Робърт Кери, "Уиз еър": Българският пазар е един от най-пълно възстановените след COVID-19

На живо
Заседанието на Народното събрание

Робърт Кери, "Уиз еър": Българският пазар е един от най-пълно възстановените след COVID-19

Робърт Кери, президент на Wizz Air ("Уизер")
Робърт Кери, президент на Wizz Air ("Уизер")
  • Нискотарифната авиокомпания е "гладна" за кабинен екипаж, търси хора и в България.
  • "Уиз еър" има добри взаимоотношения с концесионера на летище София.
  • Авиокомпанията се стреми да не прехвърля изцяло върху клиентите тежестта от скъпите горива.
  • Най-големият проблем през това лято по летищата бяха ръководствата на въздушното движение.
  • Войната в Украйна не е повод за "Уиз еър" да се изтегли от руския пазар.
Президентът на "Уиз еър" (Wizz Air) Робърт Кери е американски и френски гражданин, дипломиран в Харвард. Той започва кариерата си в авиацията преди 20 години, като работи за американски авиокомпании. Преди да оглави авиопревозвача през юни 2021 г. няколко години е бил на висок пост в друга нискотарифна авиокомпания easyJet. Откакто оперира в България, "Уиз еър" е превозила над 16.4 млн. пътници от и до страната, от които повече от 1.4 млн. само за 2022 г. Флотилията на авиокомпанията в България се състои от 10 самолета (скоро ще станат 11). Към момента унгарската авиокомпания обслужва 33 дестинации (31 европейски и две азиатски) от летище София. Разговаряхме с него при последното му посещение в София в началото на месеца.
Г-н Кери, как оценявате възстановяването на пазара след срива по време на пандемията на коронавируса. Какъв процент от броя пътници в сравнение с последната предковидна 2019 г. се върна в "Уиз еър"?
- Изключително доволни сме от ръста, който се отбелязва сега след COVID-19. Общо 130% е темпът на растеж. От 115 самолета, авиокомпанията вече притежава 165 самолета. Мога да кажа, че българският пазар е един от най-добре възстановените след COVID-19, най-силно се развива в този период. Пътниците се връщат.
В каква степен пострада разписанието на "Уиз еър" заради проблемите по летищата в Европа това лято?
- Лятото наистина беше изпълнено с много предизвикателства. Ние, разбира се, имахме готовност да реагираме с наличен състав и със самолетите. Това, което бяхме планирали, постигнахме точно като показатели. Но за съжаление затрудненията, които видяхме по летищата това лято, не бяха както в периода преди COVID-19, бяха по-големи. И като казвам, че положението беше по-лошо, все пак трябва да направя едно разграничение. Някои проблеми се решават по-лесно, по-лесно се намират хора за работа в обработка на багажи, в сигурността, но най-големият проблем през това лято по летищата бяха ръководствата на въздушното движение (РВД). За съжаление много правителства по света престанаха да инвестират, освободиха персонал, който работи в РВД. Знаете, в тази област трябват поне 2-3 години, за да бъдат обучени нови хора и да поемат работата и това неизбежно оказва въздействие върху нашата работа. Дори и проблемът да не е тук, аз не казвам, че това е проблем тук в България, но когато нашият самолет излита от Лондон или прелита над Будапеща или е във въздушното пространство на Германия... Когато там има проблем с РВД, това се отразява и на закъснения тук в София.
Има оплаквания за това, че пътниците научават едва на летището за отменен полет. Каква е практиката Ви за своевременно уведомяване?
- Винаги се стремим да уведомяваме нашите пътници за отменени полети. Нашата политика е веднага щом се вземе решение за отмяна на полет, пътниците да бъдат уведомени. За съжаление самото решение да бъде отменен полетът понякога се взима в последния момент, защото ни съобщават в последния момент за закъснения в използването на слота, и това неизбежно се отразява на пътниците. Опитваме се да го избягваме, когато е възможно, защото това не е добре за пътниците, не е добре и за нас. При поредица от закъснения на полетите по летищата може да се прогнозира, че ще се стигне до още по-големи закъснения. Затова в началото на юли взехме решение за планирана предварителна отмяна на някои полети - общо около 5% от полетите бяха отменени по този начин. Но пак казвам, ние винаги уведомяваме пътниците при първа възможност.
Какви са прогнозите Ви за цените на билетите предвид скъпите горива?
- За съжаление, когато горивата поскъпват, цените на билетите също се вдигат. Фокусирани сме върху това да минимизираме въздействието върху клиентите. Възможно е с малко да бъдат увеличени цените на билетите. Ето защо моят съвет към пътниците винаги е бил, особено сега в тази ситуация със скъпите горива - купувайте билетите навреме, купувайте ги рано, защото неизбежно някакво повишение на цените ще има. Стремим се тежестта да не се прехвърли изцяло върху пътниците, стремим се да използваме по-ефективно горивата, така че да останат колкото се може по-евтини билетите, което не означава, че цените няма да бъдат повишени донякъде.
