Милена Драгийска, "Лидл": Търговците с храни на дребно нямат интерес от повишаване на цените

На живо
Заседанието на Народното събрание

Милена Драгийска, "Лидл": Търговците с храни на дребно нямат интерес от повишаване на цените

Милена Драгийска, изпълнителен директор на "Лидл България"
Милена Драгийска, изпълнителен директор на "Лидл България"
Търговците на дребно с храни, чиито срок на годност е малък и трябва бързо да се продадат, никога не са имали интерес от повишаване на цените. Поисканото повишение от доставчиците не веднага и не в пълен обем се прехвърля на крайната цена, а печалбата е в рамките на 5%. Самите производители не се облагат с такси за достъп до щандовете, нито промоциите са за тяхна сметка.
Това обяви ръководството на "Лидл България" на пресконференция, на която обясни принципа на ценообразуването по веригата и даде сравнение на цените на основни стоки във веригата в България и Германия, която често е ползвана за пример.
Рентабилността е ниска
Противно на масовото схващане рентабилността по веригата на доставки е ниска, тъй като е съпътствана от множество на брой разходи за различни дейности по пътя на продуктите от производителя до рафта, обясниха от компанията.
Посочиха, че чистата печалба на самата компания за 2020 г. е 4.85%, за 2021 г. тя е 4.73%, а каква е за 2022 г., когато и инфлацията бе най-висока, се очаква да се разбере през юни, когато се оповестяват данните за изтеклата финансова година. "На всеки 100 лв. приходи нетната печалба е 4.73 лв.", даде пример Драгийска с резултата за 2021 г.
Цитира и интервю на председателя на Държавната комисия по стоковите борси и тържища, която следи цените на храните на едро, че рентабилността при млекопреработвателите е 6-7%, както и при търговците, където е 3-5%.
Драгийска увери, без да се ангажира с практиките в другите търговски вериги, представени на българския пазар, че доставчиците, тоест производителите на стоки, не са облагани с никакви такси, за да им бъде продавана стоката, включително за маркетинг, за достъп и др.
Описа, че те имат ангажимент да доставят стоката си до един от двата логистични центъра на веригата, а не до всеки от 116-те магазина. Там те се разтоварват в склад и после до магазин - обекти, които са изградени от веригата и имат своите допълнителни разходи като режийни и пр. Маркетингът и бракът също са за сметка на веригата, казва тя, добавя към сумата на разходите заплатите, които по думите й са с 53% по-високи от средните за бранша. А след това идва и облагането с 20% ДДС. Ставката му е нулева само за брашното и хляба.
При така описаната верига на доставка при 20 лв. цена на продукта на рафта печалбата на компанията е в рамките на 1 лев, обяви изп. директор. Напомни, че няма бизнес, независимо от сферата си на дейност, който не прави т.нар. миксирано ценообразуване. Това потвърди и колегата й Иван Чернев. При него отделните групи или видове стоки се продават с различна надценка - едни са с 2%, други - с 15%, а трети може да са с 0. За последното Драгийска посочи случая с агнешкото по Великден и шарана по Никулден. Обясни, че веригата държи агнешкото да е прясно и крехко, а не шилешко, Каза, че потребителите не са готови да платят за двете стоки много по-висока цена, а и заради голямата конкуренция веригата не може да си позволи да слага печалба, но държи да предлага двата продукта, защото потребителите ги очакват.
По-евтино ли е в Германия
От компанията предложиха сравнение на цените на основни продукти, продавани във веригата в България и Германия на 8 март. От тях се вижда, че от 21 продукта само четири са по-скъпи в България - две разфасовки на комплект яйца, прясно мляко и кашкавал. Важно уточнение е, че ДДС върху храните в Германия е 7% и единственото предимство на България в това отношение е нулевата ставка на данъка при хляба и брашното. Затова и разликата в двата продукт - кг бял хляб, е драстична. В България той струва 1.83 лв., а в Германия - 4.26 лв.
Тук яйцата размер М струват 50 ст. за брой в опаковка от 10, а в Германия - 39 ст., прясното мляко с 3.7% масленост е 2.25 лв. за литър там и 2.59 лв. тук.
Свинският врат с кост е с около 2 лв. за кг по-скъп в Германия, захарта - с около 40 ст. за кг, олиото - с около 70 ст. На почти еднаква цена са краставиците, докато при доматите разликата е около 2.30 лв. за кг, като по-скъпите са в Германия.
Преди ден Турция отмени решението си да забрани износа на домати от страната, което и прозводителите, и търговците тук прогнозираха, че ще доведе до драстично поскъпване на продукта.
Къде е българското производство
Директорът на "Лидл" на свой ред постави въпроса, който производителите от съответните сектори поставят от години - липсата на достатъчно субсидии, които да насърчават местното производство. Това е причината все повече хора да се отказват да се занимават с него и съответно да се налага вносът, който да задоволи вътрешното търсене.
На заседанието си вчера кабинетът прие декларация до Европейската комисия, с която настоява страните от Източна Европа да получават толкова субсидии за земеделието, колкото и останалите в ЕС.
"Това ни прави зависими от внос и с него се привнасят и други ефекти, в случая и инфлацията", посочи Драгийска.
Обяви, че компанията отчасти замества държавата в ролята й да насърчи малките производители да се обединяват. Даде пример с два производителя на зеленчуци, които са се убедили в ползата от това и са създали малка логистична база в района си, която ползват още 30 малки производителите. Така не се налага всички поотделно да имат хладилни камиони, складове и прочие, а доставката до веригата също се прави общо.
Даде пример и с разходите по вноса със сирене "чедър" от Великобритния, което заради по-голямата поръчка за магазините на веригата идва с 2 до 4 лв. по-евтино от други доставчици, които биха купили по-малко. Посочи, освен това, че камионите се уплътняват с други продукти, които например се ползват в тематичната седмица, за да се пести от транспорта на продуктите - в случая от около 2 хил. км.
С държавата първо да обсъдим
В коментар на обявяваните често от правителството намерения за мерки, с които да свалят цените на храните в България, Драгийска посочи, че през есента е създадена работна група с участието и на търговците, но досега не се е събирала.
Обяви, че компанията няма нищо против да се набелязват мерки, но смята, че първо трябва да бъдат обсъдени, за да се отчета дали те биха имал ефект. С колегите й дадоха пример с Унгария, която въведе таван на цените за редица стоки, от което се наложи да се откаже заради получения обратен на очаквания ефект и посочиха, че инфлацията там е много над средното за ЕС.
По повод идея на управляващите да въведат таван на търговската надценка от 20-25%, над който публично да се оповестява, че даден продукт се облага с повече, Драгийска посочи, че не й е известно в някоя европейска страна да има такова нещо. "Не мога да си представя как би функционирало това, а и не само ние, но и контролиращите трябва да назначат допълнително хора само за да следят това", посочи тя.