В бюджета няма свободни средства за непредвидени разходи, обяви финансовият министър (допълнена)

В бюджета няма свободни средства за непредвидени разходи, нито има сериозен резерв в заложените капиталови разходи. Това обяви служебният министър на финансите Росица Велкова на пресконференция, като така обори лансирани според нея тези в обществото. "Твърденията в публичното пространство, че съществуват възможности на държавния бюджет за 2022 г., от които да се финансират непредвидени разходи, като например компенсации за битови и небитови потребители на газ, енергийни помощи, а дори и увеличаване на доходите - твърдения, базирани на излишъка, с който приключихме към 31 юли от 1.5 млрд. лв., са неоснователни", обяви тя.
Обяви, че с министерствата и с други ведомства, за които са предвидени капиталови разходи, се водят разговори какви икономии може да бъдат направени.
Бюджетният излишък е временно явление
По думите на министъра излишъкът през лятото не е извънредно постижение, това се случва почти всяка година. Даде пример с предходните две години, когато бюджетът е приключвал на излишък през юли, а дори и през ноември, но годината е завършвал на дефицит.
"Това е временен, текущ излишък, но не означава, че могат да се правят непредвидени разходи", посочи министърът.
Бившият министър на финансите Асен Василев, чиито заместник бе Велкова, коментира темата на предизборно събитие. "Знаете, че бюджетът към 31 юли беше с 1.5 млрд. лв. излишък. Предполагам, че към август ще е също с излишък. Погледнах какво е казала, казала е, че въпреки излишъкът не може да се гарантира, че няма да излезем на дефицит. Моят единствен въпрос е за какво ще се похарчат тези допълнителни 12 млрд. лв., за които разбрах, че се е говорило - може би, за да си купим евтин руски газ?", попита той.
Каква е ситуацията с капиталовите разходи
В заложените 4 млрд. лв. капиталови разходи с европейски средства и 1.1 млрд. лв. в общинските бюджети не може да се направи преструктуриране, а от предвидените за пътища в бюджета на Министерството на регионалното развитие 1.2 млрд. лв. едва ли може да се очаква сериозна икономия, обясни министърът. Едва ли е целесъобразно да бъдат преструктурирани и заложените 1.1 млрд. лв. в сектор "Отбрана и сигурност" заради войната в Украйна и бежанския поток, допълни тя. Останалите около 600 млн. лв. от общо заложените в бюджета 8 млрд. лв. за капиталови разходи за годината за разпръснати между 40 разпоредители с бюджетни средства.
Изпълнението на тези разходи към момента е малко под 2 млрд. лв. Някаква минимална икономия ще има, но тя не е в такъв значителен размер, какъвто се обсъжда в общественото пространство. Има много непредвидени разходи, които служебното правителство ще се наложи да осигурява от преструктуриране на разходи по централния бюджет и икономии на първостепенни разпоредители, обясни Велкова. Като пример за непредвидени разходи посочи заделените за изборите 70 млн. лв. Освен това тепърва се търсел източник на финансиране за интеграция, здравни и социални разходи за бежанците от Украйна.
Втора актуализация не се предвижда
Опроверга и хипотезата за нова актуализация на бюджета, като посочи, че това е невъзможно заради това, че приходите са изключително "напрегнати".
"На този етап смятаме за невъзможно да бъде разработена нова актуализация, защото приходите са изключително напрегнати, не очакваме преизпълнение, очакваме максимални усилия да положат двете приходни администрации", обясни министърът.
Посочи, че при това положение единият вариант е дългово финансиране на дефицита, но при условие че новият размер на дълга е 10.3 млрд. лв. не смята, че той трябва да бъде надхвърлян. "Единственият вариант, който следва да се използва, са икономии и актуализация на разходите до размера, до който са възможни, за да се финансират спешни и неотложни разходи", подчерта Велкова.
Обяви, че през септември се очаква при благоприятни условия държавата да набере нов дълг до размера на разрешения в бюджета както от вътрешния, така и от външния пазар. До момента са набрани 1.8 млрд. лв.
Ръстът на икономиката ще се забави
Ръстът на икономиката през тази година ще е 2.9 на сто, а през следващата година - 2.2 на сто, сочи актуалната прогноза на ведомството. След добрия ръст през първото и второто тримесечие се очаква забавяне през следващите две и особено през четвъртото. Очаква се и инфлацията да се забави заради свиване на потреблението не само в България, но и в ЕС, като средногодишната ще е 12.6 на сто. Догодина инфлацията ще е 5.6 на сто, посочи Велкова.
За 2022 година според актуализираната фискална програма (КФП) дефицитът ще е 6.228 млрд. лева (4.1 на сто от прогнозния БВП), а за сектор "Държавно управление" дефицитът ще е 6 на сто от БВП.
За 2023 година прогнозата е за дефицит по консолидирания бюджет от 6.8 на сто от БВП или 11.4 млрд. лв. Велкова посочи, че основният ръст е при разходите за здравни и социални плащания. Посочи, че ако за база се вземе 2019 г. оттогава разходите за пенсии растат с 93%, а средният осигурителен доход - с малко над 40%.
Предупреди, че ако следващото редовно правителство не вземе мерки, включително и по отношение на данъчната политика и преструктурирането на разходите, то България ще се отдалечи от влизането в еврозоната, планирано за 2024 г., тъй като няма да отговаря на числовите критерии. Даде пример с това, че ако нищо не се промени, а очакваният да расте още дефицит по бюджета във всяка от следващите години се финансира с държавен дълг, то той би нараснал до 40% от БВП през 2025 г.