Време ли е за ремонти

Време ли е за ремонти

Време ли е за ремонти
Ускоряващата се годишна инфлация принуди много хора да търсят убежище за обезценяващите се двуцифрено техни доходи или спестявания. "Дневник" предлага няколко идеи за това.
Страхът и ограниченията след началото на пандемията обърнаха погледите на много хора към подобрения в домовете им. Това съвпадна с паралелно развиващи си миникризи - първо на нарушения при доставките и последвало поскъпване на редица суровини, а впоследствие и оскъпяване заради полуделите цени на енергията по света. Така производствените и транспортните разходи вдигнаха крайните цени за някои материали и продукти в пъти.
Заради масовото почване на отлагани къде малко, къде повече ремонти и емиграцията на заети в бранша към Западна Европа, достъпът до тези услуги е силно затруднен, а цените - повишени.
Пазарът вече не е същият
Масовото повишение на цените на материалите оскъпи повечето продукти, но също пренасочи потребителите към по-качествени неща, казват търговци на строителни материали. Всички отбелязват обаче, че поскъпването при труда изпреварва значително това при стоките. С други думи пазарът напълно се е променил в сравнение с преди 10-15 г.
Ако едно време много неща си правехме сами, сега това доста намаля и се търсят майстори. Затова, ако преди цената на майсторите бе половината от цената на материала, сега е 2-3 пъти над цената на материалите, казва Траян Халаджов, изп. директор на веригата магазини от типа "Направи си сам" "Мосю Бриколаж".
Пропорциите между труда и материалите се измениха.
Дава пример с това, че ако преди 30-40 лв. са стрували плочките, а поставянето им 10-15 лв. на кв. м, то сега плочките са 20-30 лв., а поставянето - 50 лв. на квадрат. При боядисването може да се окаже, че излиза четири пъти по-скъпо от самата боя, ако се вземе за пример качествената и съответно по-скъпа.
Допълва, че въпреки поскъпването на материалите за последните 10-20 г., то е много по-малко, отколкото при труда в сектора.
За разлика от предишни периоди цените на труда пък вървят в широк диапазон, което по принцип зависи от предлаганото качество на работа. И преди, и сега има майстори, които само се наричат такива, но сега има хора, които работят много качествено. Имат опит в чужбина, наясно са с новите технологии, а след тях дори няма нужда да чистиш, обяснява Халаджов.
Цените вече се повишиха
Дали човек сега да се захваща с ремонт, който не е наложителен или да изчака успокояване на цените?
Търговците на строителни материали казват, че поскъпването вече е налице. Дори отбелязват в момента известно успокояване на цените. С уговорката, че никой не може да се ангажира дали ще то продължи.
Халаджов казва, че във веригата има клиенти, които си купуват материали сега за бъдещ ремонт, защото искат да спестят от евентуално бъдещо поскъпване. Казват си, че сега ги удовлетворява цената на даден вид продукт, имат къде да го складират и го купуват за предстояща употреба. "Но това не са хората, които водят пазара", отбелязва той.
Без да мислят дали е скъпо или евтино, собствениците на нови жилища, които сега са построени, трябва да ги довършат след като вече са дали доста пари, за да ги придобият и за тях няма значение в каква фаза е пазарът на строителни материали, отбелязват търговци.
Досега цените на металите и дървесината водят класацията по поскъпване. Към производствените разходи, в които сериозен принос има скъпата енергия, се добавят и транспортните заради поскъпналите горива, отбелязват от бранша.
"Едно време имаше евтин внос на плочки и санитарна керамика от Китай и Индия, но с новите цени на транспорта няма такова нещо", казва Халаджов.
Време ли е за ремонти
Промоциите са още живи
Въпреки ръста в цените промоциите все още са налице, макар и еволюирали във времето и постоянната клиентела дебне за тях. Преди години, когато ламинатите навлизаха на пазара, много магазини, особено специализираните в това, предлагаха безплатното му поставяне. "Тогава вместо да намалим цената, договаряхме се с фирма, която осигуряваше майстори за монтажа. Но рискът беше, че не знаем какъв майстор ще отиде да го слага, защото ние нямахме свои. Сега правим това за по-скъпите ламинати", казва Халаджов.
Негови колеги разказват, че сега всичко е в интернет и човек лесно може да се ориентира къде какви са цените за разлика отпреди години, когато е трябвало да установява това с обикаляне.
"Промоциите си ги има и хората си знаят цените и оценяват това. Нормално е като търсиш машина, която обичайно струва 150 лв., и я видиш за 120 лв., да я купиш", илюстрира ситуацията Траян Халаджов.
Ефект от поскъпването на цените обаче е и това, че в много сфери, включително и тази, хората предпочитат вече не най-евтиното, а по-качествена алтернатива. Обяснението е, че най-евтиното преди е било китайска стока, която вече оскъпена заради транспорта и сега разликата в абсолютна стойност между нея и доста по-добро качество е нищожна. Така на дневен ред излиза не най-евтината китайска мивка или тоалетна чиния за селската къща, а българската, която е по-качествена.
Невероятно, но факт - някои стоки поевтиняват
Никой не говори, че на някои неща им паднаха цените, казват търговци. Вероятно, защото това не е толкова отличаващо се при непрекъснат ръст на всичко. "През 2001 г. като откривахме магазина на първа страница в каталога имаше една бормашина "Бош" за 99 лв. - беше много добра цена. Заплатите тогава бяха 600 лв. и това бяха високите за сектора. Сега тази машина струва 79 лв., а заплатите са 1500-1600 лв. брутно", дава пример Халаджов.
Други случаи на поевтинели артикули в годините са споменатите вече ламинати, които през 2000 г. при появата им на пазара са били доста скъпи, както и гранитогресът.
Пестенето сега може да дойде от неочаквана посока - купуваш по-скъпа боя за стените, която ще издържи 5-6 г. Така пестиш от труда за боядисване на всеки 2-3 г., описват ситуацията наблюдаващите пазара.