Индексът на червилото остава (засега) стабилен и при тази криза

Ускоряващата се годишна инфлация принуди много хора да търсят убежище за обезценяващите се двуцифрено техни доходи или спестявания. "Дневник" предлага няколко идеи за това.
Как вървят продажбите на червило и други продукти за разкрасяване може да изглежда въпрос от частен интерес за т.нар. бюти индустрия. За изкушените от икономически теми обаче т.нар. индекс на червилото е съществен, макар и неформален измерител на състоянието на икономиката.
За разлика от борсовите индекси този се ражда от изказване на основателя на козметичната компания "Есте Лаудер". Целта му е да покаже, че индустрията на разкрасяването не страда в тежки времена за икономиката. Исторически погледнато, тази теза е имала и някои опровержения, но като цяло се приема, че вярна.
Обяснението е, че макар и хората да ограничават несъществените покупки в трудни времена, те и тогава биха искали да си позволяват малки удоволствия, да изглеждат и да се чувстват добре.
Британското издание Fashionunited припомня, че през 30-те години на миналия мек, когато в САЩ безработна е една четвърт от населението, бизнесът на козметиката остава стабилен. Освен това той преживява няколко войни, президентски скандали и също рецесията от 2008 г.
Списанието Money преди време направи проучване, според което жените харчат средно 15 хил. долара за продукти за красота в рамките на живота си.
"Основният въпрос е защо повечето потребители не могат да живеят без грим", пише Fashionunited. Повечето запитани отговарят, че не се чувстват добре без него. Изданието посочва и че във времена на икономически проблеми хората търсят работа и искат да са сигурни, че изглеждат добре по време на интервютата. Няколко щриха с коректора за тъмни кръгове около очите могат да подсилят вярата в себе си.
В общия случай потребителите винаги са можели да си позволят покупката на продукти като червило или спирала за мигли, дори когато са с ограничени бюджети за по-големи покупки като дом или кола.
Извън грима козметичните компании инвестират доста в продукти за грижа за кожата. Тази категория глобално показва забележителен ръст, генерирайки 136 млрд. долара приходи през 2021 г.
Въпреки че някои хора поставят тази индустрия в сектора на лукса, за много хора тя е необходимост. Тя е един от евтините начини за хората да се поглезят в сравнение с разходите за няколко дни, прекарани в СПА салони, ваканции или процедури от типа за "пълна промяна", които струват купища пари.
В България Националният статистически институт не измерва конкретно потреблението на гримове и козметика. По данни на statista.com през 2021 г. потреблението на козметика и други продукти за лична грижа в България е на обща стойност 441 млн. евро. По този показател след България в Европа се нареждат само Хърватия, Словения и балтийските републики. Целият пазар в Европа се оценява на 80 млрд. евро годишно.
През последните 6-7 месеца цените на нашите продукти непрекъснато се увеличават, макар и с малко, но засега не бих казал, че това се отразява на потреблението, коментира пред "Дневник" Росен Габровски, един от основателите на веригата "Зоя". Тя предлага биохрани и козметика, част от които под собствени марки.
Посочва, че вероятната причина за липса на спад в момента е това, че поскъпването не е фрапиращо, а в рамките на под 10% от началото на годината. Този ефект донякъде се дължи и на обирането на "някои маржове" от страна на компанията.
Интересно ще е зимата.
Засега не вижда ясно очертаваща се нова посока в потреблението освен "лека тенденция" към търсене на по-евтини марки и по-малък, но едва забележим, интерес към декоративната козметика. "На скъпите аудиторията си я има и може би икономическите проблеми нея не я засягат", коментира той.
Казва, че при настъпването на пандемията е имало ясна тенденция на отстъпление от козметиката за сметка на екохраните и засега се запазва това съотношение, без да има видим спад в потреблението на козметика.
През септември компанията ще отвори още един магазин, с което общо смесените обекти, в които се продават и храни, и козметика, стават общо седем. В плановете е и отварянето на онлайн магазин за доставки до Гърция.
