Между повече приходи в бюджета и укриване на доходи: има ли смисъл от реформа на плоския данък

Между повече приходи в бюджета и укриване на доходи: има ли смисъл от реформа на плоския данък

Между повече приходи в бюджета и укриване на доходи: има ли смисъл от реформа на плоския данък
Да се премахне плоският данък и България отново да се завърне към прогресивен е идея, която през последните години се лансира от БСП и се приема за лява. В средата на април подобна стъпка препоръча приключилата тогава мисия на МВФ, водена от Жан-Франсоа Дофан. В заключителния документ е записано, че вариантите са или да се повиши ниската ставка на плоския данък конкретно върху доходите на физическите лица, или да се премине към прогресивен с цел да се акумулират повече приходи в бюджета и да се отговори на нуждата от огромни инвестиции в различни сфери.
Икономисти коментираха пред "Дневник", че въпросът не се повдига от фонда за първи път, но не смятат, че това се налага в момента. Такава е позицията и на Министерството на финансите, което - откакто е оглавено от настоящия вицепремиер Асен Василев - има за основна цел да повиши събираемостта на данъците.
Какво се предлага
След приключването на мисията, окончателен доклад от която се чака в края на юни, на въпрос на "Дневник" за повече детайли Дофан обясни идеята като начин да се акумулират повече приходи в бюджета. Той посочи, че очевидно България трябва да се държи консервативно по отношение на бюджетния дефицит и публичния дълг, а в същото време има огромна нужда от инвестиции в инфраструктура, социална защита и човешки капитал.
Между повече приходи в бюджета и укриване на доходи: има ли смисъл от реформа на плоския данък
"Затова един от начините, които виждаме за повишаване на приходите в бюджета, е прогресивното облагане, което е инструмент за намаляване на неравенствата", обясни Дофен. Експертът не уточни защо в документа се говори само за плоския данък върху личните доходи, но не и за корпоративния.
Според Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика, вероятно този данък "дразни идеологически" икономистите от развитата Западна Европа. "Просто трудно възприемат, че има такова нещо все още и то работи ефективно", коментира той. Според него това, че фондът не обосновава предложението за реформа само за данъка върху личните доходи много напомня кампанията срещу плоския данък в България, която "също е пришита към дебата за неравенството".
Има ли основание да се мисли за ревизия
И Петър Ганев, и Георги Ангелов, старши икономист на "Отворено общество", смятат, че плоският данък работи и няма основания да се пипа в момента. "Ниски данъчни ставки по преките данъци се доказаха като добър и работещ модел от гледна точка на облекчаване на данъчната тежест и от гледна точка на събираемост на приходите. Всъщност, не само не трябва да се променя този модел, но би било добре той да се разпростре и към други проблемни налози - например, осигуровките са с твърде високи ставки (над 30%) и там има стимули за укриване. Намаление на ставката при осигуровките може да даде добър ефект върху пазара на труда, доходите на домакинствата, но и върху събираемостта", коментира Ангелов.
Петър Ганев посочва, че идеята на МВФ трябва да се погледне в контекст - отнася се за средносрочен план, при което се търсят повече възможности за бюджета, за който има и други идеи, включително по-висока ефективност на публичните разходи. Допълва, че очевидно фондът не толкова критикува плоския данък, а изхожда от позицията как да се намерят повече пари за по-голямо преразпределение и едно от предложенията е да се вдигнат преките данъци.
Много често този момент се пропуска, когато в България се говори за промяна на плоския данък, и се спестява, че се предлага увеличаване на данъците. Но в случая директно е написано, че това е целта.
Подчертава, че в данъчната система на България към момента преките данъците са това, което работи най-ефективно и най-малко тежи и по-скоро проблем има заради високите осигуровки и в някаква степен косвеното облагане.
"В общия случай тяхното (на МВФ - бел. авт.) предложение е сходно с някои по-леви идеи в България - вдигане на някои преки данъци, преференции за ДДС и по-голямо преразпределение - т.е. преобръщане на системата с краката нагоре".
Георги Ангелов не смята, че сегашният момент е подходящ за такава реформа. "От една страна, вдигане на данъчни ставки няма да има добър ефект в и без това тежка и несигурна икономическа среда. От друга страна, държавният бюджет и без това има повече приходи заради високата инфлация, така че няма необходимост да се увеличават приходите", посочва той. Допълва, че е налице рекордно голям бюджет и няма нужда от повече приходи като самоцел.
Между повече приходи в бюджета и укриване на доходи: има ли смисъл от реформа на плоския данък
"По-скоро въпросът е при актуализацията да се пренасочат средства към компенсиране на ефектите от войната и инфлацията", допълва икономистът. По план актуализация е предвидена от юли - това беше договорено още при преговорите за съставяне на коалиция, а при приемането на настоящия бюджет финансовият министър Асен Василев предупреди, че при война някои параметри ще станат неактуални.
Единствената полезна посока в момента е точно обратната, към намаление на облагането - възможен вариант е необлагаем минимум, но при запазване на плоския данък.
Според Ангелов все пак е по-добре да се намалят осигуровките, тъй като те са три пъти по-високи като ставка от плоския данък. "Във всеки случай, намаление на облагането би имало положителен антикризисен ефект, доколкото ще останат повече средства в домакинствата, особено в нискодоходните. Но ще има и по-дългосрочен положителен ефект върху пазара на труда", напомня той.
Какъв ще е ефектът
Петър Ганев вижда по-скоро негативни ефекти от такава стъпка за момента - свиване на потенциала за икономически растеж, "със сигурност" по-голям сив сектор и укриване на доходи и ограничаване на динамиката в най-динамичните сектори - особено дигиталния.
Според това ще са последствията, защото начинът, по който се дискутира идеята реално означава премахване на плоския данък - въвежда се необлагаем минимум, което свива приходите от този данък с 30-40%, а може и 50%. И следващата стъпка е вдигане високо на ставката - до 20-30%, за да компенсира това.
Между повече приходи в бюджета и укриване на доходи: има ли смисъл от реформа на плоския данък
Според него в България двата плоски данъка се схващат като "скачени съдове" и вдигането на ставката върху личните доходи ще доведе до вдигане и на приходите на бизнеса.
На въпрос защо икономистите на МВФ не предвиждат тези ефекти, той коментира, че те вероятно прилагат рамката, която виждат в собствените си богати западни страни със сложна данъчна система.
Смята, че ако в България просто се приложи моделът на богатите - да се облагат доходите, печалбата и имуществото, вместо потреблението както прави сега, то догонването им няма да се случи.
България има множество възможности да генерира повече приходи без да пипа данъчните ставки - чрез по-висока събираемост, затваряне на схеми за избягване, трансферно ценообразуване, има резерви в неданъчните приходи, а и не всички разходи в бюджета са достатъчно смислени, казва на свой ред Георги Ангелов. "Обратно, вдигане на ставка вероятно ще има обратен ефект и ще стимулира избягване на данъци. Това не е само аргумент за ефективност, но и за справедливост, а справедливостта е много важна, за да може една данъчна система да е приемлива за обществото и устойчива", допълва икономистът.
Най-лесно е да се вдигнат ставките на честните данъкоплатци - но това ги поставя в по-неравностойно положение спрямо други, които укриват обороти безнаказано или трансферират доход в офшорки. В този смисъл, първи приоритет е да гониш нечестните да си платят дължимото, а не да вдигаш ставката на честните, заключава той.
Министерството: Приходите от данъци растат
Изглежда в Министерството на финансите също не виждат нужда, нито сега, нито в по-дългосрочен план, от реформа на плоския данък. Това се разбира от отговорите на въпроси на "Дневник". В тях се посочва, че след въвеждане на плоския данък има устойчив ръст на приходите както при корпоративните данъци, така и при данъците върху доходите на физическите лица. На свой ред допълват, че този вид облагане намалява стимулите за укриването на данъци и данъчни измами.
Анализите показват, че една от причините за наблюдаваното увеличение на бюджетните приходи в България, е намаляването на дела на укритите доходи. Ниските данъчни ставки правят разходите по укриването на данъците неефективни и по този начин самото укриване в много от случаите не е достатъчно рентабилно и стимулът за извършването му значително намалява, допълват от ведомството.
Отбелязват, че основните приоритети на данъчната политика се отнасят до:
  • подобряване на събираемостта на приходите
  • справяне със сенчестата икономика чрез предотвратяване на възможностите за укриване и невнасяне на данъци и отклонение от данъчно облагане
  • оптимизиране на контролната дейност на приходните администрации
  • намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите
Въвеждането на прогресивно данъчно облагане на доходите на физическите лица не следва да се разглежда изолирано, а трябва да бъде съобразено както с основните принципи за ефективност на данъчната система, така и с провежданата данъчна политика в България, посочват още от министерството. Напомнят, че през годините тази политика се е развивала в посока на намаляване на данъчната тежест.
Провежданата от Министерството на финансите данъчна политика доказва ефективността си с постигнатите резултати при повишаване събираемостта на данъците и подобряване на икономическата обстановка в страната. С оглед на това, на този етап Министерството на финансите не планира повишение на ставката на пропорционалния данък или преминаване към прогресивно облагане на данъка върху доходите на физическите лица.
Наблюдаваната трайна тенденция на нарастване на данъчните приходи през последните години показва, че структурата на данъчната система благоприятства нарастването на бюджетните приходи и поддържането на фискална стабилност, което е предпоставка за икономически растеж, допълва министерството.