А какви са плановете Ви за откриване на нови маршрути от и до България през следващата година и какви промени планирате за полетите от и до България като цяло?
- Не мога да издам всичко за плановете ни за следващата година, защото и конкурентите внимателно следят какво възнамеряваме да направим. Новият седми самолет ще е в София през декември. Планираме, разбира се, нови линии, два нови маршрута до Стокхолм и Хамбург от декември. Също така предвиждаме увеличение на полетите и по съществуващите вече маршрути. Следващата година планираме да започнат полети между София и Рияд, което ще е част от нова група маршрути до Саудитска Арабия. Те ще могат да се използват и заради удобни връзки, не само като крайна дестинация. Така че имаме планове за следващата година, сега работим по окончателния им вариант. Може да очаквате още новини.
Каква част от освободения заради коронавируса персонал е нает отново и търсите ли кабинни екипажи и колко?
- О, ние наемаме много персонал. Първо върнахме хората, които бяха освободени по време на епидемията от коронавируса. Всички, които бяха освободени в този период, получиха покана да се върнат на работните си места, т.е. всеки, който пожела, се върна на работа. Както вече казах, непрекъснато увеличаваме флотилията си: имаме над 50 нови самолета. Тези самолети се нуждаят от екипаж и ние търсим този екипаж. Следващата година планираме да добавим още 30-40 самолета, а това означава още хора. До 28 октомври предстоят три или четири събития в София, Варна и Бургас, които са конкретно насочени към набиране на нови хора за кабинен екипаж.
Какви са отношенията Ви с концесионера на летище София и кога предвиждате да се преместите на "Терминал 2", който разполага с повече удобства за пътниците?
- С концесионера на летище София имаме добри взаимоотношения. Да, за "Терминал 1" все още има някои нерешени въпроси. Между другото, преди една година, когато поех тази длъжност миналото лято, едно от първите летища, които посетих, беше именно софийското летище, точно защото имаше доста въпроси, които трябваше да се решават. Имаше проблем. Сега мога да кажа, че положението е много-много по-добро. Да, вярно е, че "Райънер" (нискотарифна авиокомпания и пряк конкурент на "Уиз еър"- бел. ред.) се премести на "Терминал 2", но ние сме доволни от работата ни на "Терминал 1", това е една удобна нискотарифна база. По този начин ние можем да предлагаме най-добрите цени на нашите клиенти. И мога да кажа, че сме доволни.
Като човек от бизнеса как оценявате бизнес климата в България, защото в много европейски и световни класации по корупция страната е на незавидно място?
- Разбира се, има някои предизвикателства на пазара, но твърдя, че ние работим много успешно, пазарът реагира на нашата дейност много добре, имаме добри партньори. Така че нашата оценка като цяло е положителна.
Във връзка с климатичните промени предприемате ли действия и какви за намаляване на емисиите от самолетите?
- Благодаря, че ми задавате този въпрос, защото ние се гордеем с това, че сме най-устойчивата авиокомпания. И това си личи от фактите. Мога да кажа, че нашата флотилия е най-новата: самолетите ни са на възраст по-малко от пет години. Те са много ефективни. Между другото, ако всички авиокомпании са толкова устойчиви, колкото сме и ние, въглеродните емисии ще се намалят веднага с една трета. За съжаление това не става. Но ние не спираме дотук. Нашата цел е да намалим емисиите с още 25%, като инвестираме във възможно най-добрите технологии, като предприемаме други мерки. Бих направил аналогия с маратона. Тъй като всички говорят за намаляване на емисиите, на въглеродния отпечатък, много компании казват "о, да, ние ще станем въглеродно неутрални до 2050 г." И тъй като тя е много далече, след като са обявили тази цел, не правят нищо. Но така не може да се постигне целта. Ако искаш да бъдеш истински маратонец, няма да отлагаш толкова дълго във времето да си готов за тази дълга дистанция. Още на следващия ден ще станеш от леглото, няма да пробягаш цялото разстояние, ще пробягаш два километра, ще се поддържаш в добра форма, за да може в крайна сметка да си в състояние успешно да минеш маратона. Това е, което правим - най-добрите технологии, за да можем да бъдем такива, каквито сме - най-устойчивата авиокомпания.
Един въпрос във връзка с войната на Русия срещу Украйна. Много западни страни призоваха компаниите да напуснат руския пазар. Какво е отношението на "Уиз еър" към тази ситуация?
- Винаги сме се стремели да не бъдем политически ориентирани и нашите решения да не бъдат обосновани с политически аргументи. Нашата цел и нашата работа е да предлагаме услуга на нашите клиенти на ниски цени, да работим като нискотарифна компания и това е същината на нашата работа. За нас е важно да осигурим услуга там, където има търсене, съобразявайки се със съществуващата нормативна уредба. Отдадени сме на мисията си да свързваме хората и да им помагаме да достигат до финалните си дестинации, независимо къде са те.