Нараства делът на сметките, които гражданите плащат със закъснение или не плащат

Нараства делът на сметките, които гражданите плащат със закъснение или не плащат

Нараства делът на сметките, които гражданите плащат със закъснение или не плащат
Тенденцията за влошаване на навиците на плащане в Европа се задълбочава. Един на всеки петима клиенти в Западна Европа и един на всеки четирима в Източна Европа плащат сметките си със закъснение или изобщо не плащат.
Това показват данните от представителното проучване на EOS "Навици на плащане в Европа" 2022, което тази година се провежда за 13-и пореден път съвместно с независимия институт за пазарни проучвания Kantar TNS и обхваща 3200 компании в 16 европейски държави. То се прави с две години прекъсване заради пандемията и затова и сравнението на данните е с 2019 г. В телефонното проучване са участвали ръководители на 200 български компании от търговията, индустрията и услугите.
България следва тази негативна тенденция - общо 25% от издадените фактури се просрочват или не се плащат въобще (при средно 21% за Европа и 24% за Източна Европа).
При гражданите този дял е нараснал с 4 процентни пункта - от 18% през 2019 г. на 22% през 2022 г. Над 60% от гражданите сочат като причина за просроченото плащане на издадените фактури липсата на средства, на второ място е същата причина, но причинена от пандемията. На трето място стои небрежност. "Последното означава, че често хората имат добри доходи, но не умеят да ги управляват по най-добрия начин", коментира Райна Миткова, управител на ЕОС в България.Проучването показва, че в България делът на редовните плащания е 75%, което означава, че една четвърт се изплащат със закъснение или никога не се плащат.
В същото време срокът на отложено плащане расте. Миткова коментира, че в Източна Европа като цяло бизнесът е доста по-клиентски ориентиран и дава по-голям толеранс на клиентите.
Последиците от несъбраните вземания са, че всяка пета компания се чувства застрашена от фалит и в Европа, и в България, сочат данните от проучването.
Миткова отчита и че в България за разлика от останалата част на Европа има феномен, който няма рационално обяснение - че заплахата пред съществуването на компаниите не звучи така страшно на местния бизнес. Тя допълни, че е възможно това да се дължи на обстоятелството, че фирмите тук са свикнали на много кризи и прогнозираната нова не ги плаши толкова.
Данните от проучването показват още, че и при бизнеса дисциплината на плащане се влошава, като 26% от фактурите, издадени към фирми контрагенти, се плащат със закъснение или изобщо не се погасяват (при средно ниво за Европа от 22%). Другите страни със сходен дял нередовни плащания са: Гърция и Словакия (27%), Румъния (25%), Унгария, Хърватия и Полша (24%).
Въпреки удължените срокове на отложено плащане в Европа (цели 37 дни за 2022 г. при 33 дни през 2019 г.), тези усилия на компаниите всъщност водят до влошаване на дисциплината на плащане - средно 23 дни отнема плащането на фактурите след падеж. Това е най-дългият период за плащане от 2014 г. насам.
България регистрира най-добър резултат по отношение просрочието на граждани в Европа - средно с 16 дни (спрямо 19 дни средно за Европа), а бизнес клиентите у нас бавят плащането на фактурите с 22 дни (спрямо 24 дни средно за Европа), което ни нарежда на второ място след Швейцария.
Всички очаквахме тази година да е по-добра, икономиката да се възстанови от пандемията, но войната в Украйна и последвалата инфлация и прогнозирана рецесия попречиха на възстановяването, коментира още Миткова.