Инфлацията завиши търсенето на промоции и в мебелите и стоките за дома

Инфлацията завиши търсенето на промоции и в мебелите и стоките за дома

Венцислав Чавдаров
jysk
Венцислав Чавдаров
Нарушените вериги на доставки заради пандемията за месеци създадоха дефицити на различни продукти, които се съчетаха с голямото търсене заради това, че потребителите нямаха възможност да пътуват, да ходят по заведения и др. и бяха насочили интереса си към подобренията на дома.
Сега, след като този проблем е преодолян, заради инфлацията потребителите в страната по-скоро се вълнуват от възможността да купят стоки на добри цени и такива в промоция. По оценки на някои вериги за храни вече една трета от потребителската кошница е пълна тъкмо с намалени за съответния период продукти. Такъв подход е ключов и при покупката на мебели и стоки за дома, сочат данните и на дискаунтъра JYSK.
Заради скъпите горива и цената на енергията множество търговци инвестират в зелена енергия, която да покрива част от собствените им нужди.
Промоциите са по-търсени от всякога"
Клиентите са много по-внимателни за какво използват парите си, постоянно търсят оферти и продукти с най-добро съотношение цена - качество", казва пред "Дневник" Венцислав Чавдаров, мениджър "Логистика Балкани" в JYSK. Дава за пример повторното отваряне на обект на веригата в Сливен, когато в продължение на седмица е имало промоции и съответно "наистина много добри продажби".
Не уточнява каква част от купуваните продукти са такива в промоция, но посочва, че бизнес моделът на дискаунтъра е тъкмо такъв - всяка седмица да има "добри продажби - "нещо, което клиентите винаги търсят".
Подобно на други вериги, и тази има продукти в категорията "постоянно ниски цени". Това е концепция, която работи много добре - това са продукти на много добра цена и те никога не се предлагат в промоция", обяснява той.
По данни на компанията тенденцията за България показва още, че средният касов бон на онлайн поръчките е три пъти по-висок от този във физическите магазини, тъй като потребителите са изградили навик да пазаруват артикули на по-висока стойност онлайн. Трите най-купувани категории за 2022 г. в България са мебели, градинско обзавеждане и матраци.
Още магазини на хоризонта
Чавдаров казва, че за последната година има 20% ръст на изходящите доставки от дистрибуционния център в България, а той е напълно автоматизиран. Логистичната база в Божурище тази година бе разширена и обслужва над 300 магазина на Балканите и отговаря за онлайн поръчките за България, Гърция, Сърбия, Босна и Херцеговина и Румъния. От тази база ще се снабдяват и магазините в Турция, които компанията планира да отвори догодина.
Засега, плановете са до края на 2022 г. да бъдат открити още 2 магазина - в Пловдив и в Смолян, а магазинът в Добрич ще бъде обновен, което се планира за всички от веригата открити до 2018 г. Общо магазините на веригата в България досега са 47. За 2023 г. планът е откриването на поне 6 нови магазина в България и обновяването на 7 обекта. Компанията, подобно на други, инвестира в соларни панели като част от стратегията си да намали вредните емисии и да увеличи дела на зелената енергия.
"Опитваме се с подобрения и по-висока ефективност да смекчим влиянието на инфлацията. През миналата година до голяма степен успяхме", коментира Чавдаров. Освен зелената енергия друга такава ефективност е автоматизирането на дейностите в складовете.
България и Гърция растат най-бързо
Данните на търговеца с мебели и стоки за дома показват, че най-бързо растящите пазари, в които е представен, са България и Гърция. Според компанията има две причини за това - експанзията й на тях и повишена разпознаваемост на бранда й. Последното е резултат от повишаващия се брой магазини, казва Чавдаров. При отваряни 5-6 магазина всяко година в България те вече са 47 при 50 за Гърция. "Целта ни за двете страни е да имаме по 75 магазина", допълва той.
В допълнение на обновяването на съществуващите, включително чрез преместване в по-големи пространства. "Броят на клиентите и в двете страни отбелязва органичен ръст от 30%, включително и заради експанзията", анализира мениджърът.