Комисията за защита на потребителите вижда неравноправие в договорите с мобилни оператори

Комисията за защита на потребителите вижда неравноправие в договорите с мобилни оператори

Комисията за защита на потребителите вижда неравноправие в договорите с мобилни оператори
Комисията за защита на потребителите (КЗП) във вторник (24 януари) е приключила проверка на договорите, които мобилните оператори сключват с потребителите. В голямата си част те са неравноправни, има предписания за промяна и тече 14-дневен срок за обжалване. Предписанията са изпратени на мобилните оператори вчера. Това обяви председателят на КЗП Стоил Алипиев по време на изслушване от парламентарната икономическа комисия.
Неотдавна два от трите мобилни оператора в страната - "Виваком" и "Йеттел" - обявиха, че ще увеличат цените си, като "Виваком" уточни, че повишението ще е до два лева за всяка отделна услуга, предоставяна от компанията, а "Йеттел" ще вдигне цените с 15.3 процента. Мнозина клиенти на двата оператора се оплакаха от едностранното увеличение на цените. От третия телеком "А1" заявиха пред "Дневник", че в момента анализират влиянието на инфлацията върху бизнеса им, като посочват, че разходите на компанията са се увеличи значително.
Алипиев отбеляза, че при отказ от мобилните оператори да се съобразят с предписанията, КЗП може да заведе съдебен иск и да санкционира мобилните оператори за нелоялни търговски практики. По думите му КЗП щяла да следи дали има нелоялни търговски практики, след като излязат първите месечни фактури.
Председателят на КЗП настоя, че комисията не можела да влияе върху ценообразуването от страна на телекомите, като допълни, че КЗП само контролирала неравноправни клаузи и се произнасяла за нелоялни търговски практики. Убеждава, че сама по себе си индексацията на цените не изкривявала поведението на потребителя.
От своя страна Мария Бончева от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) подчерта, че щом индексацията на цените на абонаментните планове е предвидена в общите условия на договора на потребителите с мобилния оператор, те нямат право да прекратяват договора без неустойки.
По думите ѝ тази практика на Европейския съд и на Европейската комисия се потвърждавала в 13 страни на Европейския съюз.
"В индивидуалните договори на "Виваком" и "Йеттел" има клауза за индексация спрямо инфлацията и потребителят се е е съгласил с нея. Щом операторът е вдигнал цените според инфлацията, увеличението не е незаконно", отбеляза Бончева и уточни, че неустойките обикновено са 3-месечни сметки, но ако договорът е безсрочен, той може да бъде прекратен с едномесечно предизвестие.
Омбудсманът Диана Ковачева, която също участва в заседанието на парламентарната комисия, констатира, че в общите условия на договорите няма клауза за отказ от услугата без неустойка. "Крайно несправедливо е цените на мобилните услуги да се вдигат за сметка на хората, защото операторите са получавали компенсации от държавата за високите цени на електроенергията през миналата година. От "Виваком" са решили хората с увреждания да са без индексация на месечния абонамент, но в "Йеттел" няма подобно решение", коментира още Ковачева и изтъкна, че мобилните оператори могат, но не са задължени да индексират таксите.
Депутатите поискаха информация от мобилните оператори за приходите и разходите, които имат, за да се разбере дали вдигането на цените не се отнася само до повишаване печалбите на компаниите. Никой от трите телекома не изпрати свой представител. Представляваше ги Андреана Атанасова, която е председател на браншовата организация на трите оператора.
Атанасова оправда вдигането на цените с повишените с 40% разходи за енергия през 2022 г. въпреки компенсациите от държавата за разходите за ток, както и с високото качество на услугите, които трите телекома предоставят, отчели и ръст с над 25% на разходите за гориво. Похвали ги, че България е в първите десет страни в класацията за мобилен интернет и покритието на мобилните мрежи в страната по думите ѝ е 99.9 на сто, като искаше да подчертае колко много инвестиции правят трите компании.
Всички включили се с въпроси и мнения депутати от комисията се изказаха критично спрямо вдигането на цените на мобилните услуги. Председателят на икономическата комисия и депутат от "Демократична България" Мартин Димитров изтъкна, че е важно дали на пазара за мобилни оператори има достатъчно конкуренция и ако е нужно "да се погрижим за повече конкуренция чрез издаване на лицензи на още оператори".