Неравноправна ли е: ще се проверява клаузата за увеличаване на цените на мобилните оператори

Министерството на икономиката и индустрията е изискало от Комисията за защита на потребителите (КЗП) да анализира и прецени дали клаузата за увеличаване на цените на мобилните оператори в договорите с общи условия, е неравноправна в ущърб на потребителите, както и дали трите телекома ("Виваком", А1 и "Йеттел") предлагат нелоялна търговска практика заради индексацията на цените.
Това става известно от отговор на заместник-министъра на икономиката Янко Топалов до омбудсмана Диана Ковачева, съобщават от пресцентъра на обществения защитник. Уточнява се, че Ковачева е изпратила писмо на 28 март до служебния министър на икономиката и индустрията и до председателя на КЗП, в което тя посочва неравноправни клаузи и нелоялни търговски практики от страна на мобилните оператори, които увеличиха едновременно месечните си абонаментни планове с 15.3%.

Трите мобилни оператора не се явиха в парламента заради повишените цени
В писмото омбудсманът настоява, че потребителите на мобилни услуги не са защитени от КЗП, и препоръчва преразглеждане на становището на комисията за липса на неравноправни клаузи и нелоялни търговски практики от страна на мобилните оператори.
Топалов изтъква, че с оглед на посоченото от Ковачева аргументацията на КЗП с разпоредба в Закона за защита на потребителите, че клаузата за индексация на месечните такси на мобилните оператори не е неравноправна, не е достатъчно, тъй като друг член от закона предвижда като неравноправна всяка клауза, която дава право на търговеца или доставчика да увеличава цената, без потребителят да има право в тези случаи да се откаже от договора, ако цената е значително завишена в сравнение с цената, уговорена при сключването на договора.
Заместник-министърът отбелязва още, че трябва да се има предвид, че въпросният член от закона съдържа списък на договорените клаузи, които се смятат автоматично за неравноправни, като въпреки че клаузата в договорите с общи условия на мобилните оператори не попада в този списък, друга алинея от члена предвижда КЗП да направи проверка дали клаузата е във вреда на потребителя.

Държавата ще подпомага вдигащите цените мобилни оператори и чрез намаляване на такси
От февруари "Виваком" увеличи с два лева цената на всяка една от услугите си. "Йеттел" вдигна цените на абонаментните си планове с 15.3 процента от февруари. А1 също увеличи цените на абонаментните си планове, но от 1 март - плановете между 7 и 25 лв. поскъпнаха с 15.3%, а сметките на абонатите му с месечни такси над 25 лв. се увеличиха с 2 лв. за всяка услуга. И трите мобилни оператора посочиха като причина за сериозния ръст на цените високата инфлация, която значително увеличила разходите им.
В общите условия на договор с мобилен оператор в Германия, с какъвто "Дневник" разполага, пише, че компанията може да повишава цените си, но е предвидена и клауза в полза за потребителите: при повишаване на цените те имат право да прекратят договора си без предизвестие и без неустойки. Това е т. нар. Sonderkündigungsrecht, или право на прекратяване в особени случаи. Като единствено изключение е записано, ако увеличението на цените се налага заради правна норма в държавата или в Европейския съюз.
На 23 февруари Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) посочи за "Дневник", че комисията осъществявала постоянен мониторинг на пазара на телекомуникационните услуги и извършвала предварително проучване на поведението на трите мобилни оператора във връзка с увеличението на цените.