Директорът на "Слънчев бряг"АД поиска законодателно решение на проблемите на дружеството

Директорът на "Слънчев бряг"АД поиска законодателно решение на проблемите на дружеството

Директорът на "Слънчев бряг"АД поиска законодателно решение на проблемите на дружеството
Изпълнителният директор на "Слънчев бряг"АД Златко Димитров - държавното дружество, което отговаря за инфраструктурата на едноименния курорт, заяви пред депутатите от ресорната комисия, че чрез няколко законодателни решение могат да се решат проблеми на дружеството.
Сред промените той посочи приемането на норми в Закона за туризма, които да уредят въпроса с благоустрояването и поддържането в националните курорти на инфраструктурата, принадлежаща на частно-правни субекти, каквото е дружеството "Слънчев бряг". Необходимо е и приемането на предвидената по ресорния закон Наредба за националните курортни. Той предложи и чрез специален закон да се определят специфичните правила и нормативи за устройството и благоустрояването на територията на Слънчев бряг. По думите на Димитров тези правила и нормативи наподобяват до голяма степен Закона за устройството и застрояване на Столична община и по тази причина той смята, че няма законодателни пречки за подобно законово уреждане на проблемите в Слънчев бряг.
При изслушването му той обясни, че основен проблем за държавното дружество, в състава на което няма хотели, е недостигът на пари за повече инвестиции в инфраструктурата. Затова и се търсят възможности за разширяването на дейността си. В момента например се работи по превръщането на дружеството във ВиК оператор. Това според Димитров ще доведе до финансова автономност на дружеството, повече постъпления и реинвестиции в инфраструктура.
Според оповестените от него данни за 2020 г. дружеството е с печалба от 386 хил. лв., но през 2021 г. отчита загуба от 707 хил. лв., като тя дори е щяла да бъде два пъти голяма, ако по сметките на дружеството не е постъпила голяма сума от обезщетение.
Напомни, че от 2011 г. дружеството няма постъпления от инфраструктурна такса от хотелиерите. Основните му източници на приходи са от използващите инфраструктурата за търговска дейност, които плащат цена за услуга, приходи от наеми и тротоарни права, като наемите са намалени с 50 процента заради пандемията през 2020 г. Има приходи от продажба на промишлена вода и на ток от фотоволтаична централа, както и приходи от обезщетения за ползване на ВиК мрежата, като това не са постоянни приходи, а свързани със съдебни спорове. Димитров обобщи, че тези приходи са крайно недостатъчни за по-съществени инвестиции и поддръжка на инфраструктурата.
Допълни, че годишно разходите за поддръжка на общата инфраструктура в курорта са около 1.5 млн. лв., а само разходите за амортизация в дружеството достигат близо 1 млн. лв. След зададени въпроси се разбра, че скоро не е правена амортизация, което означава, че разходите ще се окажат по-големи. Това накара депутати да заключат, е обявената печалба за 2020 г. е реално загуба, а други посочиха, че ако дружеството беше частно нямаше как от 11 г. съществуване 10 да е на загуба и това да е приемливо.
Народни представители коментираха и че виждат в цялата история на дружеството, че е защитен интересът на община Несебър, в която отиват постъпленията от данъци и туристическа такса и на хотелите в курорта, но не и на държавното дружество.