Прекратена е концесията на жп гарата в Пловдив

Прекратена е концесията на жп гарата в Пловдив

Прекратена е концесията на жп гарата в Пловдив
Правителството в оставка прекрати договора за концесия на жп гарата в Пловдив. Предложението за прекратяване на договора е направено от концесионера. Договорът за концесия на пловдивската жп гара е сключен през 2013 г. и е влязъл в сила през 2015 г. при управлението на ГЕРБ, като компанията концесионер беше единствен кандидат, подобно на поредица такива конкурси, организирани от ГЕРБ и тогавашния транспортен министър Ивайло Московски.
Причината за прекратяване на концесионния договор, чийто срок беше 35 години, са започналите от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) строителни дейности на територията на гарата по проекта за развитие на жп възел Пловдив. Проектът се финансира с близо 90 млн. лв., идващи по механизма на ЕС "Свързана Европа". Строителството ще препятства ползването на обекта на концесия за продължителен период от време.
Със същото решение правителството е упълномощило министъра на транспорта да сключи споразумение с концесионера за предсрочно прекратяване на договора по взаимно съгласие на страните. Прехвърлянето на гаровия комплекс за управление към НКЖИ ще позволи на компанията да продължи с ускорени темпове работата по изграждане на жп възел Пловдив и градската железница.
"Медиапул" уточнява, че държавата ще си върне обратно жп гарата в Пловдив срещу близо 11 млн. лв., които ще плати на крупния превозвач Миролюб Столарски за направените от него инвестиции през последните 7 години.
Срещу обезщетението Столарски се задължава да прекрати делата, които водеше срещу държавата във връзка с реконструкцията на жп гарата и изграждането на градска железница.
Столарски, който е собственик на автобусната компания "Карат-С", настояваше за прекратяване на договора заради пробива, който се прави под жп гарата през последните две години и който е важен за жп линията между София и Бургас. Той настояваше да получи от държавата направените от него инвестиции в реставрацията на историческата сграда на жп гарата, която е паметник на културата, и тризвездния хотел под бранда А&М - инициалите на съпругата му Антоанета и неговото име Миролюб.
През 2021 г. НКЖИ възложи поръчката на ДЗЗД "Проект Пловдив", в което влизат "Трейс груп холд" и "Балкантел", да изгради пробива.
Заложено е строителството да стане на три етапа - северно от жп гарата, самата жп гара и южно от нея. По същинската част от втория етап се работи от ноември 2021. Пробивът под гаровите коловози обаче беше блокиран от подадена жалба в съда от концесионера "Железопътна гара Пловдив". Жалбата е срещу издаденото разрешение за строеж извън сервитута на жп гарата от главния архитект на община Пловдив.
Така работата на строителя "Трейс груп холд" на практика беше блокирана. В същото време той трябва да завърши обекта до края на 2023 г. Единствената възможност това да се случи беше прекратяването на концесията и изплащането на направените инвестиции през последните 7 години от Миролюб Столарски.
През 2012 г. Комисията по досиетата осветли Столарски като агент "Митко" на Държавна сигурност. Той е сътрудничил на второ, трето и осмо управление на ДС. Вербуван и регистриран е през 1988 година.