"Булсатком" вече не е най-големият доставчик на телевизия

"Булсатком" вече не е най-големият доставчик на телевизия

"Булсатком" вече не е най-големият доставчик на телевизия
На българския телеком пазар напоследък няма резки промени, като той е доминиран от четири оператора. През миналата година обаче настъпва разместване - дългогодишният лидер на пазара за доставка на телевизия - "Булсатком", е детрониран, съобщава "Капитал". От "Виваком" по брой абонати и от "А1 България" по приходи, показват данните в проекта за годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). При гласовите и интернет услуги съществени промени няма.
Споровете около контрола над "Булсатком" и забавената сделка за придобиване на оператора от Спас Русев през миналата година видимо са се отразили върху бизнеса на групата. През последните години компанията губеше абонати на телевизия и интернет, като през 2022 г. темповете са се ускорили. Според доклада на КРС делът на "Булсатком" е 26.7% по брой абонати и 29.3% на база приходи, като и по двата показателя отчита спад - съответно 4.5 и 4.9 процентни пункта.
Конкретни данни за броя на абонатите още няма, но ако се съди по пълния доклад на КРС за предишната година, клиентите на телевизия на оператора са намалели до под 610 хил. души. Неговото място заема "Виваком" с растеж на абонатите си на телевизия с 2.7 процентни пункта до 32.9%, т.е. около 17 хил. нови клиенти до общо над 642 хил. души. "Булсатком" губи и водещата си позиция по приходи в този сегмент - този път от "А1 България", чийто дял от пазара по оборот е 29.8% (и 26.4% по клиенти).
Общо пазарът на доставка на телевизия е пораснал с 4.6% спрямо 2021 г., като обемът му достига 474 млн. лв. Според КРС растежът се дължи на увеличението на приходите от две услуги - IPTV със 17% и кабелна телевизия с 1.9%. Това се случва въпреки спада в броя на абонатите на платена телевизия с 2.1% до 2.03 млн. домакинства, както и на доставчиците на телевизия с 5 до 244 оператора. Въпреки това в сегмента IPTV има 16 нови за сектора оператора, предоставящи такава услуга. Но видимо лъвският пай от пазара e при три дружества.
На пазара на мобилни телефонни услуги две компании си поделят лидерството. По абонати водач остава А1 с дял 36.7%, следван от "Йеттел" с 32.1% и БТК с 31.2%. Първите две отчитат лек спад по този показател, докато "Виваком" расте с 1.5 процентни пункта по брой клиенти (виж графиката). КРС не дава брой на абонатите в доклада си, а само процентни дялове, но спрямо доклада за 2021 г. може да се предположи, че те са съответно 2.93 млн., 2.58 и 2.38 млн. души.
Според КРС целият пазар отчита растеж на абонатите с 0.8%, но пък приходите спадат със 7.6%.
Пазарът на мобилен и фиксиран интернет продължава да расте бързо - след над 21% увеличение през 2021 г. сега е 15% до 1.67 млрд. лв. Абонатите на фиксиран достъп до мрежата нарастват с 5.8% до 2.385 млн., докато при мобилния достъп до интернет скокът е 3.2% до 7 млн. абонати.
Повече четете тук.