Заради инфлацията потреблението на безалкохолни напитки се е свило като при пандемията

Заради инфлацията потреблението на безалкохолни напитки се е свило като при пандемията

Заради инфлацията потреблението на безалкохолни напитки се е свило като при пандемията
През април потреблението на безалкохолни напитки е спаднало с 15% на годишна база при малките потребители и с около 8% при големите, сочат данните на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. По данни на Националния статистически институт пък цените в тази категория са поскъпнали с 11.6% през април спрямо същия месец на предходната година. За сравнение - общата инфлация за периода е 14.4%.
Председателят на организацията Жана Величкова подчерта, че заради инфлацията от месеци се настоява за намалена ставка на ДДС, която да помогне на сектора, който поддържа множество работни места и най-вече извън големите градове. По думите й този спад в потреблението е сравним с наблюдавания още в началото на пандемията. Оценките на Института за пазарна икономика, който представи картина на сектора, са, че от началото на извънредното положение консумацията в домашни условия дори се е увеличила, а спадът е по линия на затворените заведения. Според Величкова инфлацията засяга еднакво всички категории в сектора.
Според анализ на Института за пазарна икономика през последните години инвестициите в сектора са на относително постоянното равнище 50 млн. лв. Освен това в сектора успяват да се развиват много на брой малки компании и освен това някои от тях даже се интернационализират, отбеляза Лъчезар Богданов, ръководител на Института за пазарна икономика.
По данни на асоциацията в България консумацията на бутилирана вода е като средното в ЕС, но за сметка на това е по-малка консумацията на плодови сокове, които са "премиум продукт", отбеляза Величкова.
Според нея производителите в бранша са "ценово ориентирани", за да успяват да продават, но наред с високите енергийни цени са силно притиснати и от поскъпващите суровини. Преди ни предупреждаваха поне 2-3 дни по-рано, че ще ни продават по-скъпо, но сега направо идват с нови цени, отбеляза Величкова. Към това добави и нарушената верига на доставки, която засяга някои суровини конкретно за плодовите сокове.
Тя обяви и че този бранш е единственият в България, който е поел ангажимент и реално е намалил съдържанието на захар в периода 2015-2020 г. със средно 15% на газираните безалкохолни напитки. Към 2020 г. 65.6% от произвежданите в България безалкохолни напитки не съдържат добавени захари по данни на асоциацията. Средното за Европа е 30%, казва Величкова. Не можа да посочи конкретни данни за това кои видове напитки са със синтетичен подсладител, който замества намалената захар. Допълни, че обичайно се прави комбинация между синтетични и натурални подсладители, като целта е да не се промени познатият от потребителите вкус.
По оценки на Института за пазарна икономика в сектора работят различни по размер общо 187 предприятия, а създаваната в от тях добавена стойност е за 266 млн. лв. През 2019 г. производството е за общо 1.157 млрд. лв., като 47% от тях са бутилирани води. Работните места в сектора се оценяват на 4687, а генерираните приходи от продажби са 810 млн. лв.