Работодателските организации подкрепиха исканията на превозвачите и обявиха свой протест

Работодателските организации подкрепиха исканията на превозвачите и обявиха свой протест

Представители на работодателските организации, сред които Васил Велев, Цветан Симеонов, Добри Митрев, Кирил Домусчиев
Представители на работодателските организации, сред които Васил Велев, Цветан Симеонов, Добри Митрев, Кирил Домусчиев
Най-големите работодателски организации подкрепиха исканията на транспортния бранш, заради които от вчера започнаха протести на много места в страната. Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ), Българската стопанска камара (БСК), Търговско-промишлената палата, Конфедерацията на работодателите и Съюзът за стопанска инициатива ги определят като справедливи. По-късно работодателите съобщиха, че организират национален протест за сигурна енергия на достъпни цени на 18 май от 12 до 17 ч. пред Министерски съвет. На същия ден превозвачите планират да блокират страната.
След като изброяват исканията, сред които основните са намаляване на акциза на горивата с 50% за минимум 6 месеца, премахване на биодобавката от цената на горивата и отлагане на разширението на тол системата, работодателите посочват, че изброените мерки са жизнено необходими за спасяване не само на транспортния бранш, но и за цялата българска икономика и общество.
"Българският бизнес е преодолявал през годините множество изпитания, но натрупването на криза върху криза през последните две години изсмука почти всичките му жизнени сили. Време е отговарящите за управлението на страната да подходят съпричастно и отговорно към тежкото състояние и още по-тежките перспективи пред преобладаващата част от фирмите у нас. Нужно е вслушване в аргументите и в гласа на разума, в името на търсенето на решения за изход от кризисната ситуация. Очакваме от българските управляващи разум и отговорност", пишат работодателите.
Транспортният бранш излезе на протест, след като не постигна съгласие с правителството по време на обща среща през миналата седмица. Тя приключи след напрежение между премиера Кирил Петков и част от присъстващите, като на изтекъл впоследствие аудиозапис от срещата се чува как Петков казва къде е вратата и добавя, че който от тях иска, може да напусне срещата.
Последва отговор на правителството, че записването на работна среща без знанието на участниците в нея навежда на мисълта, че е търсен конфликт, а регионалният министър Гроздан Караджов, който е присъствал на срещата обяви, че министър-председателят е бил многократно провокиран от превозвачите. Такава информация даде и Лидия Богданова от Сдружението на малките и средните превозвачи, която пред "Нова телевизия" каза, че Петков е бил грубо прекъсван от Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи
Най-активна в критиките срещу правителството след срещата бе именно Милтенова. Тя заяви, че на срещата превозвачите не са чули нито една антикризисна мярка и не са отишли на нея "за да слушат колко торти е произвела съпругата на премиера". Задочният спор продължи, когато в неделя министърът на транспорта Николай Събев каза, че години наред протестиращите превозвачи са били облагодетелствани. "Филмът с няколко послушни транспортни фирми на "държавна хранилка" приключи", написа министърът във "Фейсбук". Пред Би Ти Ви добави, че Милтенова представлява част от фирмите в автобусния бранш, които нямат интерес държавата да има т.нар. национална транспортна схема.
"Те дойдоха с жълти жилетки, защото не искаха диалог, а имаше медии и трябваше да заявят защо искат да протестират, а не защо искаме да се договорим. Филмът с шантажа на българското правителство приключи", каза Събев.
Пред БНР депутатът от "Продължаваме промяната" Настимир Ананиев пък заяви, че средите и хората около Магдалена Милтенова са свързани с ГЕРБ и предишното управление, когато са се давали много субсидии и са се източвали публични средства.
На 2 май Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, поиска оставката на вицепремиерите Асен Василев и Гроздан Караджов, както и на транспортния министър Николай Събев. Последните двама вече заявиха, че не обмислят подаването ѝ. В неделя пред БНТ вицепремиерът Василев отговори на превозвачите защо не може да има намаляване на акциза на горивата наполовина.
"Първата причина е, че сме свързани с най-ниския акциз в Европа и те не дават допълнителни дерогации. Втората причина, специално за превозвачите е, че махайки акциза, те ни казват "дайте ни милиард и половина субсидия". Ние трябва да ги вземем от данъците - вашите, моите, на всички работещи граждани. Тук не страда бюджетът. Въпросът е искат ли останалите данъкоплатци да финансират превозвачите", каза вицепремиерът.
Протест в същия ден с превозвачите
След съобщението за подкрепата на превозвачите, работодателите анонсираха и свой. Той ще е на 18 май, когато превозвачите планират да блокират страната. Протестът ще е с 4 искания:
- Удължаване на механизма за компенсации за свръхвисоките цени на електрическата енергия дотогава, докогато е необходимо - компенсация в размер на 75% от разликата между средномесечната цена за съответния месец на Българска независима енергийна борса (БНЕБ) и цената на енергийния микс при използване на средства от Фонда за сигурност на електроенергийната система, формиран от свръхпечалбите на производителите на енергия.
- Разликата между цената на газа при използването на посредници и цената на газа, която бихме получили по формулата в дългосрочния договор с "Газпром експорт", да бъде поета като компенсация от бюджета.
- Разработване и прилагане на механизъм за гарантиране на дългосрочно предлагане на ел. енергия, природен газ и петролни продукти на достъпни цени.
- Програма за овладяване на инфлационните процеси и възстановяване на веригите на доставки.
Допълва се, че протестът не е политически, но в случай на неизпълнение на исканията правителството трябва да подаде оставка.