП, ние бяхме против концесионирането във всичките форми, защото летище София е едно от най-печелившите български предприятия и то трябва да се управлява от държавата, но това вас не ви засяга, това е политически въпрос, уважаваме вашата експертиза. Предателствата и отстъпките, които прави държавата, не зависят от вас."
Концесията обаче е била "много добро и правилно решение" от страна на правителството според Пинто по няколко причини - летището е нямало добро представяне през последните години, не са правени много инвестиции в него. "Стремим се да направим летището най-доброто в неговия клас - регионалния клас. Стремим се да удвоим и дори да утроим печалбата му, когато пътниците се завърнат", отбеляза изпълнителният директор на "СОФ Кънект".
Пинто увери, че стриктно изпълнявали концесионния договор. "При тези загуби е рано да отворим темата за отложените концесионни плащания за срок от 10 години", настоя той.
Депутатът Никола Димитров от "Възраждане" запита какви ще са инвестициите през следващите 5 години, кога ще започне реконструкцията на Терминал 2 и кога ще започне строителството на третия терминал.
По отношение на Терминал 3 вече се разработвал проектът, дизайнът, начинът, по който ще изглежда терминала, обсъждала се конструкцията му с държавните институции, трябвало да е въведен в експлоатация през 2030 г., следващата година, година и половина очаквали да е готов проектът, планът им е 2025-2026 г. да започне строежът на Терминал 3.
Пинто увери, че работата по Терминал 2 започва веднага, още през следващия месец започвали реконструкцията на паркинга на Терминал 2, следващия месец започвали да купуват система за управление на багажите, която е свързана с чекинг гишетата, които ще станат над 50 броя. "Планът ни е 2022-2023 г. да довършим цялостната трансформация на Терминал 2", посочи той.
Депутатът Мартин Димитров от "Демократична България" попита как е гарантирано участието на професионалния оператор на летище Мюнхен, защото те трябва да осигурят персонал и да се подобри качеството на летище София, което още не е видно, колко души от мюнхенския оператор са на мениджърски позиции в София и участват в проекта за повишаване на качеството, за да се добие представа доколко оператора на мюнхенското летище е въвлечен в проекта и дали в крайна сметка ще се получи повишаване на качеството.
Изпълнителният директор на "СОФ Кънект" увери, че от 1-ви март основно са променили начина, по който летището се почиства. Взели са наготово ноу-хау как да се почиства обектът, като са наели германска компания, която почиства и летището в Мюнхен, двете най-големи лондонски летища "Хийтроу" и "Гетуик" и др. Имало четирима души от Мюнхен, които са назначени тук на пълно работно време. "От 1-ви април внедряваме буквално наготово мюнхенския опит, които имат звено, което координира операциите на летището, за да се чувстват по-добре клиентите", отбеляза Пинто.
Мартин Димитров зададе допълнителен въпрос дали имат крайна дата, в която добрите практики от летищния оператор в Мюнхен да бъдат внедрени на летище София.
"Имаме стратегически и оперативен план, който описва всички стъпки за трансформиране на летището, който план ще го направим публичен. Започнахме с проекта за ритейла, избирайки най-големия в света ритейл оператор, който още през лятото ще започне. Главният оперативен директор на летището е от Мюнхен, директорът на трансформацията на летището и на т. нар. наземно обслужване е от Мюнхен, ИТ директора, който отговаря за дигиталната трансформация, също е от Мюнхен. Не е само това - мюнхенският екип помага и с консултантска помощ на концесионера", уточни шефът на "СОФ Кънект".
Депутатът Настимир Ананиев от "Продължаваме промяната" отбеляза, че в Комисията по транспорта имало доста политически страсти, но депутатите разбирали тяхната ситуация като концесионер, имали много критики към концесията, но не към концесионера, а към бившите управляващи от ГЕРБ. "В момента ситуацията е такава, каквато е, имайки предвид, че репутацията на летище Мюнхен е поставена на карта, летище София трябва да има европейско лице, да бъде хъб и лидер сред летищата на Балканите, защото имаме този потенциал, но това зависи и от оператора на летището. Каква ви е визията за летище София като едно европейско летище? Как компенсирате огромния спад на пътниците", попита Ананиев.
Виждаме огромен потенциал за България и имаме стратегия за летището. Много време и енергия влагаме за разширяване на полетната мрежа към и от България.
Ивайло Мирчев от "Демократична България" пък коментира, че в инвестиционен и политически план "тази концесия беше доста скандална, естествено вие нямате общо с това, но България пострада много от нея пред инвестиционната общност". Той запита дали на "СОФ Кънект" са били наложени санкции от Министерството на транспорта, задето не са изпълнили инвестиционната програма. Относно заплащането на концесионната такса пък зададе въпрос дали са готови да започнат да я плащат доста по-рано заради отиващата си пандемия, а също и какво им пречи да сключат договор още сега с летищен оператор, без значение дали на Мюнхен или друг, за целия период на концесията, който е 35 години.
По думите на Пинто концесионният договор предвижда ангажимент за инвестиция в размер от 43 млн. евро през първите пет години от договора, и ако той не се изпълни, имало предвидени санкции. Принципът бил, че ако не е направена инвестицията в дадена година, тя трябва да бъде направена през следващата година.
По отношение на отлагането на заплащането на концесионната такса Пинто обясни, че това била процедура за възстановяване на икономическия баланс, като това балансиране е било прегледано от Европейската комисия и Световната банка. "Ако не го бяхме направили това балансиране, това щеше да доведе до това да увеличим тарифата и да няма пътници на летището", изтъкна той и уточни, че в концесионния договор било предвидено, че когато трафикът се завърне, концесионерът можел да седне с Министерството на транспорта, за да видят какво се случва с икономическия баланс. По отношение на ролята на Мюнхен като летищен оператор Пинто настоя, че не нарушават концесионния договор, като договорът с Мюнхен е 12-годишен, но можел и щял да бъде удължен